7 Viktiga Snöskoter Service Tips inför Säsongen

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Snöskoter Service Tips inför Vintern

snöskoter service tips

Tiden går fort och snart är en ny skotersäsong här (underbart för oss som längtar). De betyder service av skotern, såvida du inte tillhör gruppen skoterägare som bara drar av kapellet och tankar när snön kommer. Därför tänkte jag gå igenom några snöskoter service tips du inte ska missa.

Dels för att slippa bli stående efter leden med någon form av haveri eller problem. Men lika viktigt för att skotern ska gå som den gjorde när den var ny. Därför har jag tagit upp 7 punkter att inkludera i en skoter service före vintern.

Snöskoter Service inför säsongen

Jag rekommenderar att du går igenom och utför följande som en del av förberedelserna inför en ny säsong. En grund för bra prestanda och ökad livslängden på skotern.

  1. Byta Kedjehusolja
  2. Kedjesträckning
  3. Kontroll Slides
  4. Styrstål
  5. Smörj Chassi
  6. Kontrollera Variatorer
  7. Inspektera Variatorrem

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Byta Kedjehusolja

byte kedjehusolja

Tillverkarna rekommenderar ofta byte av kedjehusolja en gång per säsong. Oljan försämras av kondens, föroreningar och metallspån. I värsta fall läckage vilket resulterar i att nivån blir för låg. Börja med att tömma ut den gamla oljan. Dom flesta skotrar har plugg för urtappning och nivå. Spraya drev och kedja med något rengöringsmedel (brake cleaner). Låt torka, montera tillbaka och fyll på med ny olja. Kontrollera efter läckage.

Tips: Video oljebyte kedjehus och motor Yamaha SR Viper [How to change Yamaha Viper Chaincase and Engine Oil].

Kedjesträckning

När du ändå byter kedjehusoljan kontrollera även kedjesträckningen. Sträckningen är lika viktigt som oljan då en kedja som inte är korrekt spänd kan kugga över och orsaka ett dyrt haveri. Du kan även få problem med backväxeln om kedjan är för löst spänt. Kontrollera i instruktionsboken vad tillverkaren rekommenderar när de gäller kedjesträckningen på din skoter. På Yamaha är de ofta “finger-tight” dvs dra in bulten för sträckningen tills de tar stopp för hand. Backa därefter ut 1 1/2 varv är vad som gäller för t.ex SR Viper.

Slides

Slidsen sitter på boggiskenorna och är vad mattans metallbleck glider emot. Vid hårt och isigt före slits dom fort. Hur ser de ut efter dom sista turerna förra säsongen? Inspektera mot slitagelinjen. Montera nya slides om de bara är kvar 3-4mm under linjen. Tips: Vid böjen på boggiskenorna är slitaget ofta högst.

Kontrollera därför före och under säsongen med jämna mellanrum. För att inte i värsta fall förstöra både boggiskenor och matta. Kör du ofta efter isiga leder, kan de vara idé att montera bättre eftermarknadsslides, extra hjul i boggin eller isrivare.

Styrstål

Inspektera styrstålen på varje skida. De ska finnas kvar koromant i mitten på varje styrstål. Är koromanten i princip borta införskaffa nya styrstål. Styrstålen kan slitas ut fort om du kör under bristfälliga snöförhållanden. Exempelvis vid början av säsongen med stenar och annat framme.

Smörj Chassi

smörj boggi snöskoter

Gå igenom hela boggin och framvagn med fettsprutan där de finns smörjnipplar. Enkel service att genomföra som tar några minuter. Då säkerställer du att de finns fräscht fett överallt och att du tränger ut vatten och fukt. Utför helst denna den redan innan du ställer bort skotern över sommaren.

Ett tips är att även kontrollera drivaxellagret. Demontera och smörj manuellt om smörjnippel saknas.

Variatorer

service variatorer skoter

En av dom viktigaste detaljerna på din skoter. Är variatorerna i dåligt skick går skotern inte som tänkt och växlar ej optimalt. Förlust i prestanda blir resultatet. Inspektera därför bussningar, rullar, vikter och blås rent med tryckluft. Smörj inte Yamahas variatorer med fett eller olja. Här har jag skrivit mer om kontroll av variatorer;

Är din variator i behov av service och du har ej möjlighet att renovera själv? I så fall kan du skicka in din variator till oss för genomgång.

Variatorremmen

Hur ser variatorremmen ut? Ser du sprickor eller har bitar lossnat, kosta då på en ny rem inför säsongen. Mät även variatorremmens bredd och kontrollera att den inte ligger under minimum bredd. Du hittar den informationen (oftast) i instruktionsboken. Många problem som uppstår med växlingen orsakas ofta av en utsliten variatorrem. En ny rem inför varje säsong är ingen dum idé. Använd den gamla som reserv.

Vill du testa något annat än original kan jag rekommendera Gates Redline. Slitstarka remmar som erbjuder suveränt grepp mot skivorna. Kör du Yamaha vet du att t.ex 8DN remmen har en hård gummiblandning som håller hur länge som helst men vill slira mycket. Gates remmen är en stor förbättring på de området.

Summering

Där har du ett antal snöskoter service tips du ska gå igenom och kontrollera före säsongen drar igång. Kör du en Yamaha 4T gäller även oljebyte varje säsong. Övrig service du bör göra (beroende på hur långt din skoter gått) är att kontrollera bromsklossar, kullager i boggihjul, kontrolldragning av bultar, mattans sträckning och inspektera viktiga delar efter skador. Använd ett bränsleadditiv i tanken (om du inte gjorde de vid service före sommarförvaring).

Stötdämparna är ytterligare en detalj du inte ska glömma bort. Renovering krävs vid intervaller för att dom ska kunna göra sitt jobb på bästa sätt. Du kan läsa om rekommendationer här [Renovering Stötdämpare Snöskoter].

Något annat du brukar göra på din skoter inför varje vinter?

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 30år. Gillar att fördjupa sig i variatorer och olika former av optimering.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.