Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Variatorrenovering Snöskoter

Renovering Primärvariator på en Yamaha

variatorrenovering

Här följer tips till dig som är på gång att fräscha upp din variator. Kontrollera variatorn i tid för att slippa dyra skador. Här går jag igenom Yamaha YXR primärvariatorn.

Att tänka på innan du börjar jobba:

  1. Använd en avdragare av bra kvalitet när du tar bort variatorn från skotern. Vi har genomhärdade avdragare från Dalton Industries som rekommenderas. Bättre än Yamaha OEM och billiga pirat som i värsta fall fungerar en gång eller kan skada variatorn och vevaxel.
  2. Ska du demontera bort korset på din YXR, så kräver de specialverktyg. Vi hänvisar till servicemanual för anvisningar och specifikationer.
  3. Inga bussningar eller något annat i variatorn ska smörjas med fett eller olja. Rengör med alkohol eller liknande och blås rent, inget annat!
variatorrenovering

Två vanligaste felen på variatorn

Först och främst, de finns två vanliga orsaker till att en primärvariator inte växlar optimalt när den gått långt utan underhåll.

  • Slitna bussningar i rullar. Här ska inte något glapp finnas axialt mot pinnen. Glappet orsakar att vikten kommer längre ut och att variatorn inte växlar som tänkt. Märker du att shiftvarvtalet börjar sjunka kan de vara rullarna som är dåliga. De räcker med att byta enbart bussningarna om inte rullen i sig är skadad (finns att köpa av oss). Vilket kan bli resultatet om man inte kollar upp sin variator i tid. Riktigt slitna bussningar i rullarna kan i värsta fall förstöra både rullarna i sig och vikter. Gör så här för att kontrollera bussningen i rullen. Skruva loss variatorn från skotern och lägg den på ett bord. Med en skruvmejsel, peta på rullen uppåt och se om de finns något glapp. Finns glapp i någon av rullarna byt alla 3st bussningar samtidigt.
  • Remdamm under bussning i rörliga skivan.  Vanligt fel att de samlas avlagringar från variatorremmen mellan axeln och bussningen. Gör att variatorn växlar ojämt och övervarvar. Rengör och blås rent med jämna mellanrum om du har mycket remdamm.

Efter demontering rengör med alkohol och blås rent med tryckluft.

Kontrollera variatorn

Kontrollera därefter bussning i lock, bussning i rörliga skivan, bussning i vikter och rullar samt shimsen. Om du hittar stort glapp sidledes i rullar/vikter, byt ut dom vita plastbrickorna. Viktigt är även att titta efter sprickor i skivorna som kan uppstå. Finns sprickor byt ut skivan. Balansering av variatorn rekommenderas.

Glidklackar

variatorrenovering

Kontrollera om glidklackarna på korset är slitna. Yamahas spec är max 0.30mm spel vid glidklackar och skivan.

variatorrenovering

Behöver glidklackarna bytas måste variatorn demonteras med specialverktyg. Samma sak gäller med bussning i rörliga skivan. Korset på YXR variatorn är gängat (vänstergänga) i den fasta skivan och kräver högt moment och värme för att lossa. Vi kan ta emot din variator och byta om du inte har möjlighet själv.

Bussning Lock & Skiva

För att kontrollera bussningarna i lock och skiva. Montera ihop variatorn utan fjäder och lyft längst ut på skivan och känn efter om variatorn binder eller lätt glider upp. Se bild nedan.

variatorrenovering

Kärvar de om du lyfter är de dags att byta bussningarna. Lockbussningen brukar slitas ut först men den jobbar tillsammans med bussningen i skivan. Tänker du byta glidklackar och har demonterat variatorn, kan de vara ett bra tillfälle att även byta bussningen i rörliga skivan.

variatorrenovering

När du demonterat allt rengör pinnar, rullar, vikter med brake cleaner. Därefter när alla slitdelar är fixade och variatorn rengjord är den redo att monteras ihop. Kom ihåg inget fett/olja i Yamaha YXR variatorn. Vi brukar även rugga upp skivorna med putsduk (200-400) när vi renoverar.

Montera en YXR primärvariator

Anvisning när du monterar variatorn på skotern;

  1. Drag först åt 12kg.
  2. Lossa centrumbulten och dra åt 6kg.

För dom som vill gå ännu längre för att optimera sina variatorer kan man “blue-printa” delarna. Då balanserar man, svarvar av skivor för att få bort kast och ojämnheter. Allt för att eliminera dom toleranser som finns från fabriken. Vilket ger ökad effektivitet och mer hp ner i snön. Men då är vi inne på ett annat område 🙂

Reservdelar till variatorn

Tänker du börja titta över din variator och behöver reservdelar? Klicka dig vidare till vår webbutik för prisuppgifter och att beställa.

Sammanfattning

Lycka till när du ska fräscha upp din variator. Har du inte möjlighet själv, så tar vi även emot variatorer för renovering. Kontakta oss för prisuppgift.

Har du frågor skriv en rad nedan och dela artikeln med dina skoterkompisar 😀

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: