Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Enklare Förgasarbestyckning ATV & Motocross

Förgasarbestyckning ATV & Motocross

Många av dom produkter vi erbjuder passar även utmärkt på andra fordon än snöskotrar. T.ex våra bränslesystem Dial-A-Jet och Intel-A-jet, som är mycket populära till ATV´s för att göra förgasarbestyckning enklare.

förgasarbestyckning atv mx

Finns inget fordon som är så dåligt bestyckad från fabriken som ATV/Quad och de blir ännu värre om du byter luftfilter och avgassystem. Då hamnar du i ett läge där bestyckningen blir alldeles för snål. Kännetecken är exempelvis avgassmällar när du släpper gasen och att den går väldigt varm.

Vad sägs om att göra förgasarbestyckning lika enkelt som att ställa tomgången? Några fördelar du får;

  • Du behöver inte skruva bort förgasaren.
  • Lämna lådan full med munstycken hemma.
  • Inga fler tappade clips eller skruvar till flottörhuset.

Vrid bara på en skruv för en snålare eller fetare blandning. Låter nästan för bra för att vara sant, eller hur?! Detta är varför våra bränslesystem som Dial-A-Jet och Intel-A-Jet är så populära på ATV´s och snöskotrar. Vid ombestyckning av en snöskoter är de ofta så kallt att man knappt kan röra fingrarna. Du måste plocka bort luftburken och en massa annat bara för att komma åt förgasarna.

Förgasarbestyckning till vilket pris

Förgasarbestyckning Dial-A-Jet Dinli 450

Bekvämligheten har dock ett pris. Om vi tar Dial-A-Jet behöver du installera systemet som tar ca 1 timme. Först, måste du göra ett enkelt byte av huvudmunstycket för att kalibrera in systemet. Om din maskin är optimalt bestyckad nu och tändstiften har bra färg, monterar du ett huvudmunstycke 2-3 steg mindre och ibland även ställer trottelnålen ett läge snålare.

Den snålare inställning är nödvändigt för att Dial-A-Jet ska fått nödvändigt justeringsområde för en snålare eller fetare inställning än original. På dom flesta ATVs räcker de med att byta ut dräneringsskruven i flottörhuset och ersätta den med en nippel som medföljer för att Dial-A-Jet ska få bränsle.

Oavsett var Dial-A-Jet tar bränsle, blandas de med luft i enheten och sprayas i atomiserad form in i insuget. Dial-A-Jet fyller på med bränsle i registret där motorn går snålt för bättre gassvar tillsammans med en perfekt bestyckning. Vilket man märker på vissa MX maskiner, där den spikar väldigt lätt med fabriksbestyckningen vid hög belastning kring halvgas. Med Dial-A-Jet monterat kan du åka med snålare bestyckning och dra på gas i tung sand med starkt acceleration utan spikningar.

Bättre gassvar

Förbättrat gassvar är bara en sidoeffekt av Dial-A-Jet och Intel-A-Jet. Den verkliga fördelen är att den gör ombestyckning till snålare eller rikare bränsleblandning enkelt. När du installerat systemet är de bara att vrida på justeringsskruven om du vill förändra bränsleblandningen. Du förändrar då den mängd luft som blandas och avgör bränsleblandningen.

Mer information Dial-A-Jet till ATV och MX.

Äntligen finns ett sätt att bestycka fetare bränsleblandning för max effekt vid kalla dagar. På vintern eller tidigt på morgon utan att stift slår igen eller att den bluddrar. Snålare bestyckning är nödvändigt när de är riktigt varmt, eller om du exempelvis kör enduro vid tekniska förhållanden där bästa gassvar är viktigt och längre full gas körningar inte är vanligt.

Sammanfattning

Oavsett om du har en ATV som du monterat nytt avgassystem på eller en motocross som du enkelt vill kunna bestycka om och få bättre gassvar på, kommer du att bli imponerad av Dial-A-Jet eller Intel-A-Jet. Prova själv på din maskin.

Mer information om skillnad mellan Dial-A-Jet och Intel-A-Jet.

Dela gärna artikeln i sociala media med dina vänner, om du vet någon som bråkar och byter munstycken hela tiden på sin förgasare 😀

Vad har du för maskin du vill kunna bestycka om enkelt?

Relaterade Inlägg

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: