Tips hur Du får din Skoter att Gå Bättre!

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Hur Får jag Min Skoter att Gå Bättre?

få din skoter att gå bättre

Du kanske har haft din skoter några säsonger och känner att du vill få mera klipp och bättre fart på grejorna. Eller har köpt en ny skoter och tänkte modifiera så att du ligger steget före dina kompisar. Orsakerna kan vara många, men frågan är densamma – Hur får jag min skoter att gå bättre?

Finns många sätt att få skotern att gå bättre. Från att öka effekten med turbokitt, nytt avgassystem, utbyte av motorkomponenter (topplock, reedventiler etc), blueprinting till att förändra variatorbestyckningen. Här tänkte jag fokusera på de senare som är något du aldrig kan bortse ifrån vid effekthöjning av motorn – nämligen variatorerna.

Du har säkert läst på internet och hört från dina skoterkompisar att justera variatorerna och montera ett variatorkitt är vad som ger mest. Jag håller helt med!

När de gäller variatorjustering har jag har många minnen. Där ibland skotrar med mindre effekt var snabbare än en som hade 100cc+ under huven! Eller en som monterat effektpipor var knappt snabbare än en väl optimerad likvärdig standard skoter. Eller när vi testade hos Maxximum Performance 1998 inför Haydays, och man körde från morgon till kväll flera dagar i sträck med obegränsade resurser. För att optimera variatorer och chassieinställningar. Då förstår man hur viktigt de är!

När behöver jag förändra variatorbestyckningen

Du kan behöva förändra variatorbestyckningen av många anledningar. Här är några exempel när de är nödvändigt;

  • Ökad Effekt
  • Hög höjd
  • Racing
  • Bättre Prestanda

Ökad Effekt

Få din skoter att gå bättre

När du ökar effekten krävs en ombestyckning av variatorn. Tänk att din skoter nu har 130hp och har 55gr vikter från fabrik. Den växlar ut jämt och ligger på rätt MAX EFFEKT RPM @8800rpm vid fullgas genom växlingskurvan. Du monterar effektpipa och nytt topplock som höjer effekten till 150hp vid samma RPM. Motorn är nu starkare och monterar du ej tyngre vikter, kommer skotern att varva för mycket.

Resultatet blir att du hamnar fel i motorns effektkurva och inte får ner dom extra hästkrafterna i snön. Din skoter kanske låter vassare men inte roligt när den går jämt (eller sämre) mot en väl injusterad standardskoter av samma modell. När ni ställer upp på sjön och du ska visa hur bra din går 🙄

Hög höjd

Få din skoter att gå bättre

Stor förändring i höjd kräver ombestyckning. På hög höjd tappar skotern normalt effekt och utan ombestyckning kommer den att varva för lite. Du har säkert märkt att skotern inte orkar om du kört upp mot en hög fjälltopp med en variatorbestyckning för havsnivå. Lättare vikter, hårdare primärfjäder eller en omkalibrering av sekundärvariatorn är vanligt.

Skotertillverkarna har tabeller med rekommenderade bestyckningar för olika höjd. Dom flesta skotrar som säljs här i Sverige är bestyckade för havsnivå från fabrik.

Racing

Få din skoter att gå bättre

För att hänga med konkurrenterna vid racing behöver du alltid bestycka om variatorerna. För dragracing gäller att uppnå bästa acceleration och backshift har ingen betydelse. För andra former som cross eller backe är bra respons viktigt för att vara först ut från kurvorna. Omdrevning kan även vara aktuell om för att göra variatorerna så effektiva som möjligt. Ofta gäller en lägre utväxling om de inte handlar om speedrun.

Bättre Prestanda

Få din skoter att gå bättre

Till sist när du vill få din skoter att gå bättre! Då är variatorn de bästa stället att börja på och de som ger mest för pengarna. Från fabrik kalibreras skotern att fungera acceptabelt under alla tänkbara situationer. Den ska fungera hyfsat inom ett brett område av olika förarvikter, före och toleranser mellan varje skoter.

För bättre prestanda kan du investera i ett färdigt variatorkitt eller köpa delar själv och laborera. Du kan justera och uppnå bättre acceleration (snabbare uppväxling) och få snabbare backshift ut från kurvorna. De är möjligt genom att ställa in skotern för rätt MAX EFFEKT RPM genom hela registret med så tunga vikter motorn orkar. Justerbara Heavy Hitter vikter gör saken enklare. I kombination med en progressiv helix ofta med lägre slutvinkel än standard, blir dessutom även backshiften och responsen snabbare.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Variatorkitt

Vad är ett variatorkitt? De är ett ”kitt” bestående av olika variatordelar som är utprovade tillsammans för att din skoter ska gå bättre som tidigare beskrivits. Bättre acceleration och/eller respons. I kitten ingår ofta justerbara variatorvikter, fjädrar och en ny helix till sekundärvariatorn. Vad som ingår varierar beroende på modell. Att ett kitt innehåller fler komponenter betyder inte automatiskt att de är bättre.

Med våra kitt för ledkörning får du en inställning som växlar upp snabbare/mera progressivt från botten upp till topp. Du ser till att max effekt varvtalet utnyttjas bättre. Backshiften förbättras samtidigt alltså nerväxling/respons när du kör genom en kurva eller i djupsnö och släpper gasen och tar om. Från den aggressivare uppväxlingen (även beroende på hur du ställt in variatorvikterna) sänker du även normalt varvtalen vid lugn körning, vilket ger lägre bränsleförbrukning.

En annan fördel många uppskattar med våra kitt är att den tar igång mycket mjukare från start. Heavy Hitter vikterna har en helt annan profil än Yamaha vikterna och gör att den blir betydligt snällare och mindre ryckig. Något som många FX Nytro och SR Viper ägare irriterar sig på med original inställningen. Vill du ha högre inslagsvarvtal så är de inga problem att ordna heller.

Till nyare Yamaha modeller har vi färdiga variatorkitt. Kör du en äldre modell eller annat märke kan vi välja ut dom rätta delarna. Du får en kombination för bättre prestanda och effektivare variatorer.

Glöm inte Service

Något jag inte kan påpeka nog ofta. De går inte att montera ett variatorkitt eller försöka få ut bättre prestanda om bussningar är slitna, rullar är glapp, variatorn full med remdamm och variatorremmen är utsliten. Första du ska göra är alltid att kontrollera skicket, variatorernas linjering och centrum-centrum avstånd. Kontrollera, serva och renovera din variator om nödvändigt först.

Mer Läsning

Är du intresserad av att läsa mer om variatorer hittar du länkar här [Variatorjustering Snöskoter]. Funderar du på Variatorkitt till din Yamaha och andra variatordelar besök vår webbshop.

Fortfarande osäker på vad du ska välja? Skriv en rad här nere eller kontakta mig.

Lycka till!

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.