c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Guide Yamaha Sidewinder Optimering

Guide vid Yamaha Sidewinder Optimering

Du vill få ännu bättre prestanda från din Sidewinder eller Thundercat. 998 turbon går som bekant riktigt bra i standard utförande men mycket vill ha mer. Motorn är enkel att skrämma upp och svarar bra på enklare modifieringar. Jag tänkte följaktligen gå igenom tips vid optimering av Sidewinder och Arctic Cat Thundercat. En guide och överblick av vad som krävs för olika effektnivåer och övrigt du ska tänka på.

sidewinder optimering

Mappningar

Med dom reflasher (mappningar) vi erbjuder från Turbo Dynamics kan du välja effektnivå efter hur roligt du tänker ha. Turbo Dynamics är en av dom större när de gäller modifiering och optimering av Sidewinder och Thundercat. En trygghet att du får utprovade modifieringar och kombinationer.

Varje mappning anpassas efter eventuella extra tillbehör som t.ex kalluftsintag eller en annan map sensor. De gör mappningen noggrant anpassad till din kombination för bästa driftsäkerhet. Kanske vill du behålla original ljuddämpare eller vill kunna köra på 95 oktan bränsle? Inga problem vi kan tillgodose dom flesta önskemål.

Vid alla reflasher skickas ECUn till oss för omprogrammering. Vi kan även stämma av en tid om du bor i närheten av Lycksele. Då kommer vi förbi och flashar skotern på plats utan att ECUn behöver skruvas bort.

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

 Standard ljuddämpare

Vi börjar med dom möjligheter som finns om du vill behålla standard ljuddämpare. Exempelvis om du ofta kör längre turer eller vill behålla standard utseende (kanske inte vill avslöja för dina skoterkompisar :)) är följande reflasher ett bra val.

  1. TD EcoTrail 230hp SM
  2. TD PowerTrail 250hp SM
  3. TD Max Spool 16 260hp SM

Från 230hp upp mot 260hp är möjligt med original ljuddämpare.

ECU Reflash Bränsle Kalluftsintag 3bar Map sensor Dumpventil
Steg 1 EcoTrail 230hp 95 oktan Krävs ej Krävs ej Krävs ej
Steg 2 PowerTrail 250hp SM 98 oktan rek Krävs ej Krävs ej Krävs ej
Steg 3 Max Spool 16 260hp SM 98 oktan min Rekommenderas Rekommenderas Rekommenderas

Eftermarknads ljuddämpare

sidewinder optimering slutburk

Väljer du att köra med en högflödes ljuddämpare ökar möjligheterna. En högflödes ljuddämpare minskar mottrycket vilket ökar effekt och gör att turbon spoolar upp snabbare. Enbart ljuddämparen gör ca 20 hp, men var försiktig om du enbart monterar en silencer eftersom motorn går snålare. Därför är en ny mappning av ECUn att rekommendera.

Vi har flera alternativ från Turbo Dynamics vad gäller ljuddämpare till Sidewinder och Thundercat. Först den tystaste modellen som är Super Quiet Silencer. Har en ljudnivå nära standard och är perfekt om du vill åka så tyst som möjligt, men vill få fördelarna från en högflödes. Du kan även skruva fast original värmesköld på Super Quiet för att få nära standard utseende. Turbo Force Silencern 2.5″ passar om en något högre ljudnivå inte är ett problem. Turbo Force ger ca 5hp extra eftersom den flödar högre än Super Quiet. Slutligen har vi Turbo Force 3″, race pipe eller side exit som alternativ för racing.

Här följer ett urval av reflasher att använda tillsammans med eftermarknads ljuddämpare.

  1. TD EcoTrail 250hp
  2. TD PowerTrail 275hp
  3. TD Max 17 CAI  285hp
  4. TD Max Spool 17 290hp
ECU Reflash Bränsle Kalluftsintag 3bar Map sensor Dumpventil
Steg 1 EcoTrail 250hp* 95 oktan Tillval +3-5hp Krävs ej Krävs ej
Steg 2 PowerTrail 275hp* 98 oktan rek Tillval +5hp Krävs ej Krävs ej
Steg 3 Max 17 CAI  285hp* 98 oktan min Krävs Rekommenderas Rekommenderas
Steg 3 Max Spool 17 290hp* 98 oktan min Rekommenderas Krävs Krävs

*Effektnivå varierar +-5hp beroende på typ av ljuddämpare.

 Jukebox Multi-Map

sidewinder optimering mätarhus

För dig som vill växla mellan olika mappar finns ett multi-map paket som innehåller samtliga reflasher från 230-330hp. Mätarhusreflashen låter dig växla mellan allt från standard 200hp till racemapp med en knapptryckning. Urvalet på din skoter räknas ut efter den hårdvara du har monterat. Du kan behöva extra tillbehör vid användning av vissa mappar.

Skydd mot spikning

Väljer du en mappning från Turbo Dynamics får du ett effektivare skydd mot spikningar. En algoritm kontrollerar tändning och turbotrycks variabler för att eliminera spikning som kan leda till motorskador. Att systemet fungerar bekräftas genom att varningslampa för låg olja och temperatur blinkar när du startar skotern.

Turbotrycksmätare

sidewinder optimering mätarhus

De ingår även en turbotrycksmätare i alla reflasher även om du inte köpt mätarhusreflashen. Timmätaren som visar hur länge motorn gått blir en turbotrycksmätare när du startar skotern. Går även visa bränsle/luftblandning (AFR) men då krävs extra tillbehör.

 Uppgradering

Mera effekt är alltid trevligt. Du kanske kört en säsong med steg 1 230hp och original ljuddämpare. Nästa säsong vill du montera en fullflödes ljuddämpare och uppgradera till Powertrail 275hp. Då behöver du inte betala fullt pris för en helt ny licens och reflash. De finns möjlighet att uppgradera till en lägre kostnad om du redan har en mappning från Turbo Dynamics.

 Racing

För högre effektnivåer för racing har Turbo Dynamics race mappar och andra produkter. Kontakta oss för mer information om du bygger en Sidewinder för racing. Vi hjälper dig att hitta dom rätta delarna.

Övriga tillbehör

En del reflasher kräver extra tillbehör. T.ex kalluftsintag, dumpventil och 3 bar map sensor. Kalluftsintaget gör att turbon får kalluft vilket ger bättre respons och 3-5hp extra. Dumpventilen ersätter den billiga plastventilen som sitter från fabrik och är ett måste vid höga laddtryck.

Kalluftsintag, dumpventil och map sensorn går att kombinera med dom flesta reflasher även om de inte är ett måste. Att tänkta på när du monterar vissa extra tillbehör.

Dumpventil

Montera endast en eftermarknads dumpventil (eller vänd original) om du har 3 bar map sensors uppgradering.

Turbo Dynamics rekommenderar inte att åka med annan dumpventil utan 3 bar map sensor då risken finns att den överboostar. Kör med standard dumpventil om du inte har uppgraderingen. Utan 3 bars uppgradering riskerar du att få ECU 26 felkod eller överboost kod, som orsakas av spikar i turbotrycket. En eftermarknads dumpventil gör även att kravet på bränslets oktantal blir högre. Jämför med samma reflash och standard dumpventil som kräver lägre oktan.

3 Bar Mapsensor

Reflashen du åker med måste vara anpassad efter en 3 bar map sensor. Kör du med en felaktigt reflash får du felmeddelande “sensor calibration error”.

 Variatorbestyckning

sidewinder optimering variator

Ombestyckning av variatorer är ett måste vid högre effekt. Högre effekt kräver därför tyngre variatorvikter. Säkerställ att dina variatorer är rätt inställda och varvar minst 8600rpm vid fullgas. Dom flesta Turbo Dynamics mappningar ger bäst prestanda vid 8900-9000rpm. Varvar motorn för lite ökar risken för spikningar och dålig prestanda.

Vid 230hp kan du som budgetlösning enbart tynga på originalvikterna. Kör du högre effektnivå krävs tyngre vikter som Heavy Hitter eller liknande. Komplett variatorkitt till Sidewinder är de optimala. Kombinera därefter gärna med en progressiv helix för att den ska växla ännu bättre. Högre effekt med bättre respons från motorn gör att du kan åka med en brantare startvinkel. Läs [Tips för rätt Helix till Sidewinder] för att välja rätt.

911 variatorlocket förstärker primärvariatorn och gör att den växlar mjukare. Högre effekt ökar påfrestningen på variatorn. En variator flexar och kärvar alltid en del vid belastning. Därför hjälper 911 Respons variatorlocket att hålla skivor parallella och raka med kraftigare design och lockbussning. Här kan du se en video som förklarar skillnaden och fördelarna.

Summering

Som du ser finns de många kombinationer och mappningar att välja från vid optimering av din Sidewinder. Vi prioriterar alla olika. Är de viktigaste att kunna köra på 95 oktan bränsle? Prioriterar du att behålla samma ljudnivå som standard eller spelar inte ljudnivån någon roll? Vill du kunna köra på en mild effektökning vid långturer och kunna byta mappning, skruva på en högflödes silencer när du ska sätta polarna på plats nere på myren?

Modifieringarna är samma på Yamaha Sidewinder och Arctic Cat Thundercat med 998cc motorn. Förutom variatorerna där Thundercat har team variatorer jämfört med YSR på Sidewinder. För att göra de enkelt erbjuder vi två färdiga steg 1 EcoTrail paket för 230hp med original ljuddämpare och 250hp med Super Quiet ljuddämpare till reducerat pris.

Kontakta oss vid funderingar eller om du är osäker på vilka tillbehör du behöver. Vi hjälper till att plocka ihop det paket du behöver.

Relaterade Inlägg

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares