c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Yamaha Sidewinder Tech Tips för Bästa Prestanda

Tech tips Yamaha Sidewinder

sidewinder tech tips

Vårt mål är att dela med oss av vår erfarenhet av Yamaha snöskotrar. I den här bloggningen har jag samlat olika Sidewinder tech tips, som kan vara av intresse för dig som äger eller tänker köpa en ny eller begagnad Sidewinder. Tips från oss själva och våra leverantörer Thunder Products Clutching och Turbo Dynamics. Som har mycket erfarenhet och know-how när de gäller Sidewinder. Alla motorrelaterade saker gäller även för dig som kör Arctic Cat Thundercat med 998cc 4T Yamaha motorn.

Sidewinder Tech Tips

  1. Tändstiftsgap
  2. Kontrollera Insugsklammer
  3. Vända på Original Dumpventil
  4. Kontrollera Primärvariator vid remsprängning

Alla typer av modifieringar är så klart do-at-your-own-risk 🙂

Tändstiftsgap

Ställ in tändstiften – optimalt tändstiftsgap är 0.5mm för ledkörning och 0.4mm för turbotryck högre än 25psi.

Kontrollera efter lösa insugsklammer från fabriken

En viktig detalj att kontrollera oavsett om du kör standard eller har modifierat är alla insugsklammer. Samtliga klammer för intercooler, insugsbox och trottelenheter. Många maskiner kommer från fabriken med felaktigt installerade klammer som kan orsaka läckage.

Ett väldigt vanligt problem och desto högre tryck du kör, desto viktigare att klammer sitter som dom ska. Ett läckage orsakar dålig prestanda. Inspektera med en ficklampa efter klammer som inte är i läge på gummit.

sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi

Om du upptäcker problem med klammer som inte är i rätt läge. Måste du först ta bort luftboxen och skruva bort två bultar som håller aluminium hållaren vid insugsgummit. Lossa på klamer som håller trottelhuset. Installera och tryck gummi tuben på plats så djupt som möjligt över trottel husen och dra fast klamret. Säkerställ att inte klamret glider ur läge när du drar åt. Återinstallera aluminium hållaren och luftboxen. Var säker på att alla klammer är väl åtdragna.

Vända på Original Dumpventil

Tricks för att få original dumpventil att klara mer än 17 psi där dom börjar läcka. Turbo Dynamics har fått dumpventilen att klara 30psi konstant med detta trick med en låst wastegate på Sidewinder och Thundercat.

sidewinder dumpventil

Vända bara på dumpventilen enl bilderna så öppnar den fortfarande men inte under tryck. Lossa på klammren och ta bort vakuumslangen, var försiktig så att inte nippeln går av. Vänd på riktningen, ingång till utgång och utgång till ingång. Dra om vakuumslangen under trycktuben och koppla tillbaka till dumpventilen. Ventilen kommer att öppna men inte läcka under tryck.

sidewinder dumpventil

Den här setupen är för semi och race mappar över 17 psi. De krävs INTE för ledmaskiner med Turbo Dynamics Ecotrail, Powertrail eller Max 17.

Primärvariator

När du har problem med att din Yamaha Sidewinder spränger variatorremmar och du inte hittar någon direkt lösning. Om du slår på avdragaren för hårt när du ska ta bort primärvariatorn, kan vevtappen tryckas in. Om du spränger en variatorrem i ett kritiskt läge, kan vevtappen tryckas in.

sidewinder dumpventil

Enkelt sätt att kontrollera – inspektera på baksidan av primärvariatorn och se om du har tillräckligt med spel mellan bultarna (se bild) och variatorn. De ska vara minst 1.5-2.0mm. Om variatorn får kontakt med bultarna, har vevtappen rört sig och kommer att orsaka remsprängningar.

sidewinder dumpventil

Summering

De var några saker som är bra att veta om du äger en Sidewinder. Andra artiklar i bloggen med tips för Sidewinder är [Sidewinder Sidoförskjutning & Remsträckning] och [Guide Sidewinder Optimering]. Vi kommer att lägga upp fler tech tips med tiden.

Har du något annat du vill dela med dig av till Sidewinder åkare? Skriv om så är fallet en rad här nedanför!

Relaterade Inlägg

Några tips/råd man bör tänka på eller göra på nya Mountain max?

Nej inte några specifika tips vad gäller nya Mountain Max i dagsläget. Men vad gäller variatoroptimering och liknande är de samma som dom flesta modeller. Mvh Kristofer

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares