Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Få Din Variator att Växla Bättre – Eliminera Friktion

Få Din Variator att Växla Bättre – Eliminera Friktion

Hur påverkar den friktion som finns i variatorsystemet? Att eliminera friktion är ett sätt att få variatorn att växla bättre med flera hästkrafter ner i snön.

variator att växla bättre

Jag började laborera och montera rullkonverteringar från Maxximum Performance på Yamaha YVXC sekundärvariatorn under sent 90-tal. Resultatet blev bättre acceleration, suverän följsamhet och backshift. Eftersom variatorn växlade snabbare upp och ner. Jag sålde faktiskt ett antal roller kitt till nöjda kunder på den tiden.

Förbättra variatorerna

När de gäller att få variatorerna att växla bättre finns de en tumregel. Den är viktig oavsett om du åker en standard skoter eller en modifierad med 300hp+ nämligen att;

  • Hålla variatorskivor raka och parallella
  • Sänka variatorremmens temperatur
  • Försöka få systemet att växla mjukt med mindre friktion.

Många glömmer dom faktorerna helt och fokuserar enbart på vikter och fjädrar. Men faktum är att de blir ännu mer avgörande när du ökar effekten och påfrestningarna blir större.

Då blir frågan, hur förbättrar jag detta? Ett exempel är att minimera flex i materialet och att bussningar inte binder/kärvar. Ett sätt att förbättra är att byta till kraftigare delar och bussningar i oljebronze med större diameter istället för små fiberbussningar. Men innan vi går in på produkter som löser problemet, kan vi titta på hur variatorerna har utvecklats från tillverkarna genom åren.

Eliminera friktion i Variatorn

Låt oss titta närmare på hur friktionen påverkar med en intressant artikel från tidningen American Snowmobiler (följ dom på Twitter) [Artikel om att reducera och eliminera friktionen i dina variatorer]. Jag citera Olav Aaen;

Om man tittar tillbaka 30år, är de tydligt att dom förbättringar som gjorts på variatorerna handlar om att reducera och eliminera friktion.

Ett stort steg framåt att reducera friktionen var möjligt genom att flytta punkten på primärvariatorn där allt vridmoment överförs så långt från centrum som möjligt. Dagens variatorkors med plastklackar var resultatet.

Om du kan förbättra variatorernas effektivitet, kan du även överföra mera effekt eftersom mindre effekt förloras i värme och i variatorns komponenter.

En sekundärvariator med rullar erbjuder hård acceleration och snabb backshift.

Om vi ser på utveckling och test av olika lösningar för CVT systemet. Tänk att dom första primärvariatorerna hade splines på centrumaxeln som den rörliga skivan gled efter. Allt vridmoment skulle överföras via splines. Friktionen och effektförlusten var enorm. Mycket beroende på de korta avståndet från centrum till den punkt där allt vridmoment skulle överföras.


Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Variatorkors med Rullar

Därefter kom ersättaren, variatorkors med plastklackar som flyttade ut punkten där vridmomentet skulle överföras längre ut från centrumaxeln. En lösning som hänger med än idag! Testades även att ersätta plastklackarna på korset med rullar. En lösning som även Yamaha specialisterna MaXXimum Performance testade på Yamaha YXR variatorn.

Roller Sekundärvariator

Sekundärvariatorn med en helixen som glider mot plastklackar bygger helt på friktion. En av förbättringarna som gjorts var att ersätta plastklackarna med rullar. Sitter idag på många variatorer från fabrik och är en stor förbättring. Lägre temperatur på variator/remmen, starkare acceleration och snabbare backshift är resultatet. Variatorernas effektivitet blev även högre.

Effektivitet

När de gäller effektivitet är de möjligt att överföra mera effekt om friktionen i variatorsystemet reduceras. Då förlorar mindre effekt genom variatorns komponenter. Hög effektivitet betyder mindre effektförlust.

Jag har skrivit om effektivitet i artikeln [Helix vs Sekundärfjäder] och [Grunderna i Variatorjustering – Sekundärvariatorn]. Där går jag igenom hur variatorinställningen också påverkar effektiviteten.

Eftermarknaden

Flera förbättringar som diskuteras sitter på många av dagens skotrar från fabrik. Exempelvis sekundärvariatorer med rullar istället för plastklackar. Sitter de inte från fabriken finns de oftast produkter på eftermarknaden. Vi har många populära produkter från Thunder Products för att eliminera friktion och få variatorerna att växla mjukare. Kolla in vårt 911 Response Variatorlock till primärvariatorn och Yamaha Encapsulated Roller Konverterings Kitt till YVX sekundärvariatorn.

Arctic Cat Ägare

Arctic Cat har stora problem att primärvariatorn binder och kärvar på vissa modeller. Du kan läsa mer här [Arctic Cat Variatorproblem och Förbättringar] om olika lösningar.

Slutord

Länk till källa Artikel om att reducera och eliminera friktionen i dina variatorer [artikel av Olav Aaen American Snowmobiler magazine ].

Hur du gjort något för att eliminera friktion och få variatorn att växla bättre?

Relaterade Inlägg

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: