Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Hur Du Justerar Remavstånd Primärvariatorn

Så Ställer Du in Optimalt Rem-till-Skiva Avstånd

rem till skiva avstånd

Remavstånd Primärvariatorn

Många tänker inte på denna kritiska del i variatorsystemet – alltså avståndet mellan variatorremmen och primärvariatorns skivor i lägsta växel.

Primärvariatorn har flera funktioner. Först styr den inslagsvarvtal (när skotern tar igång) och ½ delen av transmissionen som styr utväxlingen. Sidspelet eller rem-till-skiva avståndet är kritiskt för att hela systemet ska starta i rätt utväxling.

När variatorremmen är helt ny och remavståndet är injusterat är allt (oftast) OK. Allt eftersom remmen slits och blir smalare, ökar spelet och variatorn får trycka ihop mer för att greppa remmen. När de händer startar systemet i en högre växel än vad den borde. De är speciellt kritiskt under situationer med hög belastning som djup eller tung blötsnö. Eller när man är ute efter bästa möjliga acceleration.

Vad är ett optimalt avstånd?

Ett optimalt rem-till-skiva avstånd brukar ligga på 0.25-0.40mm för vanlig körning. Vilket du kan kontrollera med ett bladmått. För t.ex dragracing på gräs kan man köra med ett större avstånd då man vill att variatorn ska slå in hårt från början för en brutal “avfyring”! 😀

Min 0.25mm
Max 0.40mm

Dom flesta skotrar ligger inte i närheten. Faktiskt är ett remavstånd på upp mot 2mm inte ovanligt! Fråga någon som är insatt i variatoroptimering om de är viktigt. Alla kommer fort vara överens om att de är kritiskt av många orsaker. De ger dig ett mjukare positivare holeshot! Beror på att skivorna greppar remmen direkt och hjälper till att eliminera remslir (vilket ger avlagringar på skivorna) och värme som orsakas av att de slirar. Eliminerar man värme förbättras fästet och livslängden på remmen.

På tal om variatorremmar så har varje rem en tolerans i tillverkningen. Dom är inte alla exakt lika speciellt i bredd men även i längd. Beror på att fabriken försöker göra en bra rem till minsta möjliga kostnad.

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Hur justerar jag Remavståndet?

Du kan ta isär primärvariatorn och shimsa in skiva/kors för få rätt avstånd. Ett enklare sätt är att skaffa något av våra smarta tillbehör. Då kan du optimera utan demontering och de blir även enklare att byta rem.

Tänk på att justera in avståndet först och sedan justera om inslagsvarvtalet förändras. När du justerar in rörliga skivan för att minska remavståndet, blir avståndet från vikt till rulle större vilket påverkar inslagsvarvtalet.

Här är några av våra tillbehör som låter dig justera in remavståndet på primärvariatorn.

YAMAHA

911 Response Clutch Cover

ARCTIC CAT

911 Response Clutch Cover, Additional Bearing Contact Kit och Spyder/Sheave Spacer Kit

POLARIS

911 Response Clutch Cover

SKI-DOO/LYNX TRA

TRA Belt Adjuster Kit

Sammanfattning

Dags att dra ut till garaget och kontrollera hur stort rem-till-skiva avståndet är på din skoter! Alla som åker mycket friåkning kommer att märka skillnad direkt. Eftersom de ger ett mjukt förutsägbart inslag istället för ett som slår in. Ett mjukt inslag gör att du kommer upp på snön och vidare!

Intresserad av hur du i övrigt justerar dina variatorer? Då kan jag tipsa om länksamlingen på den här sidan – Variatorjustering.

Delar gärna artikeln på social media med dina skotervänner!

Relaterade Inlägg

Tjenare jag undrar vilken variatorrem
Som idag är den absoluta bästa och driftsäkra variatorrem till brp maskiner
800 e-tec och 850 e-tec?. .märke och nr om du har. .Larry engman piteå

Tjena! Personligen anser jag att Gates C12 med kolfiber kord är #1. Stretchar minimalt under hög belastning och ger bättre grepp mot skivorna än dom flesta oem remmar. Har inte några i lager till 850 men kan ta hem. Vad är oem nr? /Kristofer

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: