Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Renovera Primärvariator Snöskoter

Renovera Primärvariator på din Snöskoter

renovera primärvariator

En av dom viktigaste områdena på din snöskoter som avgör prestandan är variatorerna. Att variatorer underhålls och kontrolleras är a och o. Renovera din primärvariator vid behov om de visar sig att bussningar är utslitna. Helt enkelt för att säkerställa bästa prestanda och växling.

Här följer tips till dig som är på gång att fräscha upp din primärvariator. Inspektera variatorn regelbundet för att slippa dyra skador. Känns din skoter inte lika pigg som tidigare och den växlar konstigt? Då är de garanterat dags för en genomgång. Här går jag igenom steg för steg renovering av en Yamaha YXR primärvariator.

Att tänka på vid Variatorrenovering

  1. Använd en avdragare av bra kvalitet när du tar bort variatorn från skotern. Vi har genomhärdade avdragare i webbutiken som rekommenderas. Bättre än Yamaha OEM och billiga pirat som i värsta fall fungerar en gång eller kan skada variator och vevaxel.
  2. Ska du demontera bort korset på din YXR primärvariator kräver de specialverktyg. Vi hänvisar till servicemanual för anvisningar och specifikationer.
  3. Smörj ej bussningar eller vikter med fett eller olja. Alkohol eller motsvarande är vad som gäller vid rengöring. Blås därefter rent med tryckluft.
renovera primärvariator

Två vanligaste felen på Primärvariatorn

Först och främst, de finns två vanliga orsaker till att en primärvariator inte växlar optimalt när den gått långt utan underhåll.

  • Slitna bussningar i rullar. Här ska inte något glapp finnas axialt mot pinnen. Glappet orsakar att vikten kommer längre ut och att variatorn inte växlar som tänkt. Märker du att shiftvarvtalet börjar sjunka kan de vara rullarna som är dåliga. De räcker med att byta enbart bussningarna om inte rullen i sig är skadad (finns att köpa av oss). Vilket kan bli resultatet om man inte kollar upp sin variator i tid. Slitna rullbussningar kan i värsta fall förstöra både rullarna i sig och vikter. Gör så här för att kontrollera bussningen i rullen. Skruva loss variatorn från skotern och lägg den på ett bord. Med en skruvmejsel, peta på rullen uppåt och se om de finns något glapp. Finns glapp i någon av rullarna byt alla 3st bussningar samtidigt.
  • Remdamm under bussning i rörliga skivan.  Avlagringar från variatorremmen samlas mellan axeln och bussningen. Gör att variatorn växlar ojämnt och övervarvar. Rengör om du får mycket remdamm med jämna mellanrum.

Efter demontering rengör med alkohol och blås rent med tryckluft.

Kontrollera & Renovera Primärvariator

Kontrollera därefter samtliga slitdelar i variatorn. Inspektera  bussning i lock, bussning i rörliga skivan, bussning i vikter och rullar samt shimsen.  Viktigt är även att titta efter sprickor i skivorna som kan uppstå. Finns sprickor byt ut skivan. Balansering av variatorn rekommenderas.

Rullar & Vikter

Rullarna ska ej glappa på pinnen. Kontrollera därefter vikterna för slitage på följande sätt. Lägg variatorn på ett bort och rör spetsen på vikten fram och tillbaka. Ett litet glapp finns när vikterna är ny, men är de för stort byt bussning i vikterna. Slitna viktbussningar kan även bidra till att primärvariatorn slamrar onödigt mycket. Om du hittar stort glapp sidledes i rullar/vikter byt även ut plastbrickorna.

Rull och viktbussningar kan även kontrolleras för slitage genom att mäta innerdiametern. Där har Yamaha följande specs;

YXR Viktbussning: Ny 8.077mm – Slitagegräns 8.3mm
YXR Rullbussning: Ny 9.077mm – Slitagegräns 9.3mm

Överskrids slitagegränsen byt ut bussningen. Måttet för rullbussning gäller nyare Yamaha modeller med 9mm pinne.

Primärfjäder

Primärfjädern avgör när variator tar igång och växlingsvarvtal. Har din skoter gått långt kan fjäder mattas av och bli kortare. Då blir trycket fel och variatorn växlar inte som tänkt med just den fjädern. Mät därför primärfjädern och kontrollera att totallängden stämmer mot längden för en ny fjäder. Är den kortare – montera en ny primärfjäder.

Här hittar du tabell med totallängder för Yamaha OEM primärfjädrar.

Glidklackar

renovera primärvariator

Kontrollera om glidklackarna på korset är slitna. Yamahas spec är max 0.30mm spel vid glidklackar och skivan.

renovera primärvariator

Behöver glidklackarna bytas måste variatorn demonteras med specialverktyg. Samma sak gäller med bussning i rörliga skivan. Korset på YXR variatorn är gängat (vänstergänga) i den fasta skivan och kräver högt moment och värme för att lossa. Vi kan ta emot din variator och byta om du inte har möjlighet själv.

Tips: En bra uppgradering på äldre maskiner <2005 vid byte av glidklackar är att montera ett primärvariator slider kitt. Då ersätter du en glidklack på varje “torn” mot en med o-ring. O-ringen gör att spelet försvinner för längre livslängd och variatorn blir tystare.

Bussning Lock & Skiva

För att kontrollera bussningarna i lock och skiva. Montera ihop variatorn utan fjäder och lyft längst ut på skivan och känn efter om variatorn binder eller lätt glider upp. Se bild nedan.

renovera primärvariator

Kärvar eller nyper skivan fast är bussningarna dåliga. Lockbussningen brukar bli dålig före den i skivan. Tänker du byta glidklackar och har demonterat variatorn, kan de vara ett bra tillfälle att även byta bussningen i rörliga skivan.

variatorrenovering

När du demonterat allt rengör pinnar, rullar, vikter med brake cleaner. Montera därefter ihop variatorn och kom ihåg inget fett eller olja i Yamaha YXR variatorn. Passa på att rugga upp skivorna med putsduk (200-400) och torka rent med alkohol.

Montera en YXR primärvariator

Anvisning när du monterar variatorn på skotern;

  1. Drag först åt centrumbulten 12kg.
  2. Lossa därefter centrumbulten och dra åt 6kg.

Reservdelar till variatorn

Tänker du börja titta över din variator och behöver reservdelar? Klicka dig vidare till vår webbutik för prisuppgifter och att beställa.

Sammanfattning

Lycka till när du ska fräscha upp din variator. För dom som vill gå ännu längre för att optimera kan du “blue-printa” variatorn. Innebär balansering, svarvning av variatorskivor för att få bort kast och ojämnheter. Allt för att eliminera dom toleranser som finns från fabriken. Vilket ger ökad effektivitet och mer hp ner i snön. Men då är vi inne på ett annat område 🙂

Har du inte möjlighet själv tar vi emot variatorer för renovering. Kontakta oss för prisuppgift.

Har du frågor skriv en rad nedan och dela artikeln med dina skoterkompisar.

Relaterade Inlägg

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares