Enkla Performance Tips till Äldre Snöskotrar

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Performance Tips till Din äldre Snöskoter

De har blivit populärt dom sista åren med vintage/äldre snöskotrar både för vanlig körning och racing i olika former. Till de hör så klart att montera effekthöjande komponenter för bättre prestanda. På de goda ´90-talet var utbudet av eftermarknadsprodukter enormt. Om inte ännu större än idag, då de fanns fler områden på skotern att förbättra. Istället för turbokitt som säljs mycket av idag var de istället effektpipor, portningsjobb och andra motormodifieringar som var populära.

performance tips till äldre snöskotrar

Performance Tips äldre Snöskotrar

Har du en vintage skoter som du vill förbättra är de ofta svårt att hitta färdiga kitt som tidigare. Därför har jag samlat performance tips till äldre snöskotrar gällande produkter som fungerar utmärkt och även specifika Yamaha tips.

Justerbara Variatorvikter

thunder shift variatorvikter

Injustering av variatorerna är de viktigaste. Thunder Shift vikterna kom i slutet av ´90-talet och var dom första justerbara vikterna på marknaden. På den tiden slipade många variatorvikter för att uppnå önskad vikt och karaktär. TS förenklade jobbet när du nu kunde förändra vikten och flytta massan efter vikten genom att montera olika bultar och brickor. Dom är perfekt att installera på en gamla 2-takt för att kunna justera till växlingskurvan.

Automatiska Bränslesystem

dial-a-jet

På den tiden EFI inte existerade i någon större utsträckning, var de att byta munstycken som gällde för att få motorn att prestera på topp i alla temperaturer. Alternativet var en motor som gick för fett eller snålt och brände kolvar i värsta fall. Kolvproblemen hände nästan uteslutande när de var en perfekt dag med sol och kallt i luften på sjön när man ville sträcka ut 🙁

För att slippa riva förgasarna och kunna åka med optimal bränsle/luftblandning har vi justerbara bränslesystem som Dial-A-Jet, Thunder Powerjet och Intel-A-Jet. Systemen justerar sig automatiskt inom ett begränsat område och vid större förändringar kan du justera blandningen på några sekunder.

Läs mer om dom olika bränslesystemen här [Vilket Bränslesystem].

Ultimate Flow Optimizer (UFO)

UFO Ultimate Flow Optimizer

Många av dom äldre maskinerna har vanliga Mikuni Roundslide förgasare och senare kom den effektivare Flatslide som erbjöd bättre gassvar. Ett enkelt sätt för dig som åker Roundslide är att installera UFO brickor.

UFO brickorna eliminerar turbulens vid trotteln och gör att gassvaret blir bättre. En Roundslide med UFO brickor flödar faktiskt bättre vid vissa trottellägen än den dyrare Flatslide förgasaren. Du kan läsa mer om Ultimate Flow Optimizer här.

Quad Flow Torque Wings

Quad Flow Torque Wing

Ännu ett perfekt tillbehör till din äldre maskin med förgasare. Quad Flow Torque Wing förbättrar flödet och responsen. Läs mer om här om Quad Flow Torque Wings.

Tips: Installera Quad Flow Torque Wings på din Yamaha trippel med 33mm Flatslide i kombination med Dial-A-Jet. För ännu(!) bättre respons från låga varvtal och enkel kontroll av bränsleblandningen.

Yamaha Performance Tips

Yamaha snöskotrar är vad jag jobbat mest med. Många timmar har spenderats på att testa och modifiera Yamaha Phazer 480, Vmax 700 SX, SRX, SX Viper & Vmax-4 m.fl. Här sammanfattar jag specifika tips till några modeller jag jobba med.

Phazer 480

Fläktkylda Phazer 480 – en riktig klassiker! Var den skoter undertecknad började sin karriär med. Phazer 480 var lätt att trimma och jag undrar hur många pipes t.ex PSI Performance tillverkade och sålde under ´80 och ´90-talet!? Som första modifiering montera en singel pipa av känt märke som PSI, Aaen, Bender Racing för att Phazern ska vakna till. Kombinera med en trailporting för att skrämma upp Phazern ännu mer.

PSI tillverkade även twin pipes till Phazer 480 och då gällde även Mikuni 38:or. Kan tänka mig att den blev riktigt trevlig då 😀

Någon läsare som kört twin pipes på sin Phazer?

Exciter 570

Även fast effektökningen inte är lika stor som på Phazern, är en singelpipa ett bra val även till Excitern som första modifiering. Körde mycket med Bender Racing själv med gott resultat. De ultimata är att få tag på ett set PSI twin pipes och trailporta cylindrarna för att få en riktig lakeracer. Tidigare Exciter (1992<) har Mikuni Roundslide och där finns UFO för den som vill få bättre gassvar.

Vmax-4

4cyl power! Yamaha Vmax-4 kräver knappast någon introduktion och utbudet av eftermarknadsdelar på den tiden var enormt. Yamaha ökade effekten mellan årsmodellerna. 1992 låg på ca 130hp, 1993-1994 på 140hp och 800:an från 1995 150hp.

Till 1992 fanns de tune-up kits som var en enklare modifiering för att få effekten likvärdig som 1993<. Men för dom flesta ägare som jagade extra effekt var quad pipes vad som gällde. Eftersom ingen tillverkar pipes till Vmax-4 längre (vad jag vet) så är de hårdvaluta att sitta på ett sett idag.

Några märken när de gäller quad pipes och hur dom skiljer sig åt;

PSI Performance – Hade två varianter av quads nämligen Stock och Modblaster. Den senare saknade invändig stinger pipa vilket gjorde att dom lät lite högre (underbart sound!) och även passade portade motorer. PSI pipes är vad jag skulle välja idag att montera på en Vmax-4 för ledkörning. De som gjorde dom speciella var att dom låg på samma max effekt RPM som standard på 750n. Krävde då ingen ny cdi box och erbjöd grymt vridmoment vid lägre varvtal. Fanns andra fabrikat som säkert gav mer hp i bromsbänken på toppen, men frågan är inte om du var snabbare med PSI rören vid kappkörning på sjön från stillastående över 200m. Vridmoment = acceleration!

Bender Racing – Mycket fina rör och varvade mer (upp mot 8900 RPM) jämfört med PSI. Gav fler hp och drog hårdare på toppen för bättre finish och toppfart.

När de gäller just racing fanns de mycket att hämta ur Vmax-4an och dom dominerade gräsdragen i USA långt fram. När de gäller racing var de att ställa om motorn från 90graders tändning till 180grader med batteri, porting, race pipes & tm38or. Något du inte ska missa är att vevaxeldreven måste svetsats på tidigare 750 när du modifierar och varvar högre upp och över 9000rpm.

En bra sida där du hittar specifikationer och setups för olika pipor till Vmax-4 är www.vmax4.com.

Tips: Förgasarinställing för bättre prestanda från din original till Vmax 800 kolla sidan [Yamaha Snöskoter Förgasarinställning].

Vmax 700 SX

Om vi går fram några år till 1997 och tittar på Yamahas första trippel. Den har singelrör vilket gjorde de till en självklarhet att montera trippelrör som första modifiering. När 700SX var ny fanns de mängder av fabrikat att välja på. Motorn svarar även bra på högre kompression och portning. 700SX med trippelrör och trailportning gick riktigt hårt!

Trippelrör jag kört mest med och hur dom skiljer sig;

psi performance triple pipes

PSI Performance – Riktigt bra rör som fanns i två modeller. Stockblaster avsedd för standardmotorer och Modblaster som även fungerade till portade motorer. Modblaster saknar inre stingerpipa och ger lägre mottryck jämfört med stockblaster. PSI är högvarvade pipor och ska ligga på 9000-9200rpm för att må som bäst.

power inc triple pipes

Power Inc – Mina favoriter och har du ett sett eller får tag på beggade håll hårt i dom. Mycket eftertraktade och tillverkades i få exemplar. Skillnaden mot PSI var vridmomentet vid lägre varvtal och att peak RPM låg vid samma som standard, vilket gör dom optimal för ledkörning. PSI gav säkert några hp extra och högre topspeed nere på sjön. Power Inc pipes fanns även dom i två varianter, center dump och end dump. Du ser skillnaden var stingerpipan mynnar ut på pipan.

Andra modifieringar som är enkla på trippelmotorn med singelrör är spacerkitt till reedventilerna. Bakre spolporten på cylindern blockerades till viss del av reedkorgen. Genom att montera spacers och flytta ut reedkorgen 6-7mm fick man bättre respons.

Lite högre kompression fixar du enkelt genom att dela på toppackningen och plocka bort 1-2 skikt. Vanligast var att ta bort mitten skiktet. Spraya packningen med någon typ av packningsklister om du använder samma packningar igen.

Tips: Förgasarinställing till Vmax 700 med pipes kolla sidan [Yamaha Snöskoter Förgasarinställning].

Vmax 600 SX

Maxximum Performance Haydays

2-cyl 600 av senare modell (1996<) går att få riktigt bra fart på med enkla medel. Ett måste på den motorn för att få den att gå rent och svara bättre på gasen är att höja kompressionen. Sitter en 1.7mm toppackning från fabrik och en bra modifiering är att montera en 0.6mm packning från en 1994 600a.

Maxximum Performance hade på den tiden ett Performance Kitt till 600:an som kom med en tunnare toppackning och variatordelar. Blev ett helt annat klipp i skotern och nu kunde du få ägare av större maskiner att bli nervös. Får du tag på ett par PSI twin pipes till 600an blir de ännu roligare 🙂

SRX 600 & 700

SRX var Yamahas första `trippel trippel` och eftermarknadspipor var inte lika aktuellt om du inte var ute efter de allra sista. Ombestyckning av variatorer var fokus för dom flesta som första åtgärd. På dom tidigare 600 & 700 (<1999) hade vi ett Power Kit som fungerade fint. Modifiering av topplock och kolvar tillsammans med en tjockare cylinderfotspackning som gav 6-8hp extra på 700an. På senare SRX 700 (2000<) ökade Yamaha effekten och på dom brukade man endast plana av topparna för extra hp.

Vill du få bort vikt är en silencer en bra uppgradering. Jag sålde Maxximum Performance egna och Power Inc på den tiden till många nöjda kunder. Fanns faktiskt silencers som gav mindre effekt än original. Håll därför koll på vilket fabrikat du kör med.

Men så klart de fanns andra modifieringar för dom som önskade ännu mer! Läs om Maxximum Performance 2000 SRX 787 Big Bore vid Amsnow Shootout.

Tips: Här hittar du [Variatorkitt till Yamaha SRX 700].

SX Viper 700

yamaha sx viper slp pipes

SX Viper 700 kom 2002 och hade singelrör tillsammans med rörliga avgasportar likt SRX. Många tror att de är en SRX motor med annat avgas. Men de är många detaljer som skiljer i motorn invändigt. Den sista modellen som kom 2004 fick även DCS som 2002 SRX 700.

När de gäller modifiering var de mest variatorbestyckning, pipor och stötdämpare jag jobbade med. Variatorerna fungerade bra från fabrik men de fanns ändå utrymme för förbättring.

SX Viper låg original på ca 120hp. Maxximum Performance testade på den tiden många olika märken av pipes. Dom kom fram till att erbjuda SLPs trippelrör vilket var bland dom som gav mest effekt. Upp mot 150hp@8600-8700rpm med låg ljudnivå och bra vridmoment. Speedwerx är även ett märke jag kan rekommendera till SX Viper. Pioneer Performance erbjöd dom back-in-the-days och jag har hört mycket gott om dom.

Men vad är mycket effekt utan rätt variatorbestyckning. Behöver du variatordelar till din SX Viper 700 kan jag fortfarande plocka ihop kitt med munstycken likt de Maxximum Performance erbjöd. Antingen med originalvikter eller en kombination med Heavy Hitter vikter.

Vill även slå ett slag för stötdämparna. Fungerade bra vid hård ledkörning men på komfortsidan alldeles för hård och stötiga. Att sitta ner på skotern vid lugn körning blev jobbigt för ryggen i längden. Vill du förbättra på de området har vi fortfarande omshimsningskitt till stötdämparna runt om till SX Viper 2002-2003. Rekommenderar de varmt om du behöver renovera eller vill förbättra. Skillnaden blir som natt och dag. Flyter över guppen på ett helt annat sätt med bibehållen prestanda vid hård körning.

Tips: Här hittar du [Variatorkitt till Yamaha SX Viper 700] och förgasarinställingar med pipes kolla [Yamaha Snöskoter Förgasarinställning].

Y.P.V.S Injustering SRX & SX Viper

För bästa prestanda på SRX och SX Viper gäller att dom justerbara avgasportarna (YPVS) är rengjorda och injusterade. Ett Power valve test verktyg gör jobbet enklare. Verktyget är ett kablage som kopplas till diagnoskontakt vilket gör att portarna ställer sig i fullt öppet läge med motorn av. Saknar du verktyget kan du justera ner tomgången under 1000rpm, då ska avgasportarna ställa sig i samma läge.

De finns två sätt att ställa in portarna. Yamaha metod som beskrivs i servicemanualen (enl bild) eller ett mera exakt sätt enl rek från Maxximum Performance som beskrivs här nedan.

yamaha srx viper ypvs justering

Optimalt sätt – med portarna i fullt öppet läge och motorn av. Ta bort avgassystem och avgasmuffar. Känn sedan efter med fingret i avgaskanalen att den rörliga porten ligger jäms med kanalen. Om porten sticker ut i avgaskanalen, justera portarna vid servomotorn och koppla in verktyget igen. Upprepa tills alla 3st ligger i rätt höjd med avgaskanalen.

Tips: Rengör avgasportarna från sot inför varje säsong och när du justerar in dom.

Sammanfattning

Finns många sätt att få bättre prestanda från sin äldre skoter. Nackdelen är väl att utbudet är begränsat då t.ex pipor inte tillverkas längre. Blir att söka på begagnat marknaden för att hitta delar.

Precis som på dagens maskiner är variatorbestyckningen en viktig del. Även fast jag inte har färdiga kitt listade i webbutiken kan jag fortfarande plocka ihop variatorkitt till äldre Yamaha både för ledkörning och dragracing. När de gäller motormodifieringar som trailportning till Yamaha Phazer 480, Exciter, 700 SX och Power Kits till SRX är de något jag fortfarande kan utföra på förfrågan. Gäller i mån av tid och tillgång till maskiner för tillfället. Hör av dig så kan vi titta på vad som går att göra till din maskin.

Dela gärna dina erfarenheter här nere om du åkte med några bra modifieringar på din äldre skoter.

Notering: Artikeln publicerades ursprungligen November 2018 och har uppdaterats med nytt innehåll Augusti 2022. 

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

7 svar på ”Enkla Performance Tips till Äldre Snöskotrar”

  1. Hej,om jag gör dessa optimeringar på en redtopp 700 måste ja då byta munstycken oxå?
    Tjockare cylinderfotspackning för andra porttider,
    Planad topp via tunnare toppacknining,Reedspacers
    orginalrör med benderburk!
    Mvh/Olof

    Svara
    • Hej Olof! Tror inte du behöver gå upp men för att vara säker kontrollera stiften. Då kan du avgöra om du behöver fetare blandning. Kör en fullgasrepa, slå av motorn på stoppen och titta sedan hur stiften ser ut. /Kristofer

      Svara
  2. Hej! Har en Venture 700 -01 som jag har renoverat upp till toppskick, har dock inte stoppat i motorn än då jag tänkte mig att ”tuna” upp den lite. Undrar då nu vilken/vilka modeller av andra yamaha 700:or är kompatibla med min motor!?

    Svara
  3. Hej, har en gammal Yamaha Vmax XTC 600, 1997. Den går dåligt på tomgång, pga tomgånsskruven saknas och där sitter ett hemabygge med en bult som rallar upp sig. Ger dåligt svar på lågfart men går riktigt bra när man öppnar upp. Vart kan man få tag i tomgångsskruv? Bränslemätaren är paj, vanligt på dessa? Kan man trycka in ett nytt tanklock med flotörmätare istället? Hur ofta bör man byta kolvar på denna? Vid vilken kompression bör man ana att det är dags att byte?

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.