c/o Kristofer Nilsson, Knaftvägen 82 C, 92134, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Drevning Snöskoter för din typ av Körning

Tips Drevning Snöskoter för din typ av Körning

drevning snöskoter prestanda

Ett populärt sätt att få en snöskoter att fungera bättre och att anpassa efter körsätt är att förändra utväxlingen i kedjehuset. I den här artikeln ska vi titta närmare på drevning snöskoter och dom delar du ska ha i åtanke, när du byter drev för bättre prestanda.

Kedjehuset

Kedjehuset sitter mellan sekundärvariatorn och drivaxeln. Fungerar som en reduktionsväxel mellan variator och drivaxel. Hur stor reduceringen blir beror på drevning. Exempelvis en Standard Yamaha SR Viper RTX av 2018 års modell har drevning 24/50 vilket ger en reduktion på 2.08. Roterar sekundäraxeln 8000rpm har drivaxeln ett varv på 3846rpm. Storlek på drivhjul etc avgör också den slutliga utväxlingen till mattan.

Dagens snöskotrar arbetar kring 8000-9000rpm och därför är de nödvändigt att köra en reduktion på 1.5-2.00 för att nå en toppfart på 160kmh. Utan kedjehuset och ifall du monterade sekundärvariatorn direkt på drivaxeln, skulle du utan reduktion få en skoter drevad för dubbelt så hög toppfart. Vilket skulle bli helt opraktiskt och oanvändbart. Skotern skulle inte börja växla upp förrän kring 100kmh. Du skulle behöva en motor som levererade maximal effekt kring 4000rpm för att de praktiskt skulle vara möjligt.

När de gäller omdrevning av din snöskoter ska vi gå igenom 3 områden.

  • Drevning från Fabrik
  • Drevning för Bättre Prestanda
  • Hur påverkas Backshift vid omdrevning

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Drevning från Fabrik

drevning snöskoter fabrik

Snöskotrarna drevas olika från fabriken efter användningsområde och effekt. Korta modeller har ofta en högre drevning jämfört med en lössnö modell. Desamma gäller en arbetsskoter. Anledningen att den korta modellen har högre drevning är användningsområdet. Den är ofta prioriterad för ledkörning och toppfart. En mountain maskin används sällan för toppfart, utan körs mest i lägre hastighet i lössnö. För att den ska orka och inte ligga på 1:ans växel hela tiden är drevningen lägre.

Drevningen på snöskotern blir ej optimal vid fel användningsområde. Exempelvis en kort skoter med utväxling för toppfart. Drar du pulka eller krypkör ofta i skogen, kommer variatorerna nästan aldrig växla upp. Utan ligger i mest på 1:ans växel vilket sliter hårt på variatoremmen. Eftersom remtrycket är som högst i de läget. Läs Helix vs Sekundärfjäder för mer insikt om remtryck.

En lössnöskoter som är lågt drevad saknar toppfart. Variatorerna växlar ut tidigt och du hamnar i ett läge där varvtalet följer hastigheten. Vilket resulterar i övervarv och känslan blir att du “kör in i väggen”.

Drevning för Bättre Prestanda

gräsdrag snöskoter maxximum performance

När du drevar om din skoter finns de inget fast recept som fungerar för alla. Utan de handlar mer om att anpassa skotern för din typ av körning och körstil.

Normalt är dom flesta snöskotrar drevad för en högre toppfart än dom någonsin kan uppnå standard. En av anledningen är att variatorerna inte ska växla i overdrive. För dragracing, ledkörning och lössnö kan du ofta dreva lägre eftersom du inte kommer upp i högre hastigheter. För att få bättre respons från botten och göra skotern kvickare från kurva till kurva. Eftersom du utnyttjar utväxlingen bättre.

Gräsdrag tips: När MaXXimum Performance testade deras Yamaha SRX 600 & 700 inför Haydays grass drags, modifierades variatorerna för att växla in i overdrive. Eftersom sträckan var 500ft var de fördel att köra med maximal utväxling på gräset. För 660ft skulle de vart en förlust eftersom effektiviteten blev sämre.

Modifierar du och ökar effekten höjer du i många fall motorns maxeffekt RPM speciellt på tvåtaktare. De får skotern att bete sig som om den vore drevad högre. Beroende på effektökning kan du i många fall behöva dreva ner skotern.

Vid montage av turbo på nyare Yamaha (ex SR Viper) och stora effektökningar kan du ibland vinna på att dreva högre. Många modeller är drevad lågt från fabrik och med en högre drevning får du bättre hastighet på mattan direkt från start. Du reducerar även övervarv från start på de sättet.

Kontrollera Drevningen

kontrollera drevning snöskoter

Ett enkelt sätt att kontrollera om du har rätt drevning för din körstil är att märka upp primärvariatorns skiva. Rita först ett svart streck längst ut på variatorskivan. Kör därefter på de sätt du använder skotern i huvudsak, stanna av och kontrollera hur mycket som är kvar av sträcket. Alltså hur långt upp på skivan variatorremmen växlat. Desto högre upp på skivan desto högre utväxling.

Tänk på att många av dom nyare variatorerna växlar över 1:1 (overdrive). I många fall är de inte ett optimalt sätt att dreva. Eftersom de krävs mycket hästkrafter och tid att växla förbi 1:1 till overdrive. Effektiviteten (hästkrafter ner i snön) är nästan alltid lägre i overdrive jämfört med 1:1. Där beror de återigen på vad du använder skotern till. Är du ute efter toppfart kan de fungera bäst att dreva upp för att ligga i 1:1 istället för i overdrive. Där har du högst effektivitet för högre toppfart. Återigen beror de på effekt, skotermodell och yttre förhållanden. För dragracing på korta sträckor är de ofta bättre att dreva för att utnyttja hela utväxlingen fullt ut för bästa tid.

Drevning och Hästkrafter

Jag får ofta frågan – “Varför kan jag inte få remmen att gå ända ut på primärvariatorn även om jag tynger på variatorvikterna?”.

Kan finnas många anledningar. Beror ofta på att din snöskoter inte har hästkrafterna som krävs för att växla till overdrive eller att variatorsystemet inte är designat för overdrive. Ska du få remmen att gå högre upp, får du helt enkelt dreva lägre eller öka effekten. Ställ dig först frågan, är overdrive optimalt för ditt användningsområde. Kommer du att tappa eller vinna prestanda?

Drevning och vikt

Många faktorer påverkar vilken utväxling som fungerar bäst. En lätt maskin med mycket hästkrafter kan fungera bra med en högre drevning för dragracing eller snabb ledkörning. Eftersom hästkrafterna finns för att växla ut till 1:1 för optimal effektivitet från variatorsystemet. Motsatsen en tyngre skoter med mindre hästkrafter behöver en lägre drevning för att få bra acceleration och kraft.

Drevning och Backshift

Utväxlingen påverkar även backhift och respons. Avgör direkt hur mycket feedback sekundärvariatorn får från mattan. En högre utväxlingen ger mera feedback och en låg tvärtom. Ofta en anledning till att olika typer av samma skotermodell har olika helix vinklar. Exempelvis Yamaha SR Viper där dom kortare modellerna har en 43 graders helix medans MTX modellerna har en 39 graders helix.

Ibland behöver du lätta variatorvikterna för att kompensera om du drevar lägre. Exempelvis om skotern har svårt att hålla shiftvarvet uppe i djupsnö. Den typen av justeringar gör du enkelt med våra Heavy Hitter variatorvikter.

Slutsats Drevning Snöskoter

Dreva om din skoter för att bättre passa din körstil. Förhoppningsvis blev du klokare av informationen när du ska laborera med utväxlingar. Använd även information som finns från varje tillverkare när de gäller utväxling. Finns tabeller för drevning mot teoretiskt toppfart och för att kontrollera vilken kedjelängd som krävs för en viss kombination av drev. Gör de enkelt att välja drevning för att uppnå en viss utväxling. Exempel för att räkna utväxlingen mot toppfart finns här [Gear Calculator].

Tänk även på att stora förändringar i drevning (utväxling) kräver ofta ombestyckning av variatorerna. Kör du med justerbara Heavy Hitter vikter som ingår i våra variatorkitt till Yamaha blir de enkelt.

Här hittar drev och kedjor till din Yamaha snöskoter i webbutiken.

Hur har du drevat om din skoter och vilken skillnad blev de?

Kör hårt!

Relaterade Inlägg

Pratas om 1:1 och overdrive. Var på variatorn är utväxlingen 1:1 ? Sidewinder 137

Utväxling 1:1 är när variatoremmen ligger på samma diameter på primärvariator och sekundärvariator. Svårt att säga exakt var på skivan de är. För att hålla koll på utväxling brukar man använda en varvräknare med givare även på sekundäraxeln. Då kan du se precis vilken utväxling du hamnar på. Får du högre RPM på sekundäraxeln ligger du i overdrive.

Skriv en Kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

shares