Yamaha Sidewinder Tech Tips för Bästa Prestanda

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Tech tips Yamaha Sidewinder för Performance

yamaha sidewinder tech tips

Vårt mål är att dela med oss av våra erfarenheter när de gäller Yamaha snöskotrar. I den här bloggningen har jag samlat olika Sidewinder tech tips, som kan vara av intresse för dig som äger eller tänker köpa en ny eller begagnad Sidewinder. Tips från oss själva och våra leverantörer Thunder Products Clutching och Turbo Dynamics. Som har mycket erfarenhet och know-how när de gäller Yamaha 998. Dom flesta tips gäller även Arctic Cat Thundercat med samma motor. Alla typer av modifieringar är så klart do-at-your-own-risk 🙂

Sidewinder Yamaha 998 Tech Tips

  1. Tändstiftsgap
  2. Rotera aldrig motorn medurs
  3. Större Bränslepump vid 300+
  4. Kontrollera Insugsklammer
  5. Vända på Original Dumpventil
  6. Inspektera Variatorerna
  7. Yamaha Variatorer
  8. Arctic Cat Variatorer

Motor Performance

Tändstiftsgap

Ställ in tändstiften – optimalt tändstiftsgap är 0.5mm för ledkörning och 0.4mm för turbotryck högre än 25psi.

Vid högre boost ökar trycket i förbränningskammaren. För att säkerställa en konstant gnista och minska risken för misständning är ett mindre gap nödvändigt.

Rotera aldrig motorn medurs

En sak du aldrig ska göra när du byter vikter eller liknande är att rotera primärvariatorn medurs. Har du otur kan kamkedjan kugga vilket får kamaxeltiderna att bli fel. Rotera alltid variatorn moturs enl bild.

sidewinder primärvariator

Större Bränslepump vid 300+

Vid effektnivå över 300hp krävs uppgradering av bränslepump och 3 bar eller 4 bar map sensor. Efter uppgradering av pumpen, säkerställ om du har en röd 90deg returkoppling på tanken att den är uppborrad för att ta bort strypning (sitter ovanför variatorskyddet). Borra bort strypning med en 4mm borr. Alternativt ersätt med uppgraderad 90deg returkoppling som är svart. Den uppgraderade (part# 8KC-F4376-10-00) sitter på 2018> från fabrik.

sidewinder fuel return

Vad händer om du inte borrar upp returkopplingen? Skotern kommer att gå fint tills du vill få ut max prestanda. Risk för ”cut-off” eller att den slutar dra helt vid hög hastighet eller hård acceleration. Detta blir ännu känsligare om du har en modifierad maskin.

Om du installerar en eftermarknads pump är en justerbar bränsletrycks regulator ett bra tillbehör för att kontrollera bränsletrycket. Standard bränsletryck är 43psi med nyckel på, dom flesta mappningar för högflödes grenrör kräver 47psi. Titta även på vår o2 sensor modul för att övervaka och kontrollera att allt fungerar korrekt. Låter dig finjustera allt perfekt för att ligga före konkurrenterna. För automatiskt justering av bränsleblandningen via ECU och o2 sensorn finns Closed Loop tillval.

Kontrollera efter lösa insugsklammer från fabriken

En viktig detalj att kontrollera oavsett om du kör standard eller har modifierat är alla insugsklammer. Gäller samtliga klammer för intercooler, insugsbox, trottelenheter, oljeslangar, kylslangar och liknande. Många maskiner kommer från fabriken med felaktigt installerade klammer som kan orsaka läckage. Inspektera med en ficklampa efter klammer som inte är i läge på gummit.

Klammer som håller trottelenheten i motorn är speciellt svåra att kontrollera. Insugsrören av plast måste avlägsnas för inspektion. Klammren kan hoppa av och motorn fungerar fortfarande ok, men den ger inte maximalt med effekt eftersom den tappar laddtryck. Desto högre laddtryck ju mera kritiskt att kontrollera.

Tips: Korta aluminiumhylsan 3mm på klammren som håller trottelenheten för extra tryck.

sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi

Om du upptäcker problem med klammer som inte är i rätt läge. Måste du först ta bort luftboxen och skruva bort två bultar som håller aluminium hållaren vid insugsgummit. Lossa på klamer som håller trottelhuset. Installera och tryck gummituben på plats så djupt som möjligt över trottelhusen och dra fast klamret. Säkerställ att inte klamret glider ur läge när du drar åt. Återinstallera aluminium hållaren och luftboxen. Var säker på att alla klammer är väl åtdragna.

Vända på original Dumpventil

Tricks för att få original dumpventil att klara mer än 17 psi där dom börjar läcka. Turbo Dynamics har fått dumpventilen att klara 30psi konstant med detta trick med en låst wastegate på Sidewinder och Thundercat.

sidewinder dumpventil

Vända bara på dumpventilen enl bilderna så öppnar den fortfarande men inte under tryck. Lossa på klammren och ta bort vakuumslangen, var försiktig så att inte nippeln går av. Vänd på riktningen, ingång till utgång och utgång till ingång. Dra om vakuumslangen under trycktuben och koppla tillbaka till dumpventilen. Ventilen kommer att öppna men inte läcka under tryck.

sidewinder dumpventil

Den här setupen är för semi och race mappar över 17 psi. De krävs INTE för ledmaskiner med Turbo Dynamics Ecotrail, Powertrail eller Max 17.

Variator Performance

Varvtal: Undervarva eller övervarva ej med handelsbränsle. Växlingsvarvtal på 8500rpm+ gäller och ej slå i varvtalstoppen på 9600rpm.

Inspektera & Kontrollera Slitage

Gå igenom variatorerna med jämna mellanrum. Variatorerna skall ej smörjas med fett eller olja. Demontera och blås rent med tryckluft. Några specifika detaljer på Sidewinder;

  • Primärvariator

Bussningar i rullar och vikter med tillhörande shims – Har sett flera exempel på haveri där rullen har lossnat. Resultatet blir att vikten bryter sönder variatorn. Helt utslitna rullbussningar är ofta grundorsaken till den typen av haveri. För hårda variatorfjädrar som ingår i en del variatorkitt orsakar enormt slitage på bussningar i rullar och vikter. Gå igenom din variatorbestyckning om du upplever onormalt slitage.

Inspektera och kontrollera efter sprickor i skivor och kors (nära rullen) speciellt viktigt på långmilare. Vi rekommenderar att testa mjukheten i växlingen, genom att installera lock utan primärfjäder för att säkerställa att de inte binder. Den måste växla mjukt för bästa effektivitet.

En del eftermarknadsvikter som många använder på Sidewinder kommer med en tunnare bussning än Yamaha original. De betyder att den slits ut fortare och i värsta fall förstör viktpinnarna.

  • Sekundärvariator

Rullarna är en svaghet på 2017 års modeller där många råkade ut för flat-spots. Yamaha kom med uppdaterade rullar 2018 som fungerar bättre. För bästa variatorprestanda finns rullar på eftermarknaden som är bredare och har tightare toleranser än original. Vi erbjuder TPI Sekundärvariatorrullar om du vill uppgradera eller behöver ersätta utslitna standard rullar.

Yamaha Variatorer

Fungerar bra upp mot 320hp. Klarar mer effekt men blir inte lika effektiva som eftermarknadsvariatorer. Vi rekommenderar Variatorkitt med Heavy Hitter vikter gärna i kombination med 911 variatorlock.

Arctic Cat variatorer

Fungerar OK upp till 320hp. Ej dom variatorer vi föredrar, eftermarknadsvariator (ex Tapp & STM) är en stor uppgradering på Arctic Cat. 911 Response Variatorlock rekommenderas för att förstärka och öka livslängden eftersom Team primärvariatorn ej går att renovera. Kombinera med vårt Heavy Hitter variatorkitt som grund.

Summering

Få ut bättre driftsäkerhet och prestanda genom att följa ovanstående punkter. För fler förslag på bättre prestanda kolla in [Sidewinder & Thundercat Performance tips]. Där hittar du andra bra artiklar i bloggen.

Vi kommer att lägga upp fler tech tips med tiden. Har du något annat du vill dela med dig av till Sidewinder åkare? Skriv gärna en rad i kommentarerna nedan.

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

4 svar på ”Yamaha Sidewinder Tech Tips för Bästa Prestanda”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.