Vilket Bränsle oktan i din Modifierade Sidewinder?

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Bränsle Oktantal vid Modifiering av Sidewinder

sidewinder bränsle oktantal

En fråga som ofta dyker upp vid modifiering av Sidewinder eller Thundercat, är vilket bränsle som krävs och då tänker jag på oktantalet. På en original motor kör du 95 oktan utan problem. Men vad kräver motorn när du höjer turbotrycket och hur högt effektmässigt kan du åka på handelsbränsle? Vad kan du göra för att minska risken för spikningar.

Vad är Oktantal

Först, vad innebär bränslets oktantal och hur påverkar de hur din skoter går. Oktantalet anger bränslets förmåga att motstå spikningar vid förbränning. Hur fort bränslet brinner i förbränningskammaren. Ett bränsle med högre oktantal brinner långsammare och motverkar att motorn spikar eller självantänder vilket kan orsaka motorskador.

Ett vanligt missförstånd är att ett bränsle med högre oktantal ger mera effekt. Tekniskt sett har ett bränsle med högre oktan lägre energi än ett med lägre oktan. Såvida din motor inte kräver högre oktan eller kan dra nytta på annat sätt, är de att kasta bort pengarna. De är bränslets förmåga att komprimeras högre utan att självantända som resulterar i högre effekt. När du använder bränsle med högt oktantal i en avstämd motor (med hög kompression eller högt laddtryck).

När du kollar och jämför oktantal mellan USA och Europa, tänk på att dom använder sig av olika standard. I Europa används RON (Research Octane Number) och i USA ett medel av RON och MON (Motor Research Octane). Eftersom MON är ett test under mer krävande förhållanden, blir de alltid lägre än RON. Du har säkert hört att bränslet i USA är av “dålig kvalitet” jämfört med de vi har i Europa, vilket är helt felaktigt. Om ett bränsle är 95 oktan RON blir de likvärdigt 91 oktan (R+M)/2 i USA.

Därför är inte 91 oktan likvärdigt med samma oktantal vid pump här i Sverige. 

Vad gäller när du reflasher och ökar effekten på motorn?


Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Oktantal på Modifierad Sidewinder

Dom erfarenheter jag har är motorer med ECU mappning från Turbo Dynamics. Den rekommendation som finns i webbutiken för respektive reflash har god säkerhetsmarginal. TD´s Max reflasher (max pump) är vad som rekommenderas som maximalt för 98 oktan handelsbränsle. 

Vid ledåkning kör du vår populäraste ECU reflash Steg 2 Powertrail utan problem på 95 oktan. Även fast de officiellt är en 98 oktan mappning. Med vanlig ledåkning menar jag kortare full gas körning som de ofta blir när du har 270hp. Brukar gå fort mellan träden och efter myrarna.

Har även testat att köra Steg 3 Max 17 på 95oktan utan tecken på spikningar vid ledåkning. Vilket bevisar att säkerhetsmarginalen är god. Men kör du en Thundercat eller Sidewinder LTX och gillar långa full gas repor efter sjön eller klättringar, ställer de högre krav på bränslet. Kör därför de bränsle som rekommenderas för den modifiering du har.

Vanliga orsaker till Spikning

Yamaha 998cc motorn är inte känd för att spika lätt. Dålig bränslekvalitet eller för lågt oktantal gör att du kan råka ut för spikning eller förtändning av bränslet. En vanlig orsak är hög belastning vid låga varvtal.

Exempelvis för tunga vikter och en skoter som varvar för lite vid full gas. Därför är de viktigt att växlingsvarvtalen stämmer mot vad som rekommenderas. Dom flesta Turbo Dynamics ECU reflasher ska ligga på 9000rpm +-100rpm. Driftsäkerhet och prestanda är vad som prioriteras.

Undvik även att köra på gammalt bränsle som kan ställa till problem. Dagens bränslen med större alkohol/etanol inblandning har inte samma egenskaper som tidigare. Använd en bränslestabilisator när skotern förvaras och inte användas under en längre period. För mer tips om förvaring läs [Sommarförvara din Skoter Rätt].

Oktan Booster

Att köra oktan booster är ett alternativ när du inte har tillgång till rätt bränsle. Exempelvis om du är uppe i fjällen eller åker multi-map och tänker köra en mappning som kräver 98oktan+ när du ska rejsa mot polarna på sjön. För att vara på säkra sidan.

Välj en oktan booster av bra kvalitet. Jag rekommenderar GAT premium oktan booster. Förutom att den höjer oktantalet ca 6 punkter smörjer och rengör den även bränslesystemet. Här finns oktan booster att beställa i webbutiken.

Skillnad från Hårdvara

En annan detalj som kan påverka kravet på bränslets oktan är hårdvaran. T.ex Turbo Dynamics reflasher med större bränslepump går oftast något fetare och gör att risken för spikning minskar.

TD Stage 6 hårdvaru kitt ökar inte bara effekten och ger extrem respons, utan de låter dig även köra högre effekt på handelsbränsle utan spikning (mot 320hp på 98 oktan). Montering av större turbo (TD GAP 500 Bolt-on) gör de möjligt att köra ännu högre effekt på handelsbränsle. Perfekt för dig som gillar mycket power kombinerat med driftsäkerhet.

Summering

Som du märkt är de en djungel när de handlar om bränslen. Bara att Arctic Cat och Yamaha rekommenderar olika oktantal för samma motor är något förbryllande. Du klarar dig fint med 95 oktan på en original maskin, men för att ligga på säkra sidan välj de bränsle som rekommenderas om du har ökat effekten. Håll dessutom koll på att shiftvarvtalen är korrekt för att undvika problem.

Du kan alltid kontakta oss för råd när du kör med våra reflasher från Turbo Dynamics. För mer information om modifiering för prestanda kolla in [Sidewinder & Thundercat Performance Tips].

Har du erfarenheter av olika bränslen i din Yamaha 998cc eller har råkat ut för spikning? Skriv gärna en rad här nere i kommentarerna 🙂

Trimma på!

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.