c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Quick Tips: Sidewinder Offset & Remsträckning

Kontrollera Sidewinder Offset & Remsträckning

sidewinder offset remsträckning

Yamaha Sidewinder med Genesis 998cc motorn erbjuder fantastiskt prestanda. Men för att säkerställa att allt fungerar optimalt och reducera risken att variatorrem eller andra detaljer havererar, är de viktigt att allt är injusterat och ligger inom toleranserna. Där är variatorernas sidoförskjutning (offset) en detalj du inte ska glömma bort.

Viktigt Variatorer Sidewinder

Höga effekter (200hp+) skapar större påfrestningar och gör de viktigt att allt är inställt korrekt. Jämfört med en skoter på 70hp. Därför rekommenderar Yamaha att du är noga med följande punkter på Sidewinder;

  • Korrekt inställd sidoförskjutning och remmens höjd (remsträckning)
  • Korrekt inkörning av remmen
  • Värm upp variatorremmen innan fullgas (speciellt när de är riktigt kallt)
  • Kontrollera och om nödvändigt byta ut slitdelar i variatorn

Korrekt Sidoförskjutning

Yamaha rekommenderar en sidoförskjutning inom 58.1-61.1mm. Du kontrollerar sidoförskjutning med en linjal som är ca 500mm och ett skjutmått.

sidoförskjutning
  1. Först plocka bort vänster sidokåpa.
  2. Plocka därefter bort variatorremmen.
  3. Lägg linjalen mot baksidan av primärvariatorns fasta skiva och mät avståndet (A) mellan primärvariator och sekundärvariator. Avståndet skall vara inom 58.1-61.1mm.
    sidewinder sidoförskjutning
  4. Om justering krävs, plocka bort sekundärvariatorn och installera shims på axeln så att variatorn kommer ut för att öka sidorförskjutningen. Plocka bort shims för att minska sidoförskjutningen.
  5. Slutligen när du justerat in allt klart enl specifikation. Installera variatorn och dra åt bulten 43ft-lbs.

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Remsträckning / Höjd

sidewinder offset remsträckning

Variatorremmens höjd på sekundärvariatorn justeras genom att installera/ta bort shims bakom centrumbulten. Yamaha rekommenderar en höjd på +1.5mm till -0.5mm på variatorskivan. En bra praxis är att köra remmen så sträckt som möjligt förutsatt att den inte drar eller gnisslar på tomgång. På många Sidewinder ligger remmen för lågt vilket betyder att du behöver sträcka remmen. För att justera remsträckning;

  1. Blocka först bort vänster sidokåpa
  2. Därefter kontrollera att remmen ligger 1.5mm över till 0.5mm under kanten på sekundärvariatorns skivor.
  3. Justera höjden genom att ta bort eller lägga till brickor vid centrumbulten. Ta bort brickor om remmen ligger för högt och lägg till en bricka om de ligger för lågt.
    sidewinder remsträckning
  4. Slutligen efter att korrekt justering uppnåtts dra åt centrumbulten 6kg-m – 43ft-lbs.

Brickorna för remjustering har part# 8KC-RA446-00-00 (0.5mm) och 8KC-RA447-00-00 (1.0mm). För att göra injusteringen av höjden enklare och dessutom steglös titta på vårt Sekundärvariatorverktyg till Sidewinder.

Inkörning av Variatorrem

Viktigt för att få ut bästa livslängd och prestanda från en ny variatorrem. Därför ska du vara noga med inkörningen dom första milen. Läs mer om hur du kör in remmen på bästa sätt [Så kör du in Variatorremmen].

Värm upp Variatorremmen

För att undvika att skada variatorremmen undvik fullgasrepor innan den är uppvärmd. Är de riktigt kallt och skotern står ute, plocka bort remmen och värm upp den inomhus till rumstemperatur före du startar igång.

Kontrollera Slitage

Slutligen och en viktig detalj – variatorerna skall inte smörjas. Endast demonteras och blåsas rent med tryckluft. Inspektera bussningar i rullar, vikter och glidklackar i primärvariatorn. I sekundärvariatorn bussningar och rullarna som helixen går mot. Rullarna är extra känslig på 2017års modeller där många fick flat-spots. Yamaha kom därför med uppdaterade rullar för 2018> vilket minskar risken för problem. För bästa variatorprestanda finns rullar på eftermarknaden som är bredare och har tightare toleranser än original. Vi rekommenderar våra TPI Sekundärvariatorrullar om du vill uppgradera eller behöver ersätta utslitna.

variatorproblem

En viktigt detalj är att kontrollera bulten och muttern som håller rullen på plats. Har sett fler än ett exempel på haveri där orsaken verkar ha varit att rullen lossnat efter att muttern på pinnen gängat upp. Resultatet blir att vikten bryter sönder variatorn direkt. Utslitna rullbussningar är garanterat en bidragande orsak. Kontrollera med jämna mellanrum för att vara på säkra sidan.

Slutsats

Kontrollera punkterna ovan för att säkerställa att din Sidewinder går så bra som möjligt och för att minimera risken för haverier. Bara en sådan enkel sak som remsträckningen. Om remmen ligger för lågt i sekundärvariatorn tar skotern inte igång lika mjukt och startar på 2:ans växel.

Du som kontrollerat och mätt sidoförskjutningen, vad hade du för offset på din skoter? Skriv gärna nedan i kommentarer!

Relaterade Inlägg

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares