c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Yamaha Sidewinder Tech Tips för Bästa Prestanda

Tech tips Yamaha Sidewinder för Performance

sidewinder tech tips

Vårt mål är att dela med oss av vår erfarenhet av Yamaha snöskotrar. I den här bloggningen har jag samlat olika Sidewinder tech tips, som kan vara av intresse för dig som äger eller tänker köpa en ny eller begagnad Sidewinder. Tips från oss själva och våra leverantörer Thunder Products Clutching och Turbo Dynamics. Som har mycket erfarenhet och know-how när de gäller Sidewinder. Alla motorrelaterade saker gäller även för dig som kör Arctic Cat Thundercat med 998cc 4T Yamaha motorn.

Sidewinder Tech Tips

  1. Tändstiftsgap
  2. Rotera aldrig motorn medurs
  3. Kontrollera Insugsklammer
  4. Vända på Original Dumpventil
  5. Inspektera Variatorerna

Alla typer av modifieringar är så klart do-at-your-own-risk 🙂

Tändstiftsgap

Ställ in tändstiften – optimalt tändstiftsgap är 0.5mm för ledkörning och 0.4mm för turbotryck högre än 25psi.

Rotera aldrig motorn medurs

En sak du aldrig ska göra när du byter vikter eller liknande är att rotera primärvariatorn medurs. Har du otur kan kamkedjan kugga vilket får kamaxeltiderna att bli fel. Rotera alltid variatorn moturs enl bild.

sidewinder primärvariator rotera

Kontrollera efter lösa insugsklammer från fabriken

En viktig detalj att kontrollera oavsett om du kör standard eller har modifierat är alla insugsklammer. Samtliga klammer för intercooler, insugsbox och trottelenheter. Många maskiner kommer från fabriken med felaktigt installerade klammer som kan orsaka läckage.

Ett väldigt vanligt problem och desto högre tryck du kör, desto viktigare att klammer sitter som dom ska. Ett läckage orsakar dålig prestanda. Inspektera med en ficklampa efter klammer som inte är i läge på gummit.

sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi
sidewinder insugsgummi

Om du upptäcker problem med klammer som inte är i rätt läge. Måste du först ta bort luftboxen och skruva bort två bultar som håller aluminium hållaren vid insugsgummit. Lossa på klamer som håller trottelhuset. Installera och tryck gummi tuben på plats så djupt som möjligt över trottel husen och dra fast klamret. Säkerställ att inte klamret glider ur läge när du drar åt. Återinstallera aluminium hållaren och luftboxen. Var säker på att alla klammer är väl åtdragna.

Vända på Original Dumpventil

Tricks för att få original dumpventil att klara mer än 17 psi där dom börjar läcka. Turbo Dynamics har fått dumpventilen att klara 30psi konstant med detta trick med en låst wastegate på Sidewinder och Thundercat.

sidewinder dumpventil

Vända bara på dumpventilen enl bilderna så öppnar den fortfarande men inte under tryck. Lossa på klammren och ta bort vakuumslangen, var försiktig så att inte nippeln går av. Vänd på riktningen, ingång till utgång och utgång till ingång. Dra om vakuumslangen under trycktuben och koppla tillbaka till dumpventilen. Ventilen kommer att öppna men inte läcka under tryck.

sidewinder dumpventil

Den här setupen är för semi och race mappar över 17 psi. De krävs INTE för ledmaskiner med Turbo Dynamics Ecotrail, Powertrail eller Max 17.

Inspektera Variatorer – Kontrollera Slitage

Gå igenom variatorerna med jämna mellanrum. Variatorerna skall ej smörjas med fett eller olja. Demontera och blås rent med tryckluft. Några specifika detaljer på Sidewinder;

  • Primärvariator – inspektera bussningar i rullar och vikter med tillhörande shims.
variatorproblem

Har sett flera exempel på haveri där rullen har lossnat. Resultatet blir att vikten bryter sönder variatorn. Helt utslitna rullbussningar är ofta grundorsaken till haveri av den typen. För hårda variatorfjädrar som ingår i en del variatorkitt orsakar enormt slitage på bussningar i rullar och vikter. Titta över din variatorbestyckning om du upplever onormalt slitage.

  • Sekundärvariator – inspektera rullar som helixen går mot.

Rullarna är en svaghet på 2017 års modeller där många råkade ut för flat-spots. Yamaha kom med uppdaterade rullar 2018 som fungerar bättre. För bästa variatorprestanda finns rullar på eftermarknaden som är bredare och har tightare toleranser än original. Vi rekommenderar TPI Sekundärvariatorrullar om du vill uppgradera eller behöver ersätta utslitna.

Summering

Få ut bättre driftsäkerhet och prestanda genom att följa ovanstående punkter. För fler förslag på bättre prestanda kolla in [Sidewinder & Thundercat Performance tips]. Där hittar du andra bra artiklar i bloggen.

Vi kommer att lägga upp fler tech tips med tiden. Har du något annat du vill dela med dig av till Sidewinder åkare? Skriv gärna en rad i kommentarerna nedan.

Relaterade Inlägg

Några tips/råd man bör tänka på eller göra på nya Mountain max?

Nej inte några specifika tips vad gäller nya Mountain Max i dagsläget. Men vad gäller variatoroptimering och liknande är de samma som dom flesta modeller. Mvh Kristofer

Bjørnar Bakkevoll

Hei.
Hvorfor bare tändstiftsgap är 0.5mm ?. Gjelder dette orginal motor også?

Hej,

Gäller främst när du börjar modifiera och kör högre laddtryck än original.

/Kristofer

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.