Yamaha Sidewinder Tech Tips för Bästa Prestanda

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Tech tips Yamaha Sidewinder för Performance

yamaha sidewinder tech tips

Vårt mål är att dela med oss av vår erfarenhet av Yamaha snöskotrar. I den här bloggningen har jag samlat olika Sidewinder tech tips, som kan vara av intresse för dig som äger eller tänker köpa en ny eller begagnad Sidewinder. Tips från oss själva och våra leverantörer Thunder Products Clutching och Turbo Dynamics. Som har mycket erfarenhet och know-how när de gäller Sidewinder. Alla motorrelaterade saker gäller även för dig som kör Arctic Cat Thundercat med 998cc 4T Yamaha motorn.

Sidewinder Tech Tips

  1. Tändstiftsgap
  2. Rotera aldrig motorn medurs
  3. Kontrollera Insugsklammer
  4. Vända på Original Dumpventil
  5. Inspektera Variatorerna

Alla typer av modifieringar är så klart do-at-your-own-risk 🙂

Tändstiftsgap

Ställ in tändstiften – optimalt tändstiftsgap är 0.5mm för ledkörning och 0.4mm för turbotryck högre än 25psi.

Vid högre boost ökar trycket i förbränningskammaren. För att säkerställa en konstant gnista och minska risken för misständning är ett mindre gap nödvändigt.

Rotera aldrig motorn medurs

En sak du aldrig ska göra när du byter vikter eller liknande är att rotera primärvariatorn medurs. Har du otur kan kamkedjan kugga vilket får kamaxeltiderna att bli fel. Rotera alltid variatorn moturs enl bild.

sidewinder primärvariator

Kontrollera efter lösa insugsklammer från fabriken

En viktig detalj att kontrollera oavsett om du kör standard eller har modifierat är alla insugsklammer. Gäller samtliga klammer för intercooler, insugsbox, trottelenheter, oljeslangar, kylslangar och liknande. Många maskiner kommer från fabriken med felaktigt installerade klammer som kan orsaka läckage. Inspektera med en ficklampa efter klammer som inte är i läge på gummit.

Klammer som håller trottelenheten i motorn är speciellt svåra att kontrollera. Insugsrören av plast måste avlägsnas för inspektion. Klammren kan hoppa av och motorn fungerar fortfarande ok, men den ger inte maximalt med effekt eftersom den tappar laddtryck. Desto högre laddtryck ju mera kritiskt att kontrollera.

Tips: Korta aluminiumhylsan 3mm på klammren som håller trottelenheten för extra tryck.

sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi

Om du upptäcker problem med klammer som inte är i rätt läge. Måste du först ta bort luftboxen och skruva bort två bultar som håller aluminium hållaren vid insugsgummit. Lossa på klamer som håller trottelhuset. Installera och tryck gummituben på plats så djupt som möjligt över trottelhusen och dra fast klamret. Säkerställ att inte klamret glider ur läge när du drar åt. Återinstallera aluminium hållaren och luftboxen. Var säker på att alla klammer är väl åtdragna.

Vända på original Dumpventil

Tricks för att få original dumpventil att klara mer än 17 psi där dom börjar läcka. Turbo Dynamics har fått dumpventilen att klara 30psi konstant med detta trick med en låst wastegate på Sidewinder och Thundercat.

sidewinder dumpventil

Vända bara på dumpventilen enl bilderna så öppnar den fortfarande men inte under tryck. Lossa på klammren och ta bort vakuumslangen, var försiktig så att inte nippeln går av. Vänd på riktningen, ingång till utgång och utgång till ingång. Dra om vakuumslangen under trycktuben och koppla tillbaka till dumpventilen. Ventilen kommer att öppna men inte läcka under tryck.

sidewinder dumpventil

Den här setupen är för semi och race mappar över 17 psi. De krävs INTE för ledmaskiner med Turbo Dynamics Ecotrail, Powertrail eller Max 17.

Inspektera Variatorer – Kontrollera Slitage

Gå igenom variatorerna med jämna mellanrum. Variatorerna skall ej smörjas med fett eller olja. Demontera och blås rent med tryckluft. Några specifika detaljer på Sidewinder;

  • Primärvariator – inspektera bussningar i rullar och vikter med tillhörande shims.

Har sett flera exempel på haveri där rullen har lossnat. Resultatet blir att vikten bryter sönder variatorn. Helt utslitna rullbussningar är ofta grundorsaken till haveri av den typen. För hårda variatorfjädrar som ingår i en del variatorkitt orsakar enormt slitage på bussningar i rullar och vikter. Gå igenom din variatorbestyckning om du upplever onormalt slitage.

  • Sekundärvariator – inspektera rullar som helixen går mot.

Rullarna är en svaghet på 2017 års modeller där många råkade ut för flat-spots. Yamaha kom med uppdaterade rullar 2018 som fungerar bättre. För bästa variatorprestanda finns rullar på eftermarknaden som är bredare och har tightare toleranser än original. Vi rekommenderar TPI Sekundärvariatorrullar om du vill uppgradera eller behöver ersätta utslitna standard rullar.

Summering

Få ut bättre driftsäkerhet och prestanda genom att följa ovanstående punkter. För fler förslag på bättre prestanda kolla in [Sidewinder & Thundercat Performance tips]. Där hittar du andra bra artiklar i bloggen.

Vi kommer att lägga upp fler tech tips med tiden. Har du något annat du vill dela med dig av till Sidewinder åkare? Skriv gärna en rad i kommentarerna nedan.

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

4 svar på ”Yamaha Sidewinder Tech Tips för Bästa Prestanda”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.