Renovera Primärvariator på din Snöskoter


En av dom viktigaste områdena på din snöskoter som avgör prestandan är variatorerna. Att variatorer underhålls och kontrolleras är a och o. Renovera din primärvariator vid behov om de visar sig att bussningar är utslitna. Helt enkelt för att säkerställa bästa prestanda och växling.
Här följer tips till dig som är på gång att fräscha upp din primärvariator. Inspektera variatorn regelbundet för att slippa dyra skador. Känns din skoter inte lika pigg som tidigare och den växlar konstigt? Då är de garanterat dags för en genomgång. Här går jag igenom steg för steg renovering av en Yamaha YXR primärvariator.
Att tänka på vid Variatorrenovering
- Använd en avdragare av bra kvalitet när du tar bort variatorn från skotern. Vi har genomhärdade avdragare i webbutiken som rekommenderas. Bättre än Yamaha OEM och billiga pirat som i värsta fall fungerar en gång eller kan skada variator och vevaxel. Ibland sitter dock variatorn så hårt att de endast fungerar med vatten/fett varianten och en bult med gängtejp.
- Ska du demontera bort korset på din YXR primärvariator kräver de specialverktyg. Vi hänvisar till servicemanual för anvisningar och specifikationer.
- Smörj ej bussningar eller vikter med fett eller olja. Alkohol eller motsvarande är vad som gäller vid rengöring. Blås därefter rent med tryckluft.


Två vanligaste felen på Primärvariatorn
Först och främst, de finns två vanliga orsaker till att en primärvariator inte växlar optimalt när den gått långt utan underhåll.
- Slitna bussningar i rullar. Här ska inte något glapp finnas axialt mot pinnen. Glappet orsakar att vikten kommer längre ut och att variatorn inte växlar som tänkt. Märker du att shiftvarvtalet börjar sjunka kan de vara rullarna som är dåliga. De räcker med att byta enbart bussningarna om inte rullen i sig är skadad (finns att köpa av oss). Vilket kan bli resultatet om man inte kollar upp sin variator i tid. Slitna rullbussningar kan i värsta fall förstöra både rullar och vikter. Gör så här för att kontrollera bussningen i rullen. Skruva loss variatorn från skotern och lägg den på ett bord. Med en skruvmejsel, peta på rullen uppåt och se om de finns något glapp. Finns glapp i någon av rullarna byt alla 3st bussningar samtidigt.
- Remdamm under bussning i rörliga skivan. Avlagringar från variatorremmen samlas mellan axeln och bussningen. Gör att variatorn växlar ojämnt och övervarvar. Rengör med jämna mellanrum speciellt om du har stora mängder damm från remmen.
Efter demontering rengör med alkohol och blås rent med tryckluft.
Kontrollera & Renovera Primärvariator
Kontrollera därefter samtliga slitdelar i variatorn. Inspektera bussning i lock, bussning i rörliga skivan, bussning i vikter och rullar samt shimsen. Viktigt är även att titta efter sprickor i skivorna som kan uppstå. Finns sprickor byt ut skivan. Balansering av variatorn rekommenderas.
Rullar & Vikter
Rullarna ska ej glappa på pinnen. Kontrollera därefter vikterna för slitage på följande sätt. Lägg variatorn på ett bort och rör spetsen på vikten fram och tillbaka. Ett litet glapp finns när vikterna är ny, men är de för stort byt bussning i vikterna. Slitna viktbussningar kan även bidra till att primärvariatorn slamrar onödigt mycket. Om du hittar stort glapp sidledes i rullar/vikter byt även ut plastbrickorna.
Rull och viktbussningar kan även kontrolleras för slitage genom att mäta innerdiametern. Där har Yamaha följande specs;
YXR Viktbussning: Ny 8.077mm – Slitagegräns 8.3mm
YXR Rullbussning: Ny 9.077mm – Slitagegräns 9.3mm
Överskrids slitagegränsen byt ut bussningen. Måttet för rullbussning gäller nyare Yamaha modeller med 9mm pinne.
Pinnar för vikter och rullar ska även kontrolleras. Inga grader eller ojämnheter ska finnas på ytan. Är du osäker byt även pinnar när du monterar nya bussningar.
Primärfjäder
Primärfjädern avgör när variator tar igång och växlingsvarvtal. Har din skoter gått långt kan fjäder mattas av och bli kortare. Då blir trycket fel och variatorn växlar inte som tänkt med just den fjädern. Mät därför primärfjädern och kontrollera att totallängden stämmer mot längden för en ny fjäder. Är den kortare – montera en ny primärfjäder.
Här hittar du tabell med totallängder för Yamaha OEM primärfjädrar.
Glidklackar


Kontrollera om glidklackarna på korset är slitna. Yamahas spec är max 0.30mm spel vid glidklackar och skivan.


Behöver glidklackarna bytas måste variatorn demonteras med specialverktyg. Samma sak gäller med bussning i rörliga skivan. Korset på YXR variatorn är gängat (vänstergänga) i den fasta skivan och kräver högt moment och värme för att lossa. Vi kan ta emot din variator och byta om du inte har möjlighet själv.
Tips: En bra uppgradering på äldre maskiner <2005 vid byte av glidklackar är att montera ett primärvariator slider kitt. Då ersätter du en glidklack på varje ”torn” mot en med o-ring. O-ringen gör att spelet försvinner för längre livslängd och variatorn blir tystare.
Bussning Lock & Skiva
För att kontrollera bussningarna i lock och skiva. Montera ihop variatorn utan fjäder och lyft längst ut på skivan och känn efter om variatorn binder eller lätt glider upp. Se bild nedan.


Kärvar eller nyper skivan fast är bussningarna dåliga. Lockbussningen brukar bli dålig före den i skivan. Tänker du byta glidklackar och har demonterat variatorn, kan de vara ett bra tillfälle att även byta bussningen i rörliga skivan.


När du demonterat allt rengör pinnar, rullar, vikter med brake cleaner. Montera därefter ihop variatorn och kom ihåg inget fett eller olja i Yamaha YXR variatorn. Passa på att rugga upp skivorna med putsduk (200-400) och torka rent med alkohol.
Montera en Yamaha YXR primärvariator
Anvisning när du ska monterar primärvariatorn på din Yamaha. Gäller när du tagit bort variatorn helt från motorn. När du endast tar bort bulten dras den enbart enligt steg 2.
Åtdragningsmoment nyare Yamaha utom Sidewinder;
- Drag först åt centrumbulten 12kg.
- Lossa därefter centrumbulten och dra åt 6kg.
Åtdragningsmoment Sidewinder;
- Drag först åt centrumbulten 15kg.
- Lossa därefter centrumbulten och dra åt 6kg. (9kg enl Turbo Dynamics på modifierade maskiner)
Reservdelar till variatorn
Tänker du börja titta över din variator och behöver reservdelar? Klicka dig vidare till vår webbutik för prisuppgifter och att beställa.
- Yamaha YXR/YPZ Primärvariator reservdelar
- Arctic Cat Primärvariator reservdelar
- Polaris Primärvariator reservdelar
Sammanfattning
Variatorernas skick är avgörande för hur effektivt dom fungerar. Att kontrollera och underhålla är obligatoriskt, eftersom de är ingen idé att lägga pengar på variatorkitt eller andra effekthöjande komponenter när variatorerna inte fungerar till 100%.
För dig som vill ta ett steg till vad gäller optimering kan du “blue-printa” variatorn. Innebär bl.a balansering, svarvning av variatorskivor för att få bort kast och ojämnheter. Allt för att eliminera dom toleranser som finns från fabriken. Vilket ger ökad effektivitet och mer hp ner i snön. Men då är vi inne på ett annat område.
Står sekundärvariatorn på tur kan du läsa mer om de här [Renovera Sekundärvariator Snöskoter]. Kör du en Arctic Cat med 6-bult finns mer info här [Renovera din Arctic Cat 6-bult primärvariator].
Har du inte möjlighet att byta bussningar och liknande själv? Vi tar emot variatorer för renovering, kontakta oss för prisuppgift.
Lycka till med skruvandet! 🙂
Ps: Har du frågor skriv en rad nedan och dela artikeln med dina skoterkompisar.
Vad kostar det att renovera båda variatorerna?
Ev ett v kit viper 190 hk?
Räkna med ca 2500kr exkl moms i arbetskostnad för helrenovering av bägge. Kostnad för delar tillkommer. Info om variatorkitt till SR Viper turbo finns i webbutiken. Skicka gärna ett mejl för mer info. /Kristofer