Mjukare Inslag på Yamaha Viper & Nytro

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Hur Du får Mjukare Inslag på Yamaha SR Viper & Nytro

Hur får jag mjukare och ett mera förutsägbart inslag på min Viper eller Nytro?

mjukare inslag sr viper nytro

Mjukare Inslag

Många som äger SR Viper och FX Nytro tycker att inslaget är för ryckigt och att de är svårt att ta igång mjukt utan att spinna loss mattan. Äger du någon av dessa modeller och vill få ett mjukare inslag kan jag rekommendera följande modifieringar.

  • Ny primärfjäder med lägre inslagstryck
  • Montera Heavy Hitter Vikter
  • Montera ett 911 Variatorlock
  • Mindre rullar

Ny Primärfjäder för lägre inslagsvarvtal

En budgetlösning är att montera en ny primärfjäder med lägre inslagstryck. Vilken fjäder du ska montera beror på modell. Här nedan följer tips på primärfjäder du kan installera för lägre inslagsvarvtal.

ModellStandard primärfjäderPrimärfjäder lägre inslagsrpm
SR Viper RTX/LTX/XTX/BTX & FX Nytro XTX etcBlå/Silver/BlåVit/Gul/Vit
(90501-550A6-00)
SR Viper MTXBlå/Vit/BlåGul/Gul/Gul
(90501-580A3-00)
FX Nytro MTX/X-RideBlå/Brun/BlåGul/Silver/Gul
(90501-582L1-00)

Du beställer din nya primärfjäder här i webbutiken.

Viktigt: De har kommit till min kännedom att en del Yamaha-åf rekommenderar primärfjädrar från short cover locket till nyare modeller med tall cover lock. De är inget jag rekommenderar. Inslagsvarvtalet kommer visserligen att sjunka, men fjädern blir för mjuk och gör att du tappar prestanda och i värsta fall bränner sönder variatorskivorna. Eftersom variatorskivorna i princip ligger och slirar mot variatorremmen strax ovan tomgång.

Heavy Hitter Variatorvikter

Mycket av ryckigheten i inslaget kommer från profilen på original vikterna. Största skillnaden blir vid byte av vikter till Heavy Hitter som nyper remmen hårdare och växlar jämnare över hela kurvan. Har du eller tänker du köpa något av våra variatorkitt till din Yamaha? Där ingår Heavy Hitter vikterna och vill du göra inslaget ännu mjukare, går de att kombinera med ny primärfjäder och/eller locket.

Läs om Heavy Hitter Variatorvikter

911 Variatorlock

911 Variatorlocket förstärker och tar bort flex i variatorn som gör att den växlar mjukare upp/ner. En annan fördel är att locket kommer med en remjusterare som gör att du kan justera rem-till-skiva avståndet utan att demontera variatorn.

911 Response Variatorlock

Mindre Rullar

Mindre rullar är också ett sätt att få variatorn att ta igång mjukare. Eftersom rullar med mindre diameter gör att vikten skapar mera kraft vid inslaget. Att tänka på om du byter rullar är att den kommer att växla aggressivare från början och genom hela registret. Finjustering som byte av nitar i vikterna kan vara nödvändig eftersom shiftvarvtal vid fullgas normalt sjunker med mindre rullar.

TPI Variatorrullar

Sammanfattning

Att inslaget är ryckigt vid inslaget och mycket av/på beror till stor del på original vikternas profil. Vilken lösning du väljer beror på budget och om du vill få andra fördelar samtidigt. Kör på en ny primärfjäder för den enklaste lösningen. Störst skillnad blir de om du byter ut original vikterna och monterar Heavy Hitter vikter.

Har du andra förslag på hur du fått mjukare inslag på din SR Viper eller Nytro? Skriv en kommentar nedan och dela gärna med dina vänner som åker Yamaha 🙂

Skruva på!

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

10 tankar på “Mjukare Inslag på Yamaha Viper & Nytro”

  1. Har en Yamaha Vt500XL 8dx årsmodell 2003.
    Den har i föregående vinter börjat att hugga vid ca. 4500varv när den ska slå till. har tidigare gått mjukt och fint. Var ligger problemet?

    69 år och kör försiktigt..
    Tacksam för hjälp!

    Svara
  2. Hej nyss skickat ett kompis att köpa en primärfjäder till min 2011 XTX nytro och han kom hem med en y/b/y (90501-580A1). Har ingen aning om det är rätt, har inte hunnit prova den. Är ute efter ett mjukare inslag, att kunna tolka dottern på bob vore trevligt. Nu till min fråga: Är den här fjädern rätt eller vart det tokfel? hur förändras prestanda men den här jämfört med originalfjädern?

    Svara
    • Hej Fredrik! Den fjädern fungerar också om du vill få mjukare inslag. Gul/Blå/Gul är ännu mjukare från början än den jag rekommenderar ovan. Ingen försämring av prestandan om du inte är ute efter bästa klipp från start.

      /Kristofer

      Svara
  3. Hej! Har precis bytt till en vit/gul/vit fjäder på primärvariatorn på min X-ride -12, vart skillnad som natt och dag,tackar för tipset. 🙂

    Svara
  4. hej har satt i en den mjukare fjädern i min viper rtx 2015 och den blev mycket behagligare att köra i lågfart,men jag tycker att den dör efter 120km/h(som oxå gjort med orginalfjädern) och vill inte öka i toppfart så jag funderar på att köpa det där variatorkitet ni erbjuder,men jag har en fundering funkar det att använda den mjukare fjädern i primären tillsammans med variatorkitet?

    Svara
  5. Fungerar Gul/Silver/Gul (90501-582L1-00) för Nytro X-ride även med MCX190? Eller behöver primärfjädern annat totaltryck för den högre effekten?

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.