Guide vid Yamaha Sidewinder Optimering
998 turbon går som bekant grymt bra i standard utförande men mycket vill ha mer. Motorn är enkel att skrämma upp och svarar bra på enklare modifieringar. Jag tänkte följaktligen gå igenom tips vid optimering av Sidewinder och Arctic Cat Thundercat. En guide och överblick av olika Turbo Dynamics mappningar och vilka modifieringar som eventuellt är ett måste.

Mappningar
Med dom reflasher (mappningar) vi erbjuder från Turbo Dynamics kan du välja effektnivå efter hur roligt du tänker ha. Turbo Dynamics är en av dom större när de gäller modifiering och optimering av Sidewinder och Thundercat. De ger dig som kund en trygghet att du får utprovade modifieringar och kombinationer. Kanske vill du behålla original ljuddämpare eller vill kunna köra på 95 oktan bränsle? Inga problem vi kan tillgodose dom flesta önskemål.
Vid alla reflasher skickas ECUn till oss för omprogrammering. Vi kan även stämma av en tid om du bor i närheten av Lycksele. Då kommer vi förbi och flashar skotern på plats utan att ECUn behöver skruvas bort.
Standard ljuddämpare
Vi börjar med dom möjligheter som finns om du vill behålla standard ljuddämpare. Exempelvis om du ofta kör längre turer eller vill behålla standard utseende (kanske inte vill avslöja för dina skoterkompisar) är följande reflasher ett bra val.
- TD EcoTrail 230hp SM
- TD PowerTrail 250hp SM
- TD Max Spool 16 260hp SM
Från 230hp upp mot 260hp är möjligt med original ljuddämpare.
ECU Reflash | Bränsle | Kalluftsintag | 3bar Map sensor | Dumpventil |
---|---|---|---|---|
TD EcoTrail 230hp | 95 oktan | Krävs ej | Krävs ej | Krävs ej |
TD PowerTrail 250hp SM | 98 oktan rek | Krävs ej | Krävs ej | Krävs ej |
TD Max Spool 16 260hp SM | 98 oktan min | Rekommenderas | Rekommenderas | Rekommenderas |
Eftermarknads ljuddämpare

Väljer du att köra med en högflödes ljuddämpare ökar möjligheterna. En högflödes ljuddämpare minskar mottrycket vilket ökar effekt och gör att turbon spoolar upp snabbare. Enbart ljuddämparen gör ca 20 hp, men var försiktig om du enbart monterar en silencer eftersom motorn går snålare. Därför är en ny mappning av ECUn att rekommendera.
Vi har flera alternativ från Turbo Dynamics vad gäller ljuddämpare till Sidewinder och Thundercat. Först den tystaste modellen som är Super Quiet Silencer. Har en ljudnivå nära standard och är perfekt om du vill åka så tyst som möjligt, men vill få fördelarna från en högflödes. Du kan även skruva fast original värmesköld på Super Quiet för att få nära standard utseende. Turbo Force Silencern 2.5″ passar om en något högre ljudnivå inte är ett problem. Turbo Force ger ca 5hp extra eftersom den flödar högre än Super Quiet. Slutligen har vi Turbo Force 3″, race pipe eller side exit som alternativ för racing.
Här följer ett urval av reflasher att använda tillsammans med eftermarknads ljuddämpare.
- TD EcoTrail 250hp
- TD PowerTrail 275hp
- TD Max 17 CAI 285hp
ECU Reflash | Bränsle | Kalluftsintag | 3bar Map sensor | Dumpventil |
---|---|---|---|---|
TD EcoTrail 250hp* | 95 oktan | Tillval +3-5hp | Krävs ej | Krävs ej |
TD PowerTrail 275hp* | 98 oktan rek | Tillval +5hp | Krävs ej | Krävs ej |
TD Max 17 CAI 285hp* | 98 oktan min | Krävs | Rekommenderas | Rekommenderas |
*Effektnivå varierar +-5hp beroende på typ av ljuddämpare.
Jukebox Multi-Map
För dig som vill växla mellan olika mappar finns ett multi-map paket som innehåller samtliga reflasher från 230-330hp. Mätarhus reflashen låter dig exempelvis växla mellan allt från standard 200hp till racemapp med en knapptryckning. Du kan behöva extra tillbehör vid användning av vissa mappar.
Racing
För högre effektnivåer för racing har Turbo Dynamics race mappar och andra produkter. Kontakta oss för mer information om du bygger en Sidewinder för racing. Vi hjälper dig att hitta dom rätta delarna.
Övriga tillbehör
En del mappningar kräver extra tillbehör. T.ex kalluftsintag, dumpventil och 3bar map sensor. Kalluftsintaget gör att turbo får kalluft vilket ger bättre respons och 3-5hp extra. Dumpventilen ersätter den billiga plastventilen som sitter från fabrik och är ett måste vid höga laddtryck.
Kalluftsintag, dumpventil och map sensorn går att kombinera med dom flesta reflasher även om de inte är ett måste.
Variatorbestyckning
Ombestyckning av variatorer är ett måste vid högre effekt. Högre effekt kräver därför tyngre variatorvikter. Vid 230hp kan du som budgetlösning enbart tynga på originalvikterna. Kör du högre effektnivå krävs tyngre vikter som Heavy Hitter eller liknande. Komplett variatorkitt till Sidewinder är de optimala. Kombinera därefter gärna med en progressiv helix för att den ska växla ännu bättre. Högre effekt med bättre respons från motorn gör att du kan åka med en brantare startvinkel. Läs [Tips för rätt Helix till Sidewinder] för att välja rätt.
911 variatorlocket förstärker primärvariatorn och gör att den växlar mjukare. Högre effekt ökar påfrestningen på variatorn. En variator flexar och kärvar alltid en del vid belastning. Därför hjälper 911 Respons variatorlocket att hålla skivor parallella och raka med kraftigare design och lockbussning. Här kan du se en video som förklarar skillnaden och fördelarna.
Summering
Som du ser finns de många kombinationer och mappningar att välja från vid optimering av din Sidewinder. Vi prioriterar alla olika. Är de viktigaste att kunna köra på 95 oktan bränsle? Prioriterar du att behålla samma ljudnivå som standard eller spelar inte ljudnivån någon roll? Vill du kunna köra på en mild effektökning vid långturer och kunna byta mappning, skruva på en högflödes silencer när du ska sätta polarna på plats nere på myren?
Modifieringarna är samma på Yamaha Sidewinder och Arctic Cat Thundercat med 998cc motorn. Förutom variatorerna där Thundercat har team variatorer jämfört med YSR på Sidewinder. För att göra de enkelt erbjuder vi två färdiga steg 1 EcoTrail paket för 230hp med original ljuddämpare och 250hp med Super Quiet ljuddämpare till reducerat pris.
Kontakta oss vid funderingar eller om du är osäker på vilka tillbehör du behöver. Vi hjälper till att plocka ihop det paket du behöver.