Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Variatorvikter Profiler Skillnad

Variatorvikter Skillnad – Olika Profiler

variatorvikter skillnad

Primärvariatorn är varvtals-styrd och vikterna skapar uppväxlingskraft när varvtalet ökar (centrifugalkraft). De finns en mängd olika profiler eller kurvor på vikterna som avgör hur variatorn växlar upp och de ska vi kolla på här. Även fast två vikter väger lika på vågen kan dom växla helt annorlunda i praktiken.

Viktprofiler

variatorvikter skillnad

Här ovan kan vi se exempel på olika Yamaha variatorvikter. Bilden visar kraften som dom olika vikterna skapar vid ett fast varvtal på 7500rpm när variatorn växlar ut.

Om vi jämför 8FA-00 (standard RX-1) mot 8BU-00 (standard Vmax-4), ser man att 8BU har en brantare/aggressivare kurva upp från 0mm. De betyder att dom kommer att växla upp hårt från start för bra hole-shot och acceleration. Vid 10mm slaglängd så ger 8BU ungefär lika mycket kraft som 8FA, även fast 8FA är mer än 20gr tyngre! Mot fullshift skapar faktiskt 8BU mera kraft även fast dom är lättare. Beror på profilen och viktens uppbyggnad.

8BU-00 är populär för dragracing och till motorer med mycket effekt. 8FA-00 har en flackare och jämnare kurva, som var original på RX-1 2003 för att matcha den motorkaraktären.

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Yamaha Variatorvikter

Här kan du jämföra olika Yamaha variatorvikter, deras karaktär och användningsområden.

8AB-17605-10-00 – aggressiv vikt, bra för drag racing eller aggressiv ledkörning
8CA-17605-01-00 – aggressiv vikt, bra för drag racing eller aggressiv ledkörning
8BU-17605-00-00 – aggressiv vikt, bra för drag racing med mycket hp (Vmax-4, SRX etc.)
8CH-17605-00-00 – ledkörning, sitter på dom flesta Vmax 700 modeller ´97-´99
8CR-17605-10-00 – mountainkörning, och vanlig ledkörning med mindre hp
8DF-17605-10-00 –  ganska aggressiv led, sitter på 600 SRX & 700 SX-R
8DN-17605-10-00 – ganska aggressiv led, sitter på ´99 SRX 700
8DN-17605-20-00 – aggressiv ledkörning, sitter på ´00-´02 SRX
8EK-17605-00-00 – aggressiv ledkörning, sitter på ´02-´04 SX Viper

Tips: När vi testade mycket på äldre Yamaha modeller med vikterna 8AB och 8CA, lärde vi oss att de är viktigt att köra dom med nitar installerade. Utan nitar förlorar du initialt tryck vilket leder till dålig acceleration från lågfart. Genom att köra en tung nit i hål #1 (närmast pinnen) förbättrar du accelerationen från lågfart. Dom är ett riktigt bra val till dragracing och aggressiv ledkörning!

Centrum Av Massa

Många tror att de är hur mycket variatorvikten väger, som är den avgörande faktorn hur dom reagerar i variatorn – inte sant. De är vikten tillsammans med profilen och var efter vikten massan är koncentrerad.

Viktpinnen är centrumlinjen när vikten är installerad i variatorn (bild nedan). Den del av vikten som är ovanför (mot rullen) har en positiv verkan på kraften. Den del som är under centrumlinjen har en negativ effekt. Allt eftersom vikten slungas efter sin axel så skapar den positiv kraft.

En vikt som har massan samlad nära pinnen eller högt upp på vikten när den är installerad, kommer att vara väldigt aggressiv initialt (även beroende på profil). En vikt som har massan samlad mot mitten, med större del mot slutet av vikten kommer att vara icke-aggressiv initialt. För att bli mer aggressiv ju mer den växlar ut.

variatorvikter skillnad

En vikt som ger högt remtryck och bra acceleration från start, har ofta en profil med mycket vikt nära pinnen. Tvärtom en vikt som är “snällare” har en mer jämn uppbyggnad eller mera vikt mot spetsen.

Heavy Hitter Viktprofil

heavy hitter

Här kan du se skillnaden mellan justerbara Heavy Hitter och 8GL som sitter standard på Yamaha Nytro och SR Viper. Du ser en tydlig skillnad på kurvan och uppbyggnaden. Heavy Hitter vikterna har en mycket aggressiv profil som ändå är “jämn” över hela registret. 8GL är heller inte lika jämn nära pinnen vilket betyder att ta igång utan mattspinn blir svårt. Något som många Nytro och SR Viper ägare upplever. Har skrivit om tips för mjukare inslag här [Hur du får Mjukare inslag på Nytro & Viper].

Ibland när man monterat Heavy Hitter blir man lurad av känslan hur progressivt dom växlar. Heavy Hitter växlar så mjukt och jämt över hela kurvan att de är tidtagning som gäller för att se hur mycket snabbare dom faktiskt är! Se även hur mycket jämnare profilen är nära pinnen. Inget av/på vid inslaget som du får från många andra vikttyper.

När du monterar Heavy Hitter på fyrtaktare reduceras även motorbromsen. Detta märks speciellt på tidigare Yamaha 4T modeller. När vikten är aggressivare behöver den inte vara lika tung som tidigare. Resultatet blir mindre motorbroms och bättre respons från variatorerna.

Mer information om justerbara variatorvikter.

En annan sak du kan laborera med om man har justerbara Heavy Hitters, är att flytta massan efter vikten. För att se hur de påverkar växlingen och för att match varje skoter.

Sammanfattning

Tänk på de när du tänker byta vikter för att få skotern att växla annorlunda. Profilen påverkar mycket hur vikten och variatorn växlar. Är du intresserad av att läsa mer om variatorjustering? Besök Lästips Variatorjustering Snöskoter där jag samlat länkar till andra bra artiklar.

 Vad har du märkt för skillnad vid test av olika variatorvikter? Skriv en rad nedan! Glöm inte heller att dela artikeln i social media med dina vänner 😀

Relaterade Inlägg

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares