Renovera din Arctic Cat Primärvariator


I den här guiden ska jag gå igenom hur du renovera och byter bussningar i din Arctic Cat 6-bult primärvariator som sitter på många modeller upp till 2015. Arctic Cat rekommenderar att byta hela variatorn när den blir dålig. Vilket är onödigt om den är fräsch i övrigt eftersom de finns reservdelar på eftermarknaden.
Beställ reservdelar här i webbutiken [Arctic Cat Primärvariator Reservdelar]. Avdragare för att ta bort primärvariatorn från motorn [Arctic Cat Variatoravdragare].
All renovering och service av variatorn sker på egen risk. Service kräver specialverktyg för att ta bort variatorn från motorn och demontera korset. Jag tar inget ansvar på eventuella skador som uppkommer.
Renovera Arctic Cat Primärvariator
För demontering och renovering har jag delat upp guiden i 7 olika steg;
- Inspektion av Variatorn
- Demontering Variatorkors
- Plastklackar och Rullar
- Bussning i Lock
- Bussning i Rörliga Skivan
- Inpassning av Kors i Skivan
- Ihopmontering
Inspektion av Variatorn
Ta först bort variatorn från vevaxeln med hjälp av en avdragare. Före du demonterar variatorn märk upp lock, kors och bägge skivorna. Komponenterna är balanserade i ett visst läge. Monterar du fel kan du få obalans i variatorn. Finns ofta märkning från fabriken, men jag märker ändå upp för säkerhetsskull upp med penna eller en liten markering med körnare.


Inspektera vilka slitdetaljer som är dåliga. I den här bloggningen hittar du beskrivning hur du kontrollerar en primärvariator [Renovera Primärvariator Snöskoter].
Ta bort lock, fjäder och vikter. Vikterna har en insekts låsmutter med loctite. Värm för att inte skada låsmuttern. Kontrollera därefter vikter, bussningar och rullar. Titta även efter sprickor och skador på skivorna. Hittar du allvarliga skador på skivor eller kors måste variatorn kasseras eftersom de ej finns som reservdel. Rengör variatorn från remdamm och avlagringar.
För att byta bussning i rörliga skivan, rullar eller plastklackar måste korset demonteras från skivan.
Tips: Snåla inte vid renovering och byt enbart en bussning eller enbart vikter om rullar och plastklackar är dålig. Risken är stor att du förstör dom nya delarna på nolltid. Gör de ordentligt när du ändå har delat på variatorn.
Demontering av Variatorkors
För att demontera korset måste du använda en hållare och ett verktyg för att vrida loss mutter och kors. Värme och högt vridmoment krävs. Saknar du verktyg kan ofta närmaste ÅF hjälpa dig demontera variatorn. Annars finns de flera olika fabrikat av “clutch spider removal tools” att köpa. Eller tillverka ett eget verktyg om du är händig och har extra tid


Montera först variatorn i hållaren och och värm muttern för att loctiten ska släppa. Både mutter och kors är högergängad. Använd sedan en lång hylsa (exempelvis vår 911 hylsa) och lossa muttern. Korset har grön loctite från fabrik. Värm därför jämt på korset vid gängorna tills de blivit riktigt varmt (120 C+). Knäck loss korset och gänga bort från axeln. Var noga med att inte skada gängorna i korset. Använd smörjspray och värm extra om de går tungt och de “knäcker” när du gängar loss. Gängorna i korset förstörs ofta vid försök att gänga upp med för lite värme.


När du demonterat variatorn rengör gängor i kors och skiva från rester av gammal loctite.
Plastklackar och Rullar
Börja först med att serva korset genom att knacka bort plastklackarna. Finns specialverktyg för de jobbet, men ska du byta till nya behöver du inte vara rädd för att dom går sönder. Knacka bort med en vass mejsel eller liknande. Rullpinnarna är pressade i korset. Använda ett skruvstäd eller press med lämpligt dorn.


Kontrollera korset igen att inga sprickor finns. Installerar nya rullar och tryck dit plastklackarna. När du pressar in dom nya pinnarna, var noga att du inte får några flisor från korset in mellan bussning och pinnen. De kommer att förstöra dom nya rullarna direkt. Säkerställ att rullarna roterar fritt efter installation. Därefter är korset redo för montering.
Bussning i Variatorlock
Lockbussningen byter du enklast genom att använda vårt specialverktyg. Peta först bort låsringen som sitter i locket och pressa sedan bort den gamla bussningen. Rengöra inpassningen och spår för låsring. Pressa nya bussningen på plats och installera efter de låsringen. Är låsringen skadad finns nya att beställa i webbutiken.
Bussning i Rörliga Skivan


Bussningen i rörliga skivan har en stoppring som är fastpressad. Knacka bort ringen först och pressa bort bussningen. Precis som lockbussningen är den av fibertyp vilket gör den enkel att få bort. Rengör inpassningen, pressa dit en ny bussning och därefter ringen. Säkerställ att allt är tillräckligt inpressat.
Inpassning av kors i rörliga skivan
Före du drar ihop variatorn måste du passa och justera in dom nya plastklackarna i rörliga skivan. Eftersom toleranserna är så pass stor på dom senare made in china variatorerna, är klackarna ofta några tiondelar över dimensionerade för rätt passning. Testa genom att lägga rörliga skivan på axeln och gänga in korset. Nyper rörliga skivan fast direkt måste du putsa till plastklackarna. Tills den går så pass lätt att du med handkraft kan röra skivan upp och ner.
Här ser du ofta bristen på kvalitet och hur mycket stryk din variator fått. Putsa bort lite i taget från plastklackarna, montera och kontrollera var de tar. Ta i små steg för att inte putsa för mycket eftersom de är tiondelar de handlar om.
Testa därefter att montera och dra dit locket. Nu kan de ibland göra att variatorn nyper fast igen. Då får du kontrollera var de tar och fortsätta putsa om du anser att den går för tungt.
Fortsätt att justera tills du med locket monterat och korset i rätt läge, kan dra skivan upp och ner för hand. De är helt normalt att de kan nypa fast i läget för lägsta och högsta växel. Med värme och friktion när du sedan kör skotern brukar de nöta till sig även om variatorn är tight i korset med nya plastklackar.
Ihopmontering
När du bytt slitdelar och justerat in plastklackarna är de dags att montera ihop variatorn. Putsa först skivorna med en 200-400 putsduk för att få bort grader och rugga upp skivorna. Torka rent med aceton eller t-sprit.


Montera fasta skivan med kors och rörliga skivan på hållaren. Applicera loctite på gängorna (Arctic Cat rekommenderar grön loctite #620). Gänga därefter in korset i rätt läge mot rörliga skivan (som du märkte upp variatorn i steg 1) och dra åt 250 ft-lbs. Kontrollera att korset hamnar i rätt läge mot fasta skivan. När korset är åtdraget applicera loctite på gängorna för muttern och dra åt 85 ft-lbs. Kontrollera återigen att rörliga skivan löper lätt efter korset.
Slutligen installera viktpinnar och vikter. Bra tillfälle att installera Go-Rings. Glöm inte loctite på låsmuttrarna till vikterna. Arctic Cat rekommenderar grön men jag brukar köra blå #643 utan problem. Installera fjädern och dra fast locket. Vänta i 24h innan skotern används för full styrka från loctiten.
Slutsats
Sammanfattningsvis är de inte svårt att renovera variatorn om du har mekaniska baskunskaper och rätt verktyg. Är de något du saknar eller är osäker om du klarar av jobbet? Då är mitt tips att lämna bort variatorn för service. För att inte riskera att i värsta fall skada variatorn eller andra delar. Vi tar emot Arctic Cat 6-bult variatorer för renovering och installation av delar, kontakta oss för prisuppgift.
Tips om möjliga förbättringar för att uppnå bättre växling och längre livslängd på variatorn kan du läsa om i bloggen [Arctic Cat Variatorproblem och Förbättringar]. Bra tillfälle att förbättra när du renovera din Arctic Cat primärvariator.
Övriga specifikationer och instruktioner som ej finns i den här artikeln hittar du i servicemanualen för din skoter. Några frågor eller funderingar? Skriv en rad nedan i kommentarerna.
Lycka till med skruvningen!
Hej
Ska köpa en avdragare från er men behöver rensa upp gängorna i variatorn så jag skulle vilja veta vilken gängtapp jag skall köpa är det m14x1,5 eller m14x1,25 till min arctic 800 2011
Hej! Vet ej vad de är för gänga. Men de borde inte vara svårt att googla fram.