Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Variatorrem Problem – 5 Anledningar att Remmen Havererar

5 Anledningar till Problem med Variatorremmen

Är du en av dom som har problem med att variatoremmen havererar för ofta. En del skoteråkare bränner en rem varje helg och andra kör mer än en säsong på samma rem utan problem. När remmarna kostar upp mot 2000kr blir de dyrt vid ett haveri. Mycket beror även på hur man använder sin skoter och körstil. Inte minst med dagens effektnivåer som gör att du kan i princip förstöra en rem “på beställning”.

Vad är orsakerna till att variatorremmen havererar för ofta? I den här artikeln går jag igenom 5st möjliga anledningar som hjälper dig i felsökningen.

variatorrem problem

Orsaker till Problem

En variatorrem kan givetvis haverera av ålder och vanligt slitage. Du bör alltid kontrollera remmen efter skador och onormal förslitning med jämna mellanrum. Speciellt om den fått mycket stryk t.ex vid en fastkörning och du vet att den slirat.

Om vi bortser från dom självklara orsakerna finns följande anledningar;

  • Variatorer som inte är parallella och ej har rätt c-c mått
  • Variatorbussningar som är slitna, vilket gör att skivorna inte är parallella
  • Felaktig variatorbestyckning, med varvtal som går upp/ner
  • Tiden som spenderas på full gas (överhettning)
  • Dålig eller ej tillräcklig inkörning

Variatorlinjering

Kontrollera att variatorerna är inom angivet centrum-centrum mått, att sidoförskjutningen stämmer och att dom är parallella. För extra noggrannhet kontrollera så att sidoförskjutningen är lika på under och ovansidan av variatorn. Stämmer inte detta kan man behöva shimsa motorfästet för att “tippa” motorn rätt.

Kontrollera slitdelar

Dina variatorer måste vara i bra skick. Slitna bussningar i primärvariatorn för lock och rörliga skivan kan orsaka att de binder och kärvar. Vilket kan leda till problem med remmen. Kontrollera även bussningar i rullar och vikter, som kan leda till ökad friktion/värme om dom är i dåligt skick.

Läs mer om renovering av variatorn här.

Variatorbestyckningen

Jag har sett många varianter av “variatorkitt” som belastar motorn konstigt och har dåligt remtryck eller alldeles för hårda fjädrar. Speciellt på turbomaskiner med mycket effekt. Kom ihåg att en för hård sekundärfjäder = mera slitage på bussningar och kan bidra till onödig värme. Kan orsaka att remmen havererar speciellt vid backcountry körning. Felaktig variatorbestyckning är en vanlig orsak till att remmen tar stryk.

Lössnökörning

Remmen kommer att gå varmare när du ofta kör full gas i djupsnö. Ju längre tid du spenderar på full gas desto varmare går remmen. Ge din variatorrem ett break och dreva smartare efter din körning. Högre belastning – mycket lössnö – dreva lägre. Speciellt om du råkar ut för mycket problem och kör mest djupsnö.

Inkörning

Glöm inte att köra in remmen korrekt när den är ny.

Läs denna artikel för mer information angående hur du kör in din nya rem.

Variatorrem bättre alternativ

Vill du prova något annat än original så rekommenderar vi Gates c12. Fördelarna förutom att den är väldigt slitstark och konstant vid hög belastning, är att den greppar väldigt bra mot variatorskivorna.

Kolla in Gates Kolfiber c12 variatorremmar på vår hemsida.

Lathund när din rem havererat

Här nedan kan du se bilder på olika haverier och vad som kan vara orsaken.

variatorrem problem

Sammanfattning

De var några saker att kontrollera om du har problem med variatorremmen. Glöm inte bort att prenumerera på vår blogg och dela gärna artikeln i sociala media.

Har du bra tips på hur man kan få variatorremmen att hålla längre? Eller har du ändrad i variatorbestyckning och märkt stor skillnad? Skriv en rad eller två nedan! 🙂

Kör hårt & hoppas remmen håller!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: