eftermarknadsdelar sedan 1996

Variator Skrammel Yamaha – 3 Saker att Kontrollera

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter kundens specifika önskemål. Låt oss göra din tid på skotern ännu bättre.

3 Sätt att få Din Yamaha Variator att Gå Tystare

Variator Skrammel Yamaha

Hur får jag bort eller minskar oljudet från min Yamaha primärvariator? De är en vanlig fråga och jag vet själv hur irriterande de kan vara. Dom nya 4T motorerna går tyst och de låter illa med skramlet som kommer från variatorsidan.

Enkelt svar är att de finns ingen enkel lösning. Ljudet kommer faktiskt mest från transmissionen/tappen och inte från variatorn. Hur mycket de låter beror delvis på fabrikstoleranser. Vissa maskiner går nästan helt tyst och andra skramlar betydligt mer på lägre varvtal. Men de finns några enkla saker du kan göra för att minska skramlet och förbättra.

  1. Se till att variatorn är i bra skick
  2. Montera YXR Primär Slider Kit
  3. Montera o-ringar vid rullpinnar
  4. Yamaha 998 Knock-Out Kitt

Variatorns Kondition

Är variatorn i dåligt skick skramlar de ännu mer, t.ex om shims och bussningar i vikter är slitna. Kontrollera därför att bussningar, shims och plastklackar ser bra ut. Här finns en bra artikel som beskriver hur du kontrollerar och renoverar sin variator.

variatorrenovering

Vi har samtliga reservdelar när du behöver fixa och fräscha upp din primärvariator. För mer information och beställa se [Yamaha Variator Reservdelar].

YXR Primärvariator Slider Kitt

Yamaha kom med detta kitt 2005 som skulle installeras på RS Vector/Rage. För att minska oljudet och ta bort eventuellt spel mellan korset och rörliga skivan. De här kittet sitter monterat från fabrik på nyare Yamaha. Men har du en äldre rekommenderar vi att installerar detta kitt vid service av variatorn.

Läs mer om YXR Slider Kittet i webbutiken.

O-Ringar Vid Rullpinnar

Yamaha Rullpinn Anti-Skrammel Kitt

På senare modeller av Yamahas primärvariatorer saknas låsskruvar för rullpinnarna. Vilket gör att pinnarna slår fram och tillbaka som orsakar ett visst missljud speciellt vid lägre varvtal. Att montera o-ringar bakom muttern reducerar att pinnen rör sig. Problemet är att vanliga o-ringar ej håller mer än några mil.

Därför har vi nu ett kitt med brickor i plast för att eliminera spelet och skramlet från rullpinnarna. Mer information finns här [Yamaha Rullpinn Anti-Skrammel Kitt].

Yamaha 998 Knock-out

Nytt för 2023 och gäller enbart Yamaha Sidewinder med 998 motorn. Vi har ett Knock-out kitt som reducerar harmoniska vibrationer och skrammel från vevtappen. Mycket goda resultat så här långt. Du hittar info i webbutiken [Yamaha 998 Anti-Knock Kitt].

Sammanfattning

De står klart att de är svårt att eliminerar skramlet helt. Vissa modeller låter mer än andra och de beror helt enkelt på fabrikstoleranser. Men kontrollera punkterna ovan för att de inte ska låta ännu värre. Har du en Yamaha Sidewinder kan jag tipsa om vårt Anti-Knock kitt.

En annan lösning som jag vet en del testat är att använda loctite på vevaxelsplinsen. För att eliminera spelet mellan vevaxeln och tappen som variatorn sitter fast i. Vet ej hur bra de är för motorn i längden. Spelet från fabrik finns så klart där av en anledning?

Någon som testat detta? Om du har provat, skriv en rad nedan i kommentarerna.

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 30år. Gillar att fördjupa sig i variatorer och olika former av optimering.

2 svar på ”Variator Skrammel Yamaha – 3 Saker att Kontrollera”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.