Justera Variatorn – Hur Du Får Till Växlingskurvan

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Justera Variatorn-Så Får Du Till Växlingskurvan

Variatorjustering och växlingskurva – Hur växlar dina variatorer? Här har jag sammanställt förslag på hur du får till växlingskurvan på din Snöskoter. Vilket är viktig för du ska få ner alla hästkrafter i snön.

Här hittar du justeringskomponenter

Sammanfattning

Dom här åtgärderna och kombinationen av vikternas profil och primärfjäder, är vad du bör prova först för att få till växlingskurvan. Du kan även laborera med olika vinklar på helixen i andra hand.

Kommentarer eller frågor? Skriv nedan!

Läs mer – Besök Lästips Variatorjustering Snöskoter

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 30år. Gillar att fördjupa sig i variatorer och olika former av optimering.

3 svar på ”Justera Variatorn – Hur Du Får Till Växlingskurvan”

  1. Hej en intressant fråga som jag inte riktigt hittar något svar på. Låt säga att man har en skoter med tex en fjäder som har 310 i sluttryck med maxeffekt omkring 8200rpm med 60g vikter. Vad blir skillnaden i karaktären på upp/nedväxling om jag sätter i tex en fjäder med 335 i sluttryck och viktar på tills jag har 8200rpm i max varv igen?

    Svara
    • Hej Kalle!

      Bra fråga. Dom två faktorerna tar ut varandra. När jag väljer en passande primärfjäder skulle jag gå på den som ger mig störst justeringsområde på vikterna (om jag har justerbara vikter). En anledning att byta till en fjäder med högre sluttryck, skulle vara vid problem med sjunkande RPM när farten ökar.

      Men att enbart byta fjäder till en med högre sluttryck och sedan montera tyngre vikter, märker du nog ingen större skillnad av i karaktären.

      /Kristofer

      Svara
  2. Hej, jag har hållit på mixtrat med variatorerna och nu har jag problemet att när jag trycker fullt så bromsas uppvarvningen in vid ca 7700 varv och ökar sen i takt med accelerationen, så när jag når 100kmh ger den 8000 varv, skoter skall varva 7900 och jag kommer upp i 8100 vid lössnökörning, det är en lössnömaskin. Fjäder som sitter i primär nu är en 160/260, således kan jag inte öka starttryck utan att öka sluttryck och alltså behöva vikta på ännu mer, hur skall jag tänka och resonera nu?

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.