c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Hur fungerar Helix vs Sekundärfjäder

Hur fungerar Helix vs Sekundärfjäder

hur fungerar helix vs sekundärfjäder

Variatorbestyckning är ett område man kan fördjupa sig i hur mycket som helst. När du har ett slutresultat du vill uppnå kan man fråga sig, hur reagerar en komponent med en annan. De går att justera på olika sätt som i slutändan ger samma varvtal på varvräknaren. Men inställning A är snabbare än B! Varför? I den här artikeln ska vi fördjupa oss i hur fungerar helix mot sekundärfjäder och variatorremmens kontaktyta.

Vi hänvisar till den här artikeln på sledgear.com. Intressant läsning som rekommenderas! Finns även bra info i våra tidigare artiklar;

CVT Effektivitet

Som dom nämner – låg effektivitet leder till dålig acceleration. Effektivitet grundas på många faktorer och vi skoterägare har endast kontroll på ett fåtal. Dom flesta är redan inbyggda från fabrik (diametrar, vinkel på skivorna, kontaktytor och materialval) och beror ofta på kompromisser.

Högt remtryck, höga motorvarv och overdrive är faktorer som bidrar till låg effektivitet.

Kontaktyta på Variatorskivan

Variatorremmens kontaktyta är en kritiska del när de gäller variatorjustering. Kontaktytan är alltså remmens kontakt mot skivorna i grader multiplicerat med tjockleken. Kontaktytan förändras vid utväxling. Eftersom remmens längd är konstant, ökar kontakten på primärvariatorn och minskar på sekundärvariatorn när utväxlingen ökar (se bild nedan).

fungerar helix

Exempelvis när skotern står stilla, ligger variatorremmen längst in på primärvariatorn och längst uppe på sekundärvariatorns skivor. Därför har du i de läget låg kontaktyta på primärvariatorn och hög på sekundärvariatorn.

Notera även att raten som kontakten ökar (primären) och minskar (sekundären) inte är konstant. Med andra ord, graderna av kontakt mellan rem och skiva förändras snabbare när vi närmar oss 1:1 i utväxling. De ger oss en bra indikering på att en rak helix inte är den optimala lösningen för att uppnå maximal CVT effektivitet.

De viktigaste med kontaktytan, är att primärvariatorn har mindre kontakt än sekundärvariatorn med remmen upp till utväxling 1:1. De betyder att om du har dålig acceleration och mellanregister, jobba med primärvariatorn. Eftersom remslir mer troligt inträffar där pga mindre kontaktyta.

Om du letar efter högre toppfart och finish, är sekundärvariatorn den som ska ombestyckas av samma anledning. Installera en mindre aggressiv helix (lägre gradtal), en hårdare sekundärfjäder eller förändra drevningen. För att öka sidotrycket på remmen för att förhindra remslir när kontaktytan snabbt blir mindre. När variatorn växlar upp till en högre växel.

Sekundärhelix

yamaha yvx helix

I sekundärvariatorn sitter en helix och fjäder som genererar remtryck och uppväxlingskraft. Vilket balanseras efter motorns vridmoment. Helixen är den huvudsakliga delen som utvecklar krafterna och fjädern är mera för finjustering. Tänk på följande om du drar helixvinkel och fjäderhårdhet långt åt extremerna:

  • Helix med lågt gradtal och mjuk fjäder
    Fördel: bra vridmomentsavkänning och följsamhet
  • Helix med högt gradtal och hård fjäder
    Fördel: mindre känslig för höjd-över-havet pga mindre vridmomentsavkänning.

Sekundärfjädern

Vi får citera vår artikel om Grunderna i variatorjustering – Sekundärvariatorn;

Sekundärfjädern ser till att remtrycket hålls nog högt (speciellt initialt) så att inte variatorremmen slirar och att trycka ihop skivorna igen vid nerväxling. Fjädrar finns i olika varianter med olika sidotryck och rate. Byter man till en brantare mera aggressiv helix, kan man ibland behöva en fjäder med högre sidotryck.

Många variatorkitt på marknaden kommer med en brantare helix för att snabba på uppväxlingen. För att därefter bromsa uppväxlingen får du en superhård sekundärfjäder tillsammans med helixen. Hallå?! Brantare helixar är faktiskt sällan nödvändigt (undantag dragracing etc!). Att ta fram en setup optimerat efter en helix med lägre vinkel är oftast metoden att föredra.

Tillägg – en hårdare sekundärfjäder kan också vara något att testa, om man kör hillclimb eller djupsnö och vill komma snabbt upp i varv efter att man tappat belastningen på mattan vid hopp etc. Då hjälper den hårdare fjädern att trycka ihop skivorna snabbare. Nackdel med riktigt hårda fjädrar är att dom sliter ut delar snabbare och skapar mer värme.

Remslir vid fullgas

Om vi summerar de teoretiskt och tänker oss in i en vanlig situation med bestyckning av turbomaskiner idag. Många kunder som kontaktar oss har problem med att remmen slirar i sekundärvariatorn på högsta växel när laddtrycket ökar.

Många variatorkitt kommer som sagt med en aggressiv helix och en superhård sekundärfjäder för att motverka remslir vid hög utväxling. Vilket är de läge då remtrycket är lägst på sekundärvariatorn. En hårdare sekundärfjäder kan ibland vara nödvändigt då vi ökar effekten, men är det optimalt med en superhård fjäder för bästa effektivitet? Problem med remsprängningar någon?

Med en superhård sekundärfjäder (som är tänkt för finjustering) ökar vi även uppväxlingskraften och remtrycket i lägre växel. Där remtrycket redan är tillräckligt högt och sekundärvariatorn har hög kontaktyta. Vilket vi inte är i behov av. Då är de effektivare, att montera en progressiv helix med lägre slutvinkel som ger tillräckligt remtryck i hög utväxling för att motverka remslir. Då påverkar vi inte något i låg utväxling på samma sätt.

Vi är givetvis intresserad av att få ner så mycket effekt som möjligt i snön. Att åka med den mängd remtryck som ger oss bäst effektivitet. Åker du utanför de “nödvändiga området” finns risken för remslir eller högt slitage och låg effektivitet. Nästa gång du köper ett variatorkitt som innehåller en mycket hårdare sekundärfjäder tillsammans med en brantare helix, ställ frågan varför 🙂

Läs mer om KN RACING variatorkitt till Yamaha.

Sammanfattning

Då vet du hur helixen och sekundärfjädern samt remmens kontaktyta fungerar ihop. Mycket bra info att veta när du försöker få din skoter att gå så bra som möjligt. Dela gärna artikeln på social media med dina vänner.

Har du laborerat med olika helixar och sekundärfjädrar? Skriv en rad nedan!

Notering: Denna artikel publicerades ursprungligen Jan 2017 och har uppdaterats med nytt innehåll. 

Läs mer – Besök Lästips Variatorjustering Snöskoter

Relaterade Inlägg

Hej har under fjolåret provat lite variator prylar.
Men har inte uppnått mitt mål och frågan är kan jag göra det med den skoter jag har?
Jag äger en sidewinder xtx le 141 2017.
Har förskökt att få lite winn winn i den men den svarar så dåligt. Är det för att den är kompsängt med turbo.
Gamla nytro 2009 var en rolig motor med bra win win i .
Har du tipps om det går att få den pigg 🙂

Hej Jonas!

Vad har du för variatordelar på den nu och vad är ditt mål? Sidewinder har inte dåligt gassvar 🙂

/Kristofer

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares