Arctic Cat Variator Problem och Förbättringar

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Få din Arctic Cat Primärvariator att Fungera Bättre

Arctic Cat Variator Problem

Arctic Cat Variator Problem

Till dig som åker med 6-bult primärvariatorn (<2015) har du tänkt på följande? Titta på lockbussningen i bilden nedan. Som du ser har bussningen knappt kontakt med axeln i lägsta växel. Centrumbulten är försänkt i variatorn förmodligen för att spara utrymme till sidokåpan på nyare modeller. De är en av orsakerna till problemen många upplever med Arctic Cat variatorn. Resultatet blir att variatorn binder och kärvar varje gång den ska växla upp. Eftersom de är vid inslaget som locket behöver mest support för att inte kärva och växla så mjukt som möjligt.

arctic cat variator problem

Lösningen kanske fungerar hyfsat när bussningen i locket är helt ny. Men den slits tyvärr ut fort och därefter blir de bara värre. Kanske orsaken till att bussningar i rullar och vikter slits ut på kort tid. Räknar vi dessutom in hög effekt som t.ex 150-160hp twins, 1000cc twins och 1100cc 4T Turbo blir de ännu mera kritiskt att linjering och support är bästa tänkbara.

De finns även andra kvalitetsproblem eftersom alla primärvariatorer från 2010-2015 (?) är Made in Kina enl uppgift. Kvalitén och toleranser mellan olika variatorer varierar därför mycket. Installera samma variatorvikt med o-ringar på två olika variatorer, och du kan känna att den nyper fast hårdare i en av dom.

Prio ett när de gäller att optimera och få variatorerna att växla mjukt och snabbt, är att skivor hålls parallella och raka. Ser de ut som på bilden förstår vi att de ej fungerar optimalt.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Förbättra Din Arctic Cat Primärvariator

Hur ska du åtgärda problemen med 6-bult primärvariatorn. De är här Thunder Products kommer in med sina smarta lösningar.

ABC Kit (Additional Bearing Contact)

arctic cat abc kit

Först har vi ABC Kittet som består av en ny längre bult tillsammans med en förlängningshylsa. Ger fullt stöd till bussningen och som bonus har den även en inbyggd remjusterare. ABC Kittet ger dig 400% ökad lagerkontakt mot variatorlocket.

Mer info om ABC kittet i webbutiken

911 Response Variatorlock

arctic cat primärvariator variatorlock
911 Response Variatorlock

För större motorer och ökad support (eller för ytterligare förbättring på en mindre motor) är 911 Response Variatorlocket de optimala. Ett helt nytt kraftigt variatorlock med en stor överdimensionerad bussning (+250%). Håller skivorna perfekt inställda hela tiden. Som i sin tur eliminerar att variatorn binder och producerar snabb, mjuk och konstant upp och nerväxling. Vid installation av 911 locket monteras en hylsa över primäraxeln vid locket. För att kunna använda en lockbussning med större innerdiameter. 911 locket kommer även den med en inbyggd remjusterare för att enkelt kunna justera in optimalt rem-till-skiva avstånd.

911 Variatorlocket finns även till nyare Arctic Cat med TEAM primärvariator. Rekommenderas även där eftersom de ej finns några slitdelar att köpa. Arctic Cat säger att de är en ny variator som gäller när bussningar blir dålig. Händer att original locket får sprickor kring ventilationshålen speciellt om du kör tunga vikter och hårda fjädrar.

Kör du Thundercat med 998 Yamaha motorn och har modifierad? Då är 911 Response variatorlocket ett måste eftersom fler och fler råkar ut för otäcka variatorhaverier. Locket förstärker och förlänger livslängden på variatorn.

Mer info om 911 variatorlocket i webbutiken

911 Response Variatorlock eller ABC Kitt

Många frågar oss ska jag välja, 911 locket eller ABC kittet? Några av fördelarna från 911 locket är att du förstärker hela variatorn vilket tar bort flex vid belastning. Den växlar även mjukare eftersom lockbussningen är större och kraftigare.  Locket kommer aldrig att binda/kärva som med original fiberbussning.

Åker du 600cc och uppåt rekommenderar vi 911 locket. Desto större motor du har desto större blir skillnaden. På mindre motorer eller som budgetlösning fungerar ABC kittet utmärkt.

Kontrollera din Variatorer

Kör du en Arctic Cat glöm inte bort att titta igenom din primärvariator och kontrollera skicket. För som dom flesta vet, en stor del av skoterns prestanda avgörs av variatorernas effektivitet och kondition. Behöver du nya bussningar till rullar, lock, nya glidklackar eller liknande finns de här Arctic Cat variator reservdelar.

Tveka inte att kommentera nedan vid funderingar och dela gärna artikeln med dina vänner som kör Arctic Cat!

Notering: Denna artikel publicerades ursprungligen Jun 2014 och har uppdaterats med nytt innehåll. 

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

6 tankar på “Arctic Cat Variator Problem och Förbättringar”

  1. Tjena!
    Vet ni på KN om variatorn från en 1100 turbo passar på en CF 1000 om man kör samma set up i 1000 ?
    Skulle behöva få tag i en variator som passar när min är för sliten och dålig och ovärd att renovera.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.