c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Variator Setup och Skillnad i Remtryck

Hur Variator Setup och Skillnad i Remtryck påverkar

variator setup skillnad i remtryck

En detalj som inte många tänker på vid variatorjustering är remtrycket. Du försöker få dina variatorer att fungera bättre och byter olika komponenter, men hur påverkar dom olika inställningarna remtrycket. Alltså hur hårt variatorskivorna nyper åt remmen. Har de någon betydelse kanske du tänker? Ja även om du inte direkt ser att remmen slirar eller märker skillnad på varvräknaren har de betydelse för variatorsystemet och prestandan.

Variatorns Remtryck

Rent teoretiskt behöver du tillräckligt högt remtryck för att variatorremmen inte ska slira på skivorna. Ett för lågt remtryck orsakar remslir och onödigt högt kan bidra till dåligt effektivitet och effektförlust. Remtrycket avgörs av dom olika komponenterna och din variatorsetup.  Om vi först tittar på hur dom två variatorerna påverkar remtrycket.

Primärvariator

Eftersom primärvariatorn är varvtalskänslig är den inte avgörande i de total remtrycket. Visst, olika vikter påverkar hur den växlar och hårt den trycker på. Men de är sekundärvariatorn som fungerar som remsträckare och avgör remtrycket.

Sekundärvariator

Sekundärvariatorn är den som avgör remtrycket. I en tidigare artikel [Grunderna i Variatorjustering – Sekundärvariatorn] visade jag hur remtrycket skiljer också beroende på vilken växel variatorn ligger i. Trycket är som högst vid lägsta växel och sjunker när variatorn växlar ut. Helixen är den komponent som avgör remtrycket till största del men även sekundärfjädern påverkar.

Din Variator Setup och Skillnad i Remtryck

variator setup remtryck

Variatorinställning du kör med avgör hur högt remtrycket blir. Här är två exempel på inställningar som kan visa sig lika på varvräknaren men där de händer olika saker under variatorskyddet.

Setup #1

I primärvariatorn sitter 70gr vikter och i sekundären en 45graders helix. Vid fullshift varvar den 8500rpm.

Setup #2

I primärvariatorn sitter 65gr vikter och sekundären en 50graders helix. Vid fullshift lika som #1, den varvar 8500rpm.

I exemplet ovan har setup #1 högre remtryck eftersom helixen har 5 grader lägre vinkel. Vikterna är 5 gram tyngre för att den ska varva 8500. Skulle vi bara ändra helixen skulle den med största sannolikhet varva över 8500rpm. Setup# 2 har lättare vikter och 5 grader brantare helix. Remtrycket blir lägre och sekundärvariatorn växlar upp snabbare med en brantare helix. För att den ska varva 8500rpm måste vikterna lättas. Annars blir varvtalet för lågt.

I regel har setup# 2 även en hårdare sekundärfjäder. Rent praktiskt får du ofta bra följsamhet i bestyckningen med en inställning liknande #1. De märker du speciellt i backshiften om du kör i tungt före eller om du klättrar upp för lång backar. Motorn orkar hålla varvtalet bättre.

Med en brantare helix likt setup #2 i kombination med en hårdare sekundärfjäder, får du oftast fördelen att variatorn växlar ner snabbare oavsett feedback från mattan. T.ex i lägen där mattan tappar kontakt med snön eller om du går mycket av/på gasen.

Allt är dock en avvägning när de gäller variator setupen och de går inte direkt att säga att Setup #1 eller #2 är bättre eller sämre. Motorstyrka, körstil, skotermodell etc inverkar.  Mer info om helixen och sekundärfjädern finns här [Hur Fungerar Helix vs Sekundärfjädern].

Optimala Variator Setup

Vad är då den perfekta inställningen. Hur vet jag om jag har för högt eller för lågt remtryck? De är inte lätt att svara på, men en del ledtrådar som är bra att känna till vid felsökning.

  • För högt remtryck kan visa sig genom dålig topprestanda (sämre effektivitet) eller varma variatorer och då speciellt sekundärvariatorn.
  • För lågt remtryck kan orsaka att variatorremmen slirar eller att den inte hänger med i nedväxlingen i vissa lägen.

Många skoteråkare byter sekundärfjäder när dom laborerar med variatorn. En för hård fjäder (högt remtryck) kan orsaka onödigt tryck vid hög växel. Effektförlust märks direkt på topprestandan eller variatorremmar som havererar. En för mjuk sekundärfjäder (lågt remtryck) kan göra att sekundärvariatorn inte hänger med när du går av/på gasen i vissa lägen.

Slutsats

Även om de inte är kritiskt, tänk på hur dom olika delarna du byter i variatorn kan förändra remtrycket. Har du spår av gummiavlagringar på sekundärvariatorn vilket indikerar att remmen slirar? Kanske en bestyckning som ger högre remtryck vore en bra idé. Har din skoter dålig finish nere på sjön även fast den varvar rätt? Gå igenom sekundärvariatorns bestyckning och testa med en mjukare sekundärfjäder eller brantare helix.

Vad har du märkt för skillnader när du laborerat med olika variator setup och remtryck? Här hittar du fler nyttiga lästips när de gäller variatorjustering för din skoter.

Kör hårt!

Relaterade Inlägg

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares