Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Enkla Performance Tips till Äldre Snöskotrar

Performance Tips till Din äldre Snöskoter

De har blivit populärt dom sista åren med vintage/äldre snöskotrar både för vanlig körning och racing i olika former. Till de hör så klart att montera effekthöjande komponenter för bättre prestanda. På de goda ´90-talet var utbudet av eftermarknadsprodukter enormt. Om inte ännu större än idag, då de fanns fler områden på skotern att förbättra. Istället för turbokitt som säljs mycket av idag var de istället effektpipor, portningsjobb och andra motormodifieringar som var populära.

performance tips äldre snöskotrar

Performance Tips äldre Snöskotrar

Har du en vintage skoter som du vill förbättra är de ofta svårt att hitta färdiga kitt som tidigare. Därför har jag samlat performance tips till äldre snöskotrar gällande produkter som fungerar utmärkt och även specifika Yamaha tips.

Justerbara Variatorvikter

justerbara variatorvikter

Injustering av variatorerna är de viktigaste. Thunder Shift vikterna kom i slutet av ´90-talet och var dom första justerbara vikterna på marknaden. På den tiden slipade många variatorvikter för att uppnå önskad vikt och karaktär. TS förenklade jobbet när du nu kunde förändra vikten och flytta massan efter vikten genom att montera olika bultar och brickor. Dom är perfekt att installera på en gamla 2-takt för att kunna justera till växlingskurvan.

Bränslesystem

dial-a-jet bränslesystem

På den tiden EFI inte existerade i någon större utsträckning, var de att byta munstycken som gällde för att få motorn att prestera på topp i alla temperaturer. Alternativet var en motor som gick för fett eller snålt och brände kolvar i värsta fall. Kolvproblemen hände nästan uteslutande när de var en perfekt dag med sol och kallt i luften på sjön när man ville sträcka ut 🙁

För att slippa riva förgasarna och kunna åka med optimal bränsle/luftblandning har vi justerbara bränslesystem som Dial-A-Jet, Thunder Powerjet och Intel-A-Jet. Systemen justerar sig automatiskt inom ett begränsat område och vid större förändringar kan du justera blandningen på några sekunder.

Läs mer om dom olika bränslesystemen här [Vilket Bränslesystem].

Ultimate Flow Optimizer (UFO)

ufo brickor

Många av dom äldre maskinerna har vanliga Mikuni Roundslide förgasare och senare kom den effektivare Flatslide som erbjöd bättre gassvar. Ett enkelt sätt för dig som åker Roundslide är att installera UFO brickor.

UFO brickorna eliminerar turbulens vid trotteln och gör att gassvaret blir bättre. En Roundslide med UFO brickor flödar faktiskt bättre vid vissa trottellägen än den dyrare Flatslide förgasaren. Du kan läsa mer om Ultimate Flow Optimizer här.

Yamaha Performance Tips

Yamaha snöskotrar är vad jag jobbat mest med. Många timmar har spenderats på att testa och modifiera Yamaha Phazer 480, Vmax 700 SX, SRX, SX Viper & Vmax-4 m.fl. Här tänkte jag sammanfatta specifika tips till några modeller jag jobbat mycket med.

Phazer 480

Fläktkylda Phazer 480 – en riktig klassiker! Var den skoter undertecknad började sin karriär med. Phazer 480 var lätt att trimma och jag undrar hur många pipes t.ex PSI Performance tillverkade och sålde under ´80 och ´90-talet!? Som första modifiering montera en singel pipa av känt märke som PSI, Aaen, Bender Racing för att Phazern ska vakna till. Kombinera med en trailporting för att skrämma upp Phazern ännu mer.

PSI tillverkade även twin pipes till Phazer 480 och då gällde även Mikuni 38:or. Kan tänka mig att den blev riktigt trevlig då 😀

Någon läsare som kört twin pipes på sin Phazer?

Exciter 570

Även fast effektökningen inte är lika stor som på Phazern, är en singelpipa ett bra val även till Excitern som första modifiering. Körde mycket med Bender Racing själv med gott resultat. De ultimata är att få tag på ett set PSI twin pipes och trailporta cylindrarna för att få en riktig lakeracer. Tidigare Exciter (1992<) har Mikuni Roundslide och där finns UFO för den som vill få bättre gassvar.

Vmax-4

4cyl power! Yamaha Vmax-4 kräver knappast någon introduktion och utbudet av eftermarknadsdelar på den tiden var enormt. Yamaha ökade effekten mellan årsmodellerna. 1992 låg på ca 130hp, 1993-1994 på 140hp och 800:an från 1995 150hp.

Till 1992 fanns de tune-up kits som var en enklare modifiering för att få effekten likvärdig som 1993<. Men för dom flesta ägare som jagade extra effekt var quad pipes vad som gällde. Eftersom ingen tillverkar pipes till Vmax-4 längre (vad jag vet) så är de hårdvaluta att sitta på ett sett idag.

Några märken när de gäller quad pipes och hur dom skiljer sig åt;

PSI Performance – Hade två varianter av quads nämligen Stock och Modblaster. Den senare saknade invändig stinger pipa vilket gjorde att dom lät lite högre (underbart sound!) och även passade portade motorer. PSI pipes är vad jag skulle välja idag att montera på en Vmax-4 för ledkörning. De som gjorde dom speciella var att dom låg på samma max effekt RPM som standard på 750n. Krävde då ingen ny cdi box och erbjöd grymt vridmoment vid lägre varvtal. Fanns andra fabrikat som säkert gav mer hp i bromsbänken på toppen, men frågan är inte om du var snabbare med PSI rören vid kappkörning på sjön från stillastående över 200m. Vridmoment = acceleration!

Bender Racing – Mycket fina rör och varvade mer (upp mot 8900 RPM) jämfört med PSI. Gav fler hp och drog hårdare på toppen för bättre finish och toppfart.

När de gäller just racing fanns de mycket att hämta ur Vmax-4an och dom dominerade gräsdragen i USA långt fram. När de gäller racing var de att ställa om motorn från 90graders tändning till 180grader med batteri, porting, race pipes & tm38or. Något du inte ska missa är att vevaxeldreven måste svetsats på tidigare 750 när du modifierar och varvar högre upp och över 9000rpm.

En bra sida där du hittar specifikationer och setups för olika pipor till Vmax-4 är www.vmax4.com.

Vmax 700 SX

Om vi går fram några år till 1997 och tittar på Yamahas första trippel. Den har singelrör vilket gjorde de till en självklarhet att montera trippelrör som första modifiering. När 700SX var ny fanns de mängder av fabrikat att välja på. Motorn svarar även bra på högre kompression och portning. 700SX med trippelrör och trailportning gick riktigt hårt!

Trippelrör jag kört mest med och hur dom skiljer sig;

performance tips äldre snöskotrar

PSI Performance – Riktigt bra rör som fanns i två modeller. Stockblaster avsedd för standardmotorer och Modblaster som även fungerade till portade motorer. Modblaster saknar inre stingerpipa och ger lägre mottryck jämfört med stockblaster. PSI är högvarvade pipor och ska ligga på 9000-9200rpm för att må som bäst.

performance tips äldre snöskotrar

Power Inc – Mina favoriter och har du ett sett eller får tag på beggade håll hårt i dom. Mycket eftertraktade och tillverkades i få exemplar. Skillnaden mot PSI var vridmomentet vid lägre varvtal och att peak RPM låg vid samma som standard, vilket gör dom optimal för ledkörning. PSI gav säkert några hp extra och högre topspeed nere på sjön. Power Inc pipes fanns även dom i två varianter, center dump och end dump. Du ser skillnaden var stingerpipan mynnar ut på pipan.

Andra modifieringar som är enkla på trippelmotorn med singelrör är spacerkitt till reedventilerna. Bakre spolporten på cylindern blockerades till viss del av reedkorgen. Genom att montera spacers och flytta ut reedkorgen 6-7mm fick man bättre respons.

Lite högre kompression fixar du enkelt genom att dela på toppackningen och plocka bort 1-2 skikt. Vanligast var att ta bort mitten skiktet. Spraya packningen med någon typ av packningsklister om du använder samma packningar igen.

Vmax 600 SX

yamaha vmax 600 sx

2-cyl 600 av senare modell (1996<) går att få riktigt bra fart på med enkla medel. Ett måste på den motorn för att få den att gå rent och svara bättre på gasen är att höja kompressionen. Sitter en 1.7mm toppackning från fabrik och en bra modifiering är att montera en 0.6mm packning från en 1994 (?) 600a.

Maxximum Performance hade på den tiden ett Performance Kitt till 600:an som kom med en tunnare toppackning och variatordelar. Blev ett helt annat klipp i skotern och nu kunde du få ägare av större maskiner att bli nervös. Får du tag på ett par PSI twin pipes till 600an blir de ännu roligare 🙂

SRX 600 & 700

SRX var Yamahas första `trippel trippel` och eftermarknadspipor var inte lika aktuellt om du inte var ute efter de allra sista. Ombestyckning av variatorer var fokus för dom flesta som första åtgärd. På dom tidigare 600 & 700 (<1999) hade vi ett Power Kit som fungerade fint. Modifiering av topplock och kolvar tillsammans med en tjockare cylinderfotspackning som gav 6-8hp extra på 700an. På senare SRX 700 (2000<) ökade Yamaha effekten och på dom brukade man endast plana av topparna för extra hp.

Vill du få bort vikt är en silencer en bra uppgradering. Jag sålde Maxximum Performance egna och Power Inc på den tiden till många nöjda kunder. Fanns faktiskt silencers som gav mindre effekt än original. Håll därför koll på vilket fabrikat du kör med.

Men så klart de fanns andra modifieringar för dom som önskade ännu mer! Läs om Maxximum Performance 2000 SRX 787 Big Bore vid Amsnow Shootout.

Sammanfattning

Finns många sätt att få bättre prestanda från sin äldre skoter. Nackdelen är väl att utbudet är begränsat då t.ex pipor inte tillverkas längre. Blir att söka på begagnat marknaden för att hitta delar.

Precis som på dagens maskiner är variatorbestyckningen en viktig del. Även fast jag inte har färdiga kitt listade i webbutiken kan jag fortfarande plocka ihop variatorkitt till äldre Yamaha både för ledkörning och dragracing. När de gäller motormodifieringar som trailportning till Yamaha Phazer 480, Exciter, 700 SX och Power Kits till SRX är de något jag fortfarande kan utföra på förfrågan. Gäller i mån av tid och tillgång till maskiner för tillfället. Hör av dig så kan vi titta på vad som går att göra till din maskin.

Dela gärna dina erfarenheter här nere om du åkte med några bra modifieringar på din äldre skoter.

Relaterade Inlägg

Har FU nåt bra tips o få lite extra i en skidoo grand touring 800 99 mvh Sture

Hej Sture! De sitter väl Mikuni Roundslide i den? Om så är fallet ta en titt på våra UFO brickor, vilket är ett enkelt sätt att få bättre klipp i motorn. /Kristofer

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: