Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

6 Vanliga Missar när Du Vill få Din Snöskoter att Gå Bättre

6 Vanliga Missar när Du Vill få Din Snöskoter att Gå Bättre

få sin skoter att gå bättre

Försökt få din Snöskoter att Gå Bättre? Men..

Har du någon gång monterat nya variatorgrejor, kört ner på sjön och efter några testrepor verkar de som skotern inte går bättre? Monterat eftermarknadsprodukter som ska höja effekten som pipor eller turbokitt och efter första provturen känns de som att något inte stämmer?

Om så är fallet, är du inte ensam! Jag tänkte därför gå igenom och kommentera en bra artikel från tidningen Snowgoer (Följ dom på Twitter). Citerar deras artikel [5 Common Mistakes Made By Shade-Tree Snowmobile Tuners],

As the owner of Straightline Performance in Forest Lake, Minnesota, Jason Houle and his team produce parts big and small to create more horsepower and get more of that horsepower to the ground. In doing so, Jason deals with a lot of people who think they might be great tuners or backyard mechanics. In actuality, some of those people miss some of the details.

När du ökar effekten och justerar in din skoter för bästa möjliga prestanda, är de lätt man missar saker som får motsatt effekt. Här tänkte jag gå igenom 5st vanliga orsaker som nämns och dessutom egna som jag valt att lägga till.

  • Fel Remsträckning
  • Mattan inte nog Sträckt
  • Glömt bort Grunderna
  • Tänker inte på Fästet
  • Tyngre vikter sänker Varvtalet
  • Tänker inte på Shiftvarvtalet

Fel Remsträckning

Vanligt att remsträckningen glöms bort. Bara för att remmen ligger rätt på sekundärvariatorn (höjd i förhållande till kanten på skivan), betyder inte de att sträckningen är optimal. Justera in variatorremmen så sträckt som möjligt förutsatt att de inte drar på tomgång eller gnisslar och nöter på remmen. Då startar man även i en så låg växel som möjligt för bästa acceleration. Jag förklarar detta bra i vår video om Sekundärvariator Verktyget till Yamaha SR Viper och Sidewinder.

Mattan Inte Nog Sträckt

Många gör misstaget att köra mattan alldeles för löst spänt. På dagens maskiner är de viktigt att köra mattan korrekt sträckt. Vid högre farter får man annars en “ballong effekt” av mattan som gör att man tappar toppfart.

Glömt Bort Grunderna

Kanske den vanligaste orsaken till att förbättringen i prestanda uteblir. De första du ska göra innan montering av ett variatorkitt eller ökning av effekten på motorn, är att kontrollera bussningar i variatorer och liknande. Variatorer som inte är i bra skick eller inte linjerade gör att du kan tappa prestanda. För att inte nämna variatorremmen. Se till att den är fräsch och är du osäker montera en ny (glöm inte att köra in den korrekt).

Tänker inte på Fästet

dubbad matta snöskoter

Mera hästkrafter kräver bättre fäste för att göra någon nytta. Annars spinner de oftast bara mer vilket gör att man i vissa situationer förlorar acceleration. På den tiden man själv körde korta maskiner, var steg ett innan man ens monterade variatorkitt att dubba mattan. Då fick man ner effekten i snön och när man sedan modifierade så att de växlade på hårdare, kände man verkligen skillnad på ett helt annat sätt. Inte kul att lägga ner en massa pengar på att öka effekten, för att sedan inte hänga med en original maskin på 200m som har dubbad matta. Vilket man upplevt själv ett antal gånger, rätt kul när man kör den dubbade skotern 😀

Tyngre Vikter sänker Varvtalet

This statement may be correct, but not always. Today’s twin-cylinder engines have larger torque bands and might require several calibration changes in order to see the engine speed change.

Tyngre variatorvikter kan ibland inte räcka för att sänka varvtalet, utan de krävs betydande ombestyckning för att sänka växlingsvarvtalet. I de här läget är de suveränt att åka med justerbara variatorvikter, då kan man tynga eller lätta vikterna hur man vill i små steg. Tänk på att om man lättar vikterna och inte märker någon skillnad, så kan de vara så att motorpaketet inte är designat att varva högre.

Tänker inte på Shiftvarvtalet

Ett sak många inte tänker på, är vad har jag för SHIFT-RPM? Alltså vad varvar motorn vid fullgas när den växlar ut. Stämmer inte varvtalet mot vad som rekommenderas i dom instruktioner du fått (bör alltid medfölja), får du oftast en försämring av prestandan. Motorn levererar inte maximalt med effekt. Beroende på vad du har för andra modifieringar på skotern, måste du alltid kontrollera och finjustera tills de stämmer. Läs mer om variatorkitt och shiftvarvtal i vår VariatorKitt FAQ.

Variatorjustering är konsten att få din Snöskoter att varva rätt RPM där den producerar MAX effekt vid fullgas. Varvräknaren ska visa korrekt RPM oavsett hastighet.

Sammanfattning

Nu har vi tittat på saker du inte ska glömma bort när du försöker få bättre fart på sin skoter. Kontrollera sträckningen/skick på variatorremmen. Är mattspänning okej? Kanske behöver du byta matta eller dubba. Framför allt har du några dåliga bussningar i variatorn? Tänk på detta nästa gång du monterar eftermarknadsprodukter eller gå igenom punkterna före säsongen när du servar din skoter.

Har du synpunkter eller andra idéer? Skriv en kommentar nedan!

Källa till artikeln Snowgoer [5 Common Mistakes Made By Shade-Tree Snowmobile Tuners].

Relaterade Inlägg

Hejsan…

Har en Sidewinder 2017 med eran sekundär fjäder som nu gått 150 mil utan problem.
Lite frågor bara.
Glappet remmen primären är 2mm ….lite mycket kanske.
Helixen … o en av rullarna ligger inte an riktigt där.

Kan ni föreslå var jag bör göra för att optimera Alltihopa…

Mvh
Leif i Hudik

Hej Leif!

Har du 2mm glapp mellan rem-till-skiva på primärvariatorn är de för mycket. Men inte ovanligt att de ser ut så från fabriken. En lösning är t.ex vårt 911 lock som kommer med inbyggd remjusterare. Blir då enkelt att alltid åka med optimalt avstånd eftersom remmen nöts.

För att fixa till sekundärvariatorn är de en billet aluminium helix tillsammans med våra eftermarknads rullar med tightare toleranser som gäller. Original helixen är gjuten och inte lika exakt som en billet helix som är fräst i ett stycke.

//Kristofer

hej jag har en summit som går vasst i backar och djup snö..Nu till frågan om man ska på en 20 mils resa är det trist att åka på lätten med höga varv.. Kan man då skruva isär primiärskivorna på justerskruven för att få en högre(växel) utväxling på den långa lätta resan??

Hej! Har inte mycket erfarenhet av TRA variatorn, men du har väl en klickerjustering du kan testa att ändra? Då kan du sänka varvtalen över registret. Gissar även att den är lågt drevad, vilket gör att varvtalen blir höga så fort du kommer upp i högre hastigheter. /Kristofer

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares