c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Guide Dubba Snöskoter för Ledkörning

Dubba Snöskoter för Ledkörning

dubba snöskoter

Har du funderat på att dubba din snöskoter? Men är osäker på hur skillnad blir för ledkörning och alla faktorer som är involverande när du dubbar din skotermatta.

Lite bakgrund vad jag själv har för erfarenheter. Blev nyfiken på att testa dubb i samband med att jag kom i kontakt med Maxximum Performance 1996/1997. I USA är de en självklarhet att åka dubbat vid ledåkning. Inte bara för prestanda utan även för säkerheten. Jänkarna trodde knappt de var sant, att vi här i Sverige åkte med 180hp maskiner utan dubb! En dubbad skoter får bättre acceleration, kortare bromssträcka och säkrare kurvtagning. Utan dubb spinner du bort mycket av effekten, de säger sig själv.

Jag testade dubb första gången på en Phazer 480 ´93 säsongen 1996. Installerade Woodys Gold digger med Trailblazer styrstål och blev helt såld efter första provturen. Greppet och att åka med konstant fäste var helt överlägset. Därefter dubbades varje skoter kommande säsonger.

Här kan jag rekommendera en video som går igenom skillnaden med en dubbad och odubbad skoter.

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Dubba Skotermatta

När du ska dubba din skotermatta är de många saker att tänka på. Från att välja den typ av dubb som passar, till rätt dubborr som inte skadar korden i mattan och se till att du har skydd för kylare och tunnel. Jag kommer här att fokusera på push-through dubb, vilket jag har mest erfarenhet av. Här nedan följer tips vid dubbning för ledkörning.

  • Välja Rätt Dubb
  • Dubblängd
  • Antal Dubb
  • Stödplattor
  • Dubbmönster
  • Dubbskydd
  • Installation

Välja Rätt Dubb

dubba snöskoter

De finns ett stort utbud av dubbtyper och supportplattor. Inte bara modeller och utförande men även materialet. Koromantdubb är vad som gäller vid ledkörning och stål är mer för racing. Ståldubb kommer att se ut som stubbar efter att du korsat första väg. Big NO!

Woodys top-of-the-line dubb för ledåkning heter Gold Digger, en slittålig dubb med 60 graders koromantspets. Andra dubbmodeller jag kan rekommendera är Mega-Bite med flata sidor och Signature series som är en enklare budget dubb. Samtliga är av push-through typ och kommer med muttrar.

Dubb av push-through modell har en fast inre stödplatta. Gör installationen enkel då du trycker igenom dubben från insidan av mattan. T-nut dubb är alternativet där stödplattan är lös och gängas fast i dubben. Mera jobb vid installation men plattan blir tunnare och totala vikten lägre. Gör stor skillnad när du har mot 300st dubb i mattan! Att byta ut skadade dubb går även snabbare och är även en anledning varför dom flesta racing dubb är av t-nut typ.

Dubblängd

Längden på dubben avgör hur långt utstick du får från kammarna. Alltså hur mycket av dubben som kommer att penetrera isen. För långt utstick gör att du belastar varje dubb för mycket. Vilket i värsta fall kan orsaka skada i mattan. För lite utstick och dubben kan inte göra sitt jobb. Dom flesta fabrikat anger dubbens längd som den del som sticker ut från supportplattan när dubben är monterad (se denna guide för bild).

Ett optimalt utstick är mellan 6 – 9mm för ledåkning. Om du kör en matta med 32mm kamhöjd ska du välja dubb som är 1.325″ enl Woodys rekommendationer. Tänk på att rekommendationerna för dubblängd gäller amerikanska modeller och att de kan sitta andra mattor här i Sverige.

Antal Dubb

Körstil, användning, mattlängd och motorstyrka avgör antalet dubb. Med för få dubb belastar du varje dubb för mycket och kan orsaka skador i mattan. 1 dubb för varje hästkraft är en tumregel som ofta användes tidigare. De finns rekommendation att tillgå från tillverkarna för din skotermodell och användning.

Ett vanligt utgångsläge är 96st dubb i centrum på en 121″ matta för säkrare körning på isiga leder. Aggressivare ledkörning kräver fler dubb och desamma gäller vid hög effekt.

Stödplattor

dubba snöskoter plattor

Stödplattan ser till att dubben får den support som krävs vid acceleration och inbromsning. Utan rätt platta skulle dubben ge med sig och inte fungera alls. Woodys har runda, fyrkantiga och vinklade plattor för olika typer av dubb. Även materialet är avgörande för att spara vikt. Mindre roterande vikt i mattan desto bättre.

Dom runda plattorna är för kortare dubb och dom fyrkantiga är vanligast vid dubbning av dagens mattor. Rekommenderar aluminium plattor för lägsta vikt som även finns i färgade varianter om du vill matcha färgen mot skotern. Fast-Trac har även komposit plattor för minimal vikt.

Under hård accelereration ger dubben alltid med sig till en viss del. För extra support finns därför vinklade plattor som tar stöd mot kammarna. Vinklade stödplattor är vanligt vid dragracing.

Dubbmönster

dubbmönster snöskoter

När du monterar dubben i mattan ska du välja ett mönster med så många rivlinjer och så få repetitioner som möjligt. Då kan varje dubb göra maximalt jobb. Sitter dubben i linje river den i samma spår som föregående, och fungerar då inte lika effektivt vid acceleration och inbromsning. Dubb i centrum av mattan kontrollerar acceleration och bromsförmåga. Dubb på utsidan av glidskenorna påverkar mer kurvtagning och väghållning.

Varje tillverkare har förslag på mönster efter mattlängd och antal dubb. Finns mallar och märkpennor som förenklar jobbet att märka upp mattan rätt.

Dubbskydd

dubb skyddsnöskoter

För att undvika skador i tunnel eller på kylare krävs skydd. Exempelvis om du kör du i ett gupp och boggin trycks ihop kan mattan och dubben slå i tunneln. Dubb med koromantspets skadar lätt en aluminiumkylare som kan orsaka läckage och motorskador i värsta fall. Vad som krävs i ditt fall beror på skotermodell.

Kontrollera med tillverkaren. På vissa Yamaha modeller sitter dubbskydd monterat från fabrik.

Installation

När du har märkt upp ett mönster på mattan är dags att borra. Använda en dubbhålsborr som är avsedd för ändamålet. Du låter borren rotera en stund efter att hålet är klart, då bränns korden i mattan för att öka livslängden. Därefter är de bara att borra vidare, trycka igenom dubben från insidan och dra fast plattan med muttern tills allt är klart 🙂

Styrstål

styrstål snöskoter

Slutligen en viktig sak att tänka på vid dubbning är styrstålen. Dubbar du och kör med original styrstål kommer skotern att understyra och gå rakt fram i kurvorna. Därför måste du balansera styrstålen mot mängden dubb. Ett bra styrstål som första steg vid dubbning är Woodys Trailblazer IV stål. Aggressivt stål med 6″ 60 graders koromant och som biter bra i kurvorna.

Väljer du dubbelstål (ex Woodys Slim-Jim) gå upp ett steg i längd koromant eftersom dom ofta inte biter lika bra som singel stål med samma längd koromant.

Sammanfattning Dubbning

Att åka med dubbad matta är något jag rekommenderar till dig som åker mest led. Att dubba skotern gör körningen säkrare och att du får ner hästkrafterna med mindre mattspinn. Kontakta mig så plockar jag ihop dom delar du behöver för att dubba. I vår webbutik under dubb & styrstål hittar du dom vanligaste tillbehören för dubbning inom kort. Hittar du inte vad du letar efter hör av dig.

Lycka till!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares