eftermarknadsdelar sedan 1996

Guide Yamaha Sidewinder Optimering för att välja Rätt

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter kundens specifika önskemål. Låt oss göra din tid på skotern ännu bättre.

Din Guide vid Yamaha Sidewinder Optimering

Du vill få ännu bättre prestanda från din Sidewinder eller Thundercat. 998 turbon går som bekant riktigt bra i standard utförande men mycket vill ha mer. Motorn är enkel att skrämma upp och svarar bra på enklare modifieringar. Jag tänkte följaktligen gå igenom tips vid optimering av Sidewinder och Arctic Cat Thundercat. En guide och överblick av vad som krävs för olika effektnivåer och övrigt du ska tänka på.

Sidewinder optimering

Mappningar

Med dom reflasher (mappningar) vi erbjuder från Turbo Dynamics kan du enkelt välja effektnivå efter önskemål. Turbo Dynamics är en av dom större när de gäller modifiering och optimering av Sidewinder och Thundercat. En trygghet att du får utprovade modifieringar och kombinationer.

Varje mappning anpassas efter eventuella extra tillbehör som t.ex kalluftsintag eller en annan map sensor. De gör mappningen noggrant anpassad till din kombination för bästa driftsäkerhet. Kanske vill du behålla original ljuddämpare eller kunna köra på 95 oktan bränsle? Inga problem, vi kan tillgodose dom flesta önskemål.

Vid alla reflasher skickas ECUn till oss för omprogrammering. Vi kan även stämma av en tid om du bor i närheten av Lycksele. Då kommer vi förbi och flashar skotern på plats utan att ECUn behöver skruvas bort.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Standard ljuddämpare

Vi börjar med dom möjligheter som finns om du vill behålla standard ljuddämpare. Exempelvis om du ofta kör längre turer eller vill behålla standard utseende (kanske inte vill avslöja för dina skoterkompisar). Då är följande reflasher ett bra val;

  1. TD EcoTrail 230hp SM
  2. TD PowerTrail 250hp SM
  3. TD Max Spool 16 260hp SM

Från 230hp upp mot 260hp är möjligt med original ljuddämpare.

ECU ReflashBränsleKalluftsintag3bar Map sensorDumpventil
Steg 1 EcoTrail 230hp95 oktanKrävs ejKrävs ejKrävs ej
Steg 2 PowerTrail 250hp SM98 oktan rekKrävs ejKrävs ejKrävs ej
Steg 3 Max Spool 16 260hp SM98 oktan minRekommenderasRekommenderasRekommenderas

Eftermarknads ljuddämpare

TD Race pipe | Turbo Force | Super Quiet silencer

Väljer du att köra med en högflödes ljuddämpare ökar möjligheterna. En högflödes ljuddämpare minskar mottrycket vilket ökar effekt och gör att turbon spoolar upp snabbare. Skillnaden i respons blir som natt och dag. Enbart ljuddämparen gör ca 20 hp, men de kräver en mappning av ECUn som är matchad mot en högflödes ljuddämpare. Annars riskerar du att motorn går snålt vilket ej är att rekommendera.

Vi har flera alternativ från Turbo Dynamics vad gäller ljuddämpare till Sidewinder och Thundercat. Från moddade standard varianter till sidoutblås. Vår populära Super Quiet Silencer 2.5″ är ett utmärkt alternativ för en acceptabel ljudnivå. Erbjuder alla fördelar från högflödes med en ljudnivå något högre än original, men som ej blir störande vid längre turer. Du kan skruva fast original värmesköld på Super Quiet för att få ett nära standard utseende. Turbo Force Silencer 2.5″ passar om en något högre ljudnivå inte är ett problem. Turbo Force ger ca 5hp extra eftersom den flödar högre än Super Quiet.

Super Quiet Silencer 3" vs 2.5"
Super Quiet Silencer 3″ vs 2.5″

Både Super Quiet och Turbo Force finns även i 3″ varianter. Tydlig effektökning jämfört med 2.5″. Bra när du är ute efter dom höga effekterna. Något dovare ljudnivå jämfört med 2.5″. För dig som önskar de ultimata i låg ljudnivå finns den ultra tysta 3″ Super Mod stock ljuddämparen. Högflödes och i princip resonansfri. Slutligen finns race pipe eller side exit som alternativ för racing.

Tips: Var uppmärksam när du väljer ljuddämpare. Finns en del fabrikat på marknaden som påstås vara högflödes, men leverera inte i närheten de flöde som krävs för höga effekter.

Här följer ett urval av reflasher att använda tillsammans med eftermarknads ljuddämpare;

  1. TD EcoTrail 250hp
  2. TD PowerTrail 275hp
  3. TD Max 17 CAI  285hp
  4. TD Max Spool 17 290hp
ECU ReflashBränsleKalluftsintag3bar Map sensorDumpventil
Steg 1 EcoTrail 250hp*95 oktanTillval +3-5hpKrävs ejKrävs ej
Steg 2 PowerTrail 275hp*98 oktan rekTillval +5hpKrävs ejKrävs ej
Steg 3 Max 17 CAI  285hp*98 oktan minKrävsRekommenderasRekommenderas
Steg 3 Max Spool 17 290hp*98 oktan minKrävsKrävsKrävs

*Effektnivå varierar +-5hp beroende på typ av ljuddämpare.

För att köra högre effektnivå Steg 4 och race, krävs Turbo Dynamics Multi-Map bundle. Där ingår samtliga mappningar från Steg 1 till race. Läs mer nedan.

Jukebox Multi-Map Paket

sidewinder mätarhus reflash

För dig som är ute efter de ultimata och vill kunna växla mellan olika mappningar (effektnivå) eller köra steg 4+ finns ett Multi-Map paket. Vilket innehåller samtliga reflasher från 230-330hp. Vilka mappningar du kan köra på din skoter, beror på vilken hårdvara du har installerat.

För att kunna växla mellan mappningarna krävs TD mätarhusreflash. Välj mappning/effekt med en knapptryckning på displayen (från styret på 2019>). Vald effektnivå visas i displayen uppe till vänster.

Closed Loop Auto-Tuning

Sidewinder Closed Loop Auto-Tuning Tillval

Ett tillägg till samtliga reflasher är TD Closed Loop Auto-tuning. Standard kör 998 motorn öppen slinga. För att få en säker bränsleblandning vid alla förhållanden, går många mappningar något fett. Med Closed Loop monterar du en 02 sensor och kör en stängd slinga för optimal AFR vid alla temperaturer och yttre förhållanden. Läs mer info om Closed Loop Auto-tuning.

Skydd mot spikning

Väljer du en mappning från Turbo Dynamics får du ett effektivare skydd mot spikningar. En algoritm kontrollerar tändning och turbotrycks variabler för att eliminera spikning som kan leda till motorskador. Att systemet fungerar bekräftas genom att varningslampa för låg olja blinkar när du startar skotern.

Turbotrycksmätare

sidewinder turbotryck

De ingår även en turbotrycksmätare i alla reflasher även om du inte köpt mätarhusreflashen. Timmätaren som visar hur länge motorn gått blir en turbotrycksmätare när du startar skotern. Går även visa bränsle/luftblandning (AFR) men då krävs extra tillbehör.

Uppgradering

Mera effekt är alltid trevlig. Som med mycket annat, kanske vill du uppgradera längre fram från ex Steg 2 till Steg 3. Då behöver du ej betala för en helt ny reflash, utan vi erbjuder uppgradering till mindre kostnad. Vid köp av Turbo Dynamics reflash från oss har du tillgång till samtliga varianter inom samma “Steg” för olika hårdvara. Exempelvis om du har Steg 1 och nu åker med original ljuddämpare och senare vill montera en högflödes. I de fallet krävs endast en hårdvara uppdatering av ECU för Steg 1 avsedd för högflödes.

Racing

För högre effektnivåer för racing har Turbo Dynamics race mappar och andra produkter. Kontakta oss för mer information om du bygger en Sidewinder för racing. Vi hjälper dig att hitta dom rätta delarna.

Övriga tillbehör

En del reflasher kräver extra tillbehör. T.ex kalluftsintag, dumpventil och 3 bar map sensor. Kalluftsintaget gör att turbon får kalluft vilket ger bättre respons och 3-5hp extra. Dumpventilen ersätter den billiga plastventilen som sitter från fabrik och är ett måste vid höga laddtryck. 3 bar map sensor krävs vid turbotryck över 17psi (standard slutar vid 16.7psi).

Kalluftsintag, dumpventil och map sensorn går att kombinera med dom flesta reflasher även om de inte är ett måste. Att tänka på när du monterar vissa extra tillbehör.

Dumpventil

Montera endast en eftermarknads dumpventil (eller vänd original) om du har 3 bar map sensors uppgradering.

Turbo Dynamics rekommenderar inte att åka med annan dumpventil utan 3 bar map sensor då risken finns att den överboostar. Kör med standard dumpventil om du inte har uppgraderingen. Utan 3 bars uppgradering riskerar du att få ECU 26 felkod eller överboost kod, som orsakas av spikar i turbotrycket. En eftermarknads dumpventil gör även att kravet på bränslets oktantal blir högre, jämfört med samma reflash och standard dumpventil.

3 Bar Mapsensor

Reflashen du åker med måste vara anpassad efter en 3 bar map sensor. Kör du med en felaktigt reflash får du felmeddelande “sensor calibration error”.

Variatorbestyckning

sidewinder optimering variator

Ombestyckning av variatorer är ett måste vid högre effekt. Högre effekt kräver därför tyngre variatorvikter. Säkerställ att dina variatorer är rätt inställda och varvar minst 8600rpm vid fullgas. Dom flesta Turbo Dynamics mappningar ger bäst prestanda vid 8900-9000rpm. Varvar motorn för lite ökar risken för spikningar och dålig prestanda.

Vid 230hp kan du som budgetlösning enbart tynga på originalvikterna. Kör du högre effektnivå krävs tyngre vikter som Heavy Hitter eller liknande. Komplett variatorkitt till Sidewinder är de optimala. Kombinera därefter gärna med en progressiv helix för att den ska växla ännu bättre. Högre effekt med bättre respons från motorn gör att du kan åka med en brantare startvinkel. Läs [Tips för rätt Helix till Sidewinder] för att välja rätt.

911 variatorlocket förstärker primärvariatorn och gör att den växlar mjukare. Högre effekt ökar påfrestningen på variatorn. En variator flexar och kärvar alltid en del vid belastning. Därför hjälper 911 Respons variatorlocket att hålla skivor parallella och raka med kraftigare design och lockbussning. Här kan du se en video som förklarar skillnaden och fördelarna med 911 variatorlocket.

Performance Paket

För att göra de enkelt har vi kombinerat ihop 4st färdiga performance paket till Yamaha Sidewinder med reflash från Turbo Dynamics, vårt variatorkitt och i vissa fall en ljuddämpare. Dom olika paketen ser ut som följer;

Om du klickar dig vidare till vår webbutik kan du läsa mer. Söker du efter komplett paket med någon annan kombination typ Steg 3 eller uppåt kontakta oss för pris.

Här kan du bygga ihop ditt eget skräddarsydda Performance paket till din Sidewinder.

Summering

De finns många kombinationer och mappningar att välja från vid optimering av din Sidewinder eller Thundercat. Vad som är optimalt beror på vad du prioriterar.

Är de viktigaste att kunna köra på 95 oktan bränsle. Prioriterar du att behålla samma ljudnivå som standard eller spelar inte ljudnivån någon roll. Vill du kunna köra med en mild effektökning vid långturer och kunna byta mappning, skruva på en högflödes silencer när du ska sätta skoterpolarna på plats? Eller är de max effekt som förvandlar din Sidewinder till ett riktigt monster vad som gäller?

Modifieringarna är lika på Arctic Cat Thundercat med 998cc motorn med undantag från variatorer. Arctic Cat använder Team och Yamaha YSR.

Kontakta oss vid funderingar eller om du är osäker på vilka tillbehör du behöver. Vi hjälper till att plocka ihop det paket du behöver med rätt delar för optimal driftsäkerhet och prestanda.

För fler förslag på bra läsning för Sidewinder ägare kolla in [Sidewinder & Thundercat Performance tips].

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 30år. Gillar att fördjupa sig i variatorer och olika former av optimering.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.