Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Få Din Variator att Växla Bättre – Eliminera Friktion

Få Din Variator att Växla Bättre – Eliminera Friktion

Hur påverkar den friktion som finns i variatorerna och vad blir skillnad om man reducerar friktionen?

variator att växla bättre

Jag började laborera och montera rullkonverteringar till från Maxximum Performance på Yamaha YVXC sekundärvariatorn under sent 90-tal. Resultatet blev bättre acceleration kombinerat med suverän följsamhet och backshift när friktionen eliminerades. Sålde faktiskt ett antal roller kitt till nöjda kunder på den tiden!

Låt oss titta närmare på hur friktionen påverkar med en intressant artikel från tidningen American Snowmobiler (följ dom på Twitter) [Artikel om att reducera och eliminera friktionen i dina variatorer]. Jag citera Olav Aaen;

Om man tittar tillbaka 30år, är de tydligt att dom förbättringar som gjorts på variatorerna handlar om att reducera och eliminera friktion.

Ett stort steg framåt att reducera friktionen var möjligt genom att flytta punkten på primärvariatorn där allt vridmoment överförs så långt från centrum som möjligt. Dagens variatorkors med plastklackar var resultatet.

Om du kan förbättra variatorernas effektivitet, kan du även överföra mera effekt eftersom mindre effekt förloras i värme och i variatorns komponenter.

En sekundärvariator med rullar erbjuder hård acceleration och snabb backshift.

Om vi ser på utveckling och test av olika lösningar för CVT systemet. Tänk att dom första primärvariatorerna hade splines på centrumaxeln som den rörliga skivan gled efter. Allt vridmoment skulle överföras via splines. Friktionen och effektförlusten var enorm. Mycket beroende på de korta avståndet från centrum till den punkt där allt vridmoment skulle överföras.


Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Variatorkors med Rullar

Sedan kom ersättaren, variatorkors med plastklackar som flyttade ut punkten där vridmomentet skulle överföras längre ut från centrumaxeln. En lösning som hänger med än idag! Testades även att ersätta plastklackarna på korset med rullar. En lösning som även Yamaha specialisterna MaXXimum Performance testade på Yamaha YXR variatorn.

Roller Sekundärvariator

Sekundärvariatorn med en helixen som glider mot plastklackar bygger helt på friktion. En av förbättringarna som gjorts var att ersätta plastklackarna med rullar. Sitter idag på många variatorer från fabrik och är en stor förbättring. Lägre temperatur på variator/remmen, starkare acceleration och snabbare backshift är resultatet. Variatorernas effektivitet blev även högre.

Effektivitet

När de gäller effektivitet så är de möjligt att överföra mera effekt om friktionen i variatorsystemet reduceras. Eftersom mindre effekt förloras genom variatorns komponenter. Hög effektivitet betyder mindre effektförlust.

Jag har skrivit om effektivitet i artikeln [Helix vs Sekundärfjäder] och [Grunderna i Variatorjustering – Sekundärvariatorn]. Där går jag igenom hur variatorinställningen också påverkar effektiviteten.

Eftermarknaden

Mycket av dom förbättringar som diskuteras sitter som nämnts redan på en del maskiner från fabrik. T.ex sekundärvariatorer med rullar istället för plastklackar. Sitter de inte från fabriken finns de oftast produkter på eftermarknaden för den som vill förbättra.

Vi har eftermarknadsdelarna som gör att du kan eliminera friktion. Kolla in följande;

Arctic Cat har stora problem med friktion och primärvariatorer som binder och kärvar på vissa modeller. Du kan läsa mer om dom problemen på denna sida.

Länk till källa Artikel om att reducera och eliminera friktionen i dina variatorer [artikel av Olav Aaen American Snowmobiler magazine ].

Hur du gjort något för att eliminera friktion och förbättrat dina variatorer?

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: