Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

Bästa Tipsen för Rätt Helix till Sidewinder

Välj Rätt Helix till Sidewinder

Att byta helix är ett enkelt sätt att få bättre fart på skotern. Tänker du byta helix på din Yamaha Sidewinder har du säkert funderat på vilken vinkel du ska välja. Du kanske har vårat variatorkitt och vill ta ett steg längre och kombinera med en progressiv helix. Här tänkte jag gå igenom populära vinklar som fungerar bra med referenser från kunder ute i spåret (och utanför).

Gjuten Original Helix

Original helixen på Sidewinder är gjuten och därför inte lika exakt i toleranserna som en billet aluminium helix. Vanligt problem är att alla rullar inte har kontakt med glidytan. Vilket ofta gör att variatorn börjar kärva. Där är även rullarna i sig en bidragande orsak. Mer om de senare..

Vilken helix?

Vilken helix som fungerar bäst på din Sidewinder beror på många faktorer. Te.x övriga komponenter i variatorerna, effektnivå, drevning, vilken terräng du kör i påverkar vilken vinkel din sekundärvariatorn fungerar bäst med. Helixen kontrollerar kraften för uppväxling och nedväxling i sekundärvariatorn.

Många Yamaha original vikter har en rak profil och väger mycket. Dom svingar oftast inte tillbaka lika snabbt som vikter med aggressivare profil och behöver mera hjälp från helixen att växla ned. Har du Heavy Hitter vikter med aggressiv profil för att förbättra prestandan måste du matcha vinkeln på helixen. Heavy Hitter kräver oftast en mindre aggressiv helix (lägre vinkel) för att kontrollera uppväxlingen. För att läsa mer om olika variatorvikter se [Variatorvikter Profiler Skillnad].

Dom olika alternativen på helixar vi oftast säljer till Sidewinder är följande;

  1. Rak
  2. Progressiv
  3. Reversed
helix till sidewinder

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Rak (bättre kvalitet)

Många Sidewinder ägare byter till en fräst aluminium helix med rak 35 grader. Samma vinkel som original men kvalitén är betydligt bättre och låter sekundärvariatorn fungera bättre.

Progressiv

Om du är ute efter snabbare uppväxling och hårdare acceleration kan du montera en progressiv med brantare startvinkel än original. Brantare startvinkel gör att variatorn snabbare växlar upp till hög växel från start. För bra backshift går den sedan steglöst till en lägre vinkel på slutet. En helix med startvinkel 2-5 grader högre och original 35 eller lägre slutvinkel fungerar bra för dom flesta. Dom som kör vårt variatorkitt brukar montera 37/33, 39/33 eller 40/32.

Jag har en Sidewinder 153″ 2017 som jag provat mycket olika varianter på med varierat resultat. Idag funkar den riktigt bra både på led och bredvid . På min maskin sitter det nu MCX 250hp med en alu burk och ett snorkelkit. Alla grejerna i variatorerna kommer från KN Racing och är av märket Thunder Products. I primären kör jag 68g basvikt som jag viktat upp till 76g och en orange fjäder med tillhörande shims. Sekundären sitter det en helix 39/33 med en tpi fjäder som är ställd 3-2 50 grader. ~Thomas Kaltenbrunner

Reversed

Ett bra val om du kör mest led och vill få bättre respons är en reversed. Där är startvinkeln lägre eller original vid start. Effekten blir att den håller emot och låter turbon spoola upp snabbare. När sedan variatorn växlar ut går den stegvis till en brantare vinkel för bra topprestanda.

Populära vinklar är 33/35 eller 35/39. Väljer du en reversed med högre slutvinkel än original (ex 35/39) tänk på att remtrycket blir lägre vid hög växel. Inte kanske optimalt på en MTX om du kör enbart djupsnö och hamnar på hög växel ofta vid låg hastighet.

Har en sidewinder 137 med Mcx 250 hk och snorkelkit. Har vikter hhy 68g bas. Kör med 911 lock. Fjäder hsy 110 och GW-300 Glide Washer Kit. Sekundärvariatorn där kör jag med fjäder hsy210. Rullarna är bytt till KN racings. Helix har jag kört med en 39/33 men har bytt till en 35/39 reversed, med goda resultat. ~Kenneth Persson

Hur upplevdes skillnaden mellan 39/33 och 35/39?

Den blev rappare med 35/39 växlade på friskt, men fick lätta vikterna för att få toppvarven. 

För brant

Monterar du en för brant helix är enda sättet att kombinerar med en hård sekundärfjäder för att variatorn ska backshifta. Kan verka fungerar om du bara går av/på gasen vid låghastighet. I dom flesta fall tappar du effektivitet och får mindre hästkrafter till mattan, vilket man speciellt märker på topprestandan.

Har hört från kunder som kört tester och tappat ca 20kmh i toppfart när sekundärfjädern blir för hård! En något hårdare sekundärfjäder fungerar oftast bra på Sidewinder, men de gäller att kombinera och stämma av så variatorn inte skapar onödigt remtryck.

Sekundärfjäder

helix till sidewinder

Sidewinder funkar bra med en hårdare sekundärfjäder. Inför 2017/2018 kom Thunder Products med Tough Guy Sekundärfjädern till Sidewinder. Går att använda tillsammans med original helixen eller om man byter till eftermarknad. Den högre kompressionen gör att sekundärvariatorn håller emot bättre från början för bättre avfyring. Fjädern får även variatorn att backshifta snabbare. Kör med förspänning 40 (1-3) eller 50 (2-3).

Vad som skiljer den från t.ex Arctic Cat sekundärfjädrar är att total längden är kortare. Betyder att den inte nyper remmen onödigt hårt i lägsta växel.

Rullar

helix till sidewinder

När Sidewindern kom 2017 var de många som hade problem med rullarna i nya YSR variatorn. Flat-spots var problemet och alla 3st rullar hade inte kontakt med helixen. Då växlar variatorn inte optimalt och sprängda remmar blev ofta resultatet. Yamaha kom senare med bättre rullar vilket var ett steg i rätt riktning. Men fortfarande inte i samma klass som eftermarknadsrullar.

Våra YSR variatorrullar från Thunder Products är tillverkade av ett mycket slitstarkare material, är bredare och har tightare toleranser. Många av våra kunder har kört flera hundra mil och rullarna ser fortfarande ut som nya! Tänker du byta helix är de ett bra tillfälle att även byta till bättre rullar. Då säkerställer du att allt är exakt.

Summering

Vilken vinkel ska jag välja? Går inte att ge ett rakt svar som tidigare nämnts. Men i tabellen nedan kan du få ett bra utgångsläge. Gäller “vanlig” åkning och inte dragracing.

Typ Vinkel Notering
Reversed 33/35, 35/39 Snabbt respons från låg växel
Rak 35 Bättre kvalitet
Progressiv 37/33, 39/33, 40/32 Snabb uppväxling och bra backshift

Skriv gärna en rad nedan om du är osäker på valet av helix eller har egna erfarenheter av bra kombinationer till Sidewinder.

Kör hårt! 🙂

Relaterade Inlägg

Jag upplever problem med att Sidewindern 153 BTX spränger remmar i tungt före. Jag har sprängt remmar på led och i blötsnö vid klättring.
Hur ser du på en test med hårdare fjäder och nya rullar. Eller ska man gå på en progressiv helix och heavy hitters?

Räcker kanske en neddrevning och nya rullar i sekuundären?

Hälsn. Tomas B
PS remsträckarverktyget var bara skit dess gängor är paj. Har haft det 15 månader. Reklamation? Såg att deet finnns info nu om att man ska vända det “rätt” väg för att gängorna ska hålla… Finns den i mässing?

Hej Tomas!

Vad har du för variatorinställning nu? Nya variatorrullar och våran Tuff Guy fjäder är en klar förbättring när de gäller remproblemen. Skulle även titta på en lämplig billet helix som håller högre kvalitet än original. Är du ute efter progressivare växling så är Heavy Hitter vikterna #1. Då finns även vårt variatorkitt som är komplett med vikter och fjädrar.

Låter inte bra att gängorna har havererat på sekundärverktyget. Vad du kan göra är att skicka de till oss för kontroll. Då kan jag titta närmare på vad som är skadat och vad som eventuellt går att göra. Maila mig på info@knracing.se så löser vi de. Verktyget finns inte i mässing.

//Kristofer

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: