Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Installera Variatorkitt på Din Skoter

Installera Variatorkitt på din Snöskoter

installera variatorkitt

Här tänkte jag sammanfatta dom vanligaste frågorna vi får när de gäller installation av variatorkitt från oss på din Yamaha skoter.

Kan börja med att rekommendera vår video här nedan. Där beskriver jag fördelar, visar vad som ingår och hur du installerar på en SR Viper.

Behöver man tänka på något speciellt före installation?

Kontrollera att variatorer och variatorrem är i bra skick. Ingen idé att uppgradera variatorerna om bussningar och liknande är glapp och utslitna. Här kan du läsa om variatorrenovering om hur du kontrollerar och fräschar upp din variator.

Behöver man några specialverktyg?

Nej man behöver inte något specialverktyg och allting kan återställas till original. Avdragare till primärvariatorn är praktiskt om man vill plocka bort variatorn för att installera vikter, fjädrar och shims.

Kommer vikterna inställda av er?

Ja, vi skruvar som regel i en grundinställning i vikterna som du använder som utgångsläge. Beroende på andra modifieringar man gjort själv, behöver du ibland finjustera de sista för att varvtalet stämmer med de rekommenderade. En massa faktorer spelar in här som förarvikt, fabrikstoleranser och före. Kör skotern några fullgasrepor och kontrollera vad varvtalet ligger på.

Notera: bultar vi skruvat dit har inte loctite på gängorna.  När du hittat en inställning du är nöjd med använd loctite som medföljer vikterna.

Shiftvarvtalet stämmer inte, den varvar för mycket eller för lite. Vad ska jag göra?

Då behöver du justera vikterna (Grunderna Justering Primärvariatorn).

Shiftvarv eller växlingsvarvtal  är de varvtal där motorn ger max effekt och där den ska växla ut för bästa prestanda. Vikterna ska bestyckas så tunga som möjligt förutsatt att motorn orkar hålla varvtalet genom hela registret. Du kontrollerar genom att från stillastående med bra och jämt fäste, ge fullgas och titta på varvräknaren. Den ska växla upp jämnt till varvtalet och ligga där till toppfart eller tills variatorn har växlat ut.

  • Varvar den för mycket = Tyng på vikterna för att sänka varvtalet.
  • Varvar den för lite  = Lätta vikterna för att höja varvtalet.

Exempel;

Inställning från oss på dina nya Heavy Hitter vikter:

Hål#1 – 1st 1/2″ insex
Hål#2 – 1st 3/8″ Stål bult
Hål#3 – 1st 3/8″ Stål bult

Om din skoter då varvar för mycket på toppen när farten ökar. Mot rekommenderade 8600-8800rpm, kanske din skoter ligger på 9100rpm. Då kan man t.ex bestyck om vikterna enl följande;

Hål#1 – 1st 1/2″ insex
Hål#2 – 1st 3/8″ Stål bult
Hål#3 – 1st 7/16″ Stål bult (alternativt

1st 3/8″ Stål bult + 1st tjock bricka)

Om fallet är tvärtom – den varvar för lite gör man vikterna lättare. Byt ut 3/8″ stålbult mot en 3/8″ aluminium bult.

Viktigt – MAX tjocklek på brickor under bultar är .090″ – motsvarar t.ex 2st tunna och 1st tjock bricka. Vid fler brickor blir de för lite gänga som håller fast bulten. Man vill inte att en bult ska lossna vid 9000rpm!

Följer de med några instruktioner?

Ja de medföljer anvisning hur du ställer in komponenterna och även separat manual för Heavy Hitter vikterna från Thunder Products. Den rekommenderar jag att du läser igenom noga före.

Hur ska man montera shimsen som ingår?

Glide Washer Kittet som ingår innehåller 5st shims. 2st är gråfärgade och har en speciell ytbeläggning/smörjning som ska monteras på var sida om primärfjädern. Dom andra tre är extra för finjustering av inslags och shiftrpm. Beroende på vilken rate primärfjäderna har, gör varje shims ca 50rpm förändringar av varvtalet. Fler brickor = högre varvtal.

Så justerar du in Justerbara Heavy Hitter Variatorvikter

Kolla in vår instruktionsvideo nedan för grunderna och annat som är bra att veta 🙂

Skotern går inte som tänkt?

Jag har skrivit en annan artikel [6 Vanliga Missar När Man vill Få Sin Skoter att Gå Bättre] som tar upp dom vanligaste missarna vid skoteroptimering. Där går jag igenom 6st saker som kanske hjälper dig att hitta felet.

Sammanfattning

Är de några andra frågor du har gällande installation eller injustering? Skriv en rad nedan så återkommer jag så fort som möjligt.

Lycka till!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: