Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Grunderna i Variatorjustering – Sekundärvariatorn

Variatorjustering Sekundärvariatorn

Variatorjustering Sekundärvariatorn

När du ska justera in och optimera variatorerna är de viktigt att veta hur och vilken variator du ska justera. För att uppnå önskad förändring. De här är andra delen i en bloggserie som handlar om grunderna och fokuserar på variatorjustering sekundärvariatorn (läs om primärvariatorn här). Oavsett om du tänker finjustera in ett variatorkitt eller börja från början med justerbara vikter, finns de en tumregler du ska känna till;

  • Vill du öka eller minska shiftvarvtalet eller inslagsvarv, jobba med primärvariatorn.
  • Vill du förbättra backshift eller effektivitet, jobba med sekundärvariatorn.

Sekundärvariatorn

Sekundärvariatorn sitter på axeln från kedjehuset och består av en vridmomentsavkännare (helix) och en fjäder. Huvudsakliga funktionen är att hålla remtrycket tillräckligt högt så att all effekt kan överföras.

Remtryck avgör även den naturliga effektförlusten. Desto högre remtryck som krävs – desto högre effektförlust.

Den känner hela tiden skillnaden i vridmoment mellan motor och drivmatta. Går de tyngre för skotern (djupsnö, backe och liknande) kommer sekundärvariatorn tvinga ihop skivorna och växla ner variatorn till en lägre växel, för att hålla varvtalet uppe. Likadant, om du accelererar max och har bra fäste kommer sekundärvariator/helixen känna av vridmomentsökningen och hålla ihop skivorna från början. Annars skulle den helt enkelt växla upp för snabbt och belasta motorn för mycket. Vilket skulle resultera i sämre acceleration och prestanda.

Motsatsen, kommer du ut på en sjö med hård skare eller is där de går väldigt lätt kommer variatorn att känna av detta, öppna skivorna och lägga i en hög växel tidigt.

Här finns mer info angående Backshift = Nedväxling.

Helix

yamaha sekundärhelix

Helixen är en vridmomentsavkännare som känner motorn och mattans vridmoment via sekundäraxeln. Helixar finns i olika vinklar för att uppnå olika egenskaper. Du kan använda helixen för att uppnå rätt balans mellan remtryck och uppväxling/nerväxling. Eller för att eliminera övervarv från start och i övrigt för finjustering.

  • En brantare helix (högre gradtal) ger lägre remtryck, gör att skivorna öppnar snabbare och ger inte lika snabb nerväxling.
  • En mindre brant helix (lågt gradtal) ger högre remtryck, gör att skivorna inte öppnar lika fort och har bättre snabbare backshift/respons.
justera sekundärvariatorn

I bilden ovan, kan du se skillnaden mellan två olika raka helixar vad gäller remtryck genom växlingsregistret. Notera att remtrycket är som högst vid lägsta växel och sjunker när variatorn växlar upp. Helixar finns i olika vinklar och utföranden. Rak vinkel, flerstegs, progressiva/multi-angle och även reversed.

Typer av helixar

En Multi-Angle helix är designad för att förbättra accelerationen och samtidigt behålla back-shiften. Startvinkeln är högre för att kompensera den stora vridmomentsökningen dom nya tvåtaktsmotorerna och fyrtaktarna har vid lägre varvtal. Allt eftersom varvtalet och hastigheten ökar minskar vinkeln. Resultatet blir att backshiften förbättras där ökningen av vridmomentet inte blir lika högt per rpm.

Helixen kan exempelvis ha vinkel 50/42. De första numret är startvinkeln (de läget som helixen är placerad i när variatorn är stängd) och de andra numret är fullshiftvinkeln. Vinkeln ändras konstant tills den uppnås i högsta växel.

En Reversed helix är tvärtom, från startvinkeln blir helixen istället brantare när den växlar ut. Exempelvis en 35/39 startar på 35 och vid fullshift är gradtalet 39. Funkar ibland bra på turbo maskiner, om du vill uppnå bra respons och få turbon att spoola upp snabbt vid start. När sedan turbotrycket och effekten kommer växlar den upp snabbare på slutet. Helixar kan även användas för finjustering. 1 grad ger som regel en förändring på 100rpm.

Tips: När du laborerar med olika helixar, försöka att hålla dig till samma fabrikat. Alla tillverkare av eftermarknads helixar har sitt sätt att fräsa vinklarna. Exempelvis en 45/39 från tillverkare X växlar inte exakt lika som en 45/39 från fabrikat Y.

Här finns mer djupgående info gällande Helix vs Sekundärfjäder.


Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Sekundärfjäder

Variatorjustering Sekundärvariatorn

Sekundärfjädern håller remtrycket tillräckligt högt (speciellt initialt) för att inte variatorremmen ska slira och trycker ihop skivorna vid nerväxling. Fjädrar finns i olika varianter med olika sidotryck och rate. Byter man till en brantare mera aggressiv helix kan man ibland behöva en fjäder med högre sidotryck.

Du uppnår högst effektivitet genom att köra fjäderspänningen i (eller i närheten av) standardläge. Använd inte sekundärfjädern som ett sätt att höja eller sänka shiftvarven, vilket många tyvärr gör. Justera fjäderspänning för att anpassa till olika fören eller för att uppnå rätt sidotryck och backshift. Ökar du fjäderspänningen för att höja varvtalen, blir effekten oftast en tillfällig ökning, mera värme, högre slitage på bussningar och lägre effektivitet.

Sidotryck/Remtryck = Värme.

Hårdare sekundärfjädrar skapar ibland för mycket värme. Ledtråd – När skotern varvar men du saknar “finish” toppfart, kan ibland fjädern vara för hård. Prova minska spänningen eller prova brantare helix. Avvägning är – hur snabbt den växlar upp och fortfarande håller en låg remtemperatur.

Hårdare fjädrar gör att variatorn växlar ner snabbare. Kan ibland vara bra vid hillclimb/lössnö körning. När skotern tappar belastningen på mattan (hopp etc) kommer den snabbare upp i varv när du går på gasen. Problem med superhårda fjädrar är att dom sliter ut delar i variatorn snabbare. Skapar mera värme vilket leder till försämrad effektivitet och prestanda. Du märker ofta genom dålig finish/topprestanda. Beror på att fjädern nyper remmen för hårt.

Roller konvertering

På eftermarknaden finns kitt för att konvertera YVX sekundärvariatorn från plastklackar (som förlitar sig helt på friktion) till rullar som går mot helixen. Som bl.a nya Yamaha Sidewinder sekundärvariatorn har. Genom att eliminerar friktion får du en variator som växlar snabbare upp/ner och höjer effektiviteten – resultatet blir mera hp ner till mattan. Läs mer Roller Kitt till Yamaha här.

Slideshow Variatorjustering

Kolla in vår slideshow som innehåller grunderna. Perfekt att ladda ner till din mobil!

Sammanfattning

De var information om sekundärvariatorns funktion på din skoter. Vill du läsa om primärvariatorn kolla in [Grunderna i variatorjustering – primärvariatorn]. Glöm inte att kommentera nedan vid frågor eller synpunkter. Dela gärna artikeln i sociala medier med dina skotervänner 🙂

Vilka typer av helixar har du testat på din skoter, vad fungerade bäst?

Notering: Artikeln publicerades ursprungligen Jan 2015 och har uppdaterats med nytt innehåll Aug 2017. 

Läs mer om Variatorjustering – Besök Lästips Variatorjustering Snöskoter

Relaterade Inlägg

Magnus Birgersson

Hej
Har en moppe bil som min dotter kör.En jdm titan -02 Har gått 1200 mil.
Där är oljud i variatorn. När jag pallar upp den och gasar blir det ett susande ljud och när jag släpper gasen vill det skramla till. Kan det hjälpa att byta glidklackar?Eller vet du annars vad det kan vara.
Mvh Magnus

Hej! Har tyvärr inte några erfarenheter av den variatorn och vad som brukar slitas ut först. /Kristofer

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares