Kontrollera och Justera Sidewinder Offset & Remsträckning

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Kontrollera Sidewinder Offset & Remsträckning

sidewinder variator offset

Yamaha Sidewinder med Genesis 998cc motorn erbjuder fantastiskt prestanda. För att säkerställa att allt fungerar optimalt och reducera risken att variatorrem eller andra detaljer havererar, är de viktigt att allt är injusterat och ligger inom toleranserna. Där är variatorernas sidoförskjutning (offset) en detalj du inte ska missa att mäta och kontrollera.

Viktigt Variatorer Sidewinder

Höga effekter (200hp+) skapar större påfrestningar och gör de viktigt att allt är inställt korrekt. Jämfört med en skoter på 70hp. Därför rekommenderar Yamaha att du är noga med följande punkter på Sidewinder;

  • Korrekt inställd sidoförskjutning och remmens höjd (remsträckning)
  • Korrekt inkörning av remmen
  • Värm upp variatorremmen innan fullgas (speciellt när de är riktigt kallt)
  • Tech tips från Thunder Products

Korrekt Sidoförskjutning / Offset

Yamaha rekommenderar en sidoförskjutning (offset) inom 58.1-61.1mm. Du kontrollerar sidoförskjutning med en linjal som är ca 500mm och ett skjutmått.

Uppdatering: Thunder Products Clutching har kommit fram till att ett offset på 57.8-58mm är de optimala. Detta efter tester på flertalet Sidewinders med olika effektnivå och variatorbestyckningar som först hade problem med remsprängningar. Alla hade då offset som var större och ofta inom Yamahas rek! Efter shimsning och avsvarvning av sekundärvariatorn för att få ner offset mot 58mm försvann problemen.

Tänk på att om du svarvar av axeln, att även ta bort shims eller svarvar av centrumhylsan för att matcha om du använder standard inställning för remsträckning. Har du vårat sekundärvariatorverktyg kan du enkelt justera in oavsett.

sidewinder offset remsträckning
  1. Först plocka bort vänster sidokåpa.
  2. Plocka därefter bort variatorremmen.
  3. Lägg linjalen mot baksidan av primärvariatorns fasta skiva och mät avståndet (A) mellan primärvariator och sekundärvariator. Avståndet skall vara inom 58.1-61.1mm. Helst mot 58mm.
    sidewinder offset sidoförskjutning
  4. Om justering krävs, plocka bort sekundärvariatorn och installera shims på axeln så att variatorn kommer ut för att öka sidorförskjutningen. Plocka bort shims för att minska sidoförskjutningen.
  5. Slutligen när du justerat in allt klart enl specifikation. Installera variatorn och dra åt bulten 43ft-lbs.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Remsträckning / Höjd

sidewinder offset remsträckning

Variatorremmens höjd på sekundärvariatorn justeras genom att installera/ta bort shims bakom centrumbulten. Ofta fungerar de bäst att köra remmen så sträck som möjligt förutsatt att den inte drar eller gnisslar på tomgång.

Yamaha rekommenderar en sträckning motsvarande en höjd på +1.5mm till -0.5mm på variatorskivan. Ofta fungerar +-0mm (jäms med kanten) bäst på Sidewinder, speciellt på modifierade maskiner som kan vara känslig för olika remsträckning.

För att justera remsträckning;

  1. Blocka först bort vänster sidokåpa.
  2. Därefter kontrollera att remmen ligger 1.5mm över till 0.5mm under kanten på sekundärvariatorns skivor.
  3. Justera höjden genom att ta bort eller lägga till brickor vid centrumbulten. Ta bort brickor om remmen ligger för högt och lägg till en bricka om de ligger för lågt.
  4. Slutligen efter att korrekt justering uppnåtts dra åt centrumbulten 6kg-m – 43ft-lbs.
sidewinder remsträckning

Brickorna för remjustering har part# 8KC-RA446-00-00 (0.5mm) och 8KC-RA447-00-00 (1.0mm). För att göra injusteringen av höjden enklare och dessutom steglös titta på vårt Sekundärvariatorverktyg till Sidewinder.

Inkörning av Variatorrem

Viktigt för att få ut bästa livslängd och prestanda från en ny variatorrem. Därför ska du vara noga med inkörningen dom första milen. Läs mer om hur du kör in remmen på bästa sätt [Så kör du in Variatorremmen].

Värm upp Variatorremmen

För att undvika att skada variatorremmen undvik fullgasrepor innan den är uppvärmd. Är de riktigt kallt och skotern står ute, plocka bort remmen och värm upp den inomhus till rumstemperatur före du startar igång.

Tech tips från Thunder Products

sidewinder tech tips primärvariator

Slutligen ett tech tips från Thunder Products när de gäller primärvariatorn och sidoförskjutning. När du har problem med att din Yamaha Sidewinder spränger variatorremmar och du inte hittar någon direkt lösning.

Om du slår på avdragaren för hårt när du ska ta bort primärvariatorn, kan vevtappen tryckas in. Spränger du en variatorrem i ett kritiskt läge, kan vevtappen tryckas in.

sidewinder tech tips primärvariator

Enkelt sätt att kontrollera – inspektera på baksidan av primärvariatorn och se om du har tillräckligt med spel mellan bultarna (se bild ovan) och variatorn. De ska vara minst 1.5-2.0mm. Om variatorn får kontakt med bultarna, har vevtappen rört sig och kommer att orsaka remsprängningar eftersom offset blir fel.

Slutsats

Kontrollera punkterna ovan för att säkerställa att din Sidewinder går så bra som möjligt och för att minimera risken för haverier. Bara en sådan enkel sak som remsträckningen. Om remmen ligger för lågt i sekundärvariatorn tar skotern inte igång lika mjukt och startar på 2:ans växel.

Du som kontrollerat och mätt sidoförskjutningen, vad hade du för offset på din skoter? Skriv gärna nedan i kommentarer!

För fler förslag på bättre prestanda för Sidewinder ägare kolla in [Sidewinder & Thundercat Performance tips].

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

5 svar på ”Kontrollera och Justera Sidewinder Offset & Remsträckning”

  1. Sprängde en rem idag efter 6 mil. Nyköpt 2019 xtx som hade gått 60 mil original. Nu är det 250hk Mcx. Min sidoförskjutning ligger på 61 mm. Om jag vill under det måste jag svarva av på sekundären.

    Svara
  2. Tack för ett bra och lärorikt blogginlägg!
    Just köpt en begagnad Sidwinder xtx 141 2018 som gått 297 mil och 85timmar med orginal prylar i variatorn. Kollade just:
    1. Offset som ligger på 63mm. Har endast ett shims på insidan mot låsringen. Bör väl ligga minst ett shims mot låsringen? Läge att svarva?
    2. Remmen ca 0,8 mm under sekundären. Bör lägga till en 0,5mm bricka?
    3. Granskade sekundären på ”backsidan” och kan se svagt mönster av sprickbildning från centrum och ut. Samt spår av ”metalliskt” rotationskontakt på baksidan. Kan det vara effekt av en tidigare remsprängning?

    Svara
    • Hej Mattias! Kul att du gillar vår blogg.

      1. Har du problem med variatorremmen? Kontrollera först att allt är OK i bägge variatorerna och att tappen på motorn inte rört sig. Du kan ta bort shimset för att reducera offset. Tänk på att ta bort shims i samma tjocklek bakom den stora brickan vid centrumbulten. Om inte kommer du att förändra remsträckningen. Enklast blir de om du har ett sekundärvariatorverktyg från oss.
      2. Ska du sträcka remmen, ja. Kör den +-0 mot kanten på skivan som utgångsläge.
      3. Möjligt, men svårt att säga när jag inte vet hur de ser ut.

      //Kristofer

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.