Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
070-5568634

7 Viktiga Tips inför Skotersäsongen

Snöskoter Service Tips inför Vintern

inför skotersäsongen

De börjar bli dags att plocka fram skotern och serva inför vintern. Allt för många drar bara av kapellet (om man tagit hand om skotern så pass), tankar och ut på första turen för säsongen. Var inte en av dom 😐 För att slippa bli stående efter leden eller ute i skogen med i värsta fall rasat kedjehus, finns de några punkter du alltid ska gå igenom före säsongen. Lika viktigt för att skotern ska gå som den gjorde när den var ny!

Service inför Skotersäsongen

Jag rekommenderar att du kontrollerar följande inför varje säsong.

  1. Byt Kedjehusolja
  2. Kedjesträckning
  3. Slides
  4. Styrstål
  5. Smörj Chassie
  6. Kontrollera Variatorer
  7. Inspektera Variatorrem

Byt Kedjehusolja

inför skotersäsongen

Tillverkarna rekommenderar ofta byte av kedjehusolja en gång per säsong. Oljan bryts ner med tiden av kondens, föroreningar och metallspån från kedja/drev. I värsta fall kanske den läkt ut så att nivån är för låg. Börja med att tömma ut den gamla oljan. Dom flesta skotrar har plugg för urtappning och nivå. Spraya drev och kedja med något rengöringsmedel (brake cleaner). Låt torka, montera tillbaka och fyll på med ny olja. Kontrollera efter läckage.

Tips: Video oljebyte kedjehus och motor Yamaha SR Viper [How to change Yamaha Viper Chaincase and Engine Oil].

Kedjesträckning

När du ändå byter kedjehusoljan kontrollera även kedjesträckningen. De är lika viktigt som oljan då en kedja som inte är korrekt spänd kan kugga över och orsaka ett dyrt haveri. Du kan även få problem med backväxeln om kedjan är för lös. Kontrollera i instruktionsboken vad tillverkaren rekommenderar när de gäller kedjesträckningen på din skoter. På Yamaha är de ofta “finger-tight” dvs dra in bulten för sträckningen tills de tar stopp för hand.

Slides

Slidsen sitter på boggieskenorna och är vad mattans metallbleck glider emot. Kör du mycket hårdpackad led eller på hård skare/is kan slidesen slitas ut väldigt fort. Dom flesta slides har en slitagelinje du kan kontrollera. Är de mindre än 3-4mm under linjen rekommenderas byte. Tips: Slidesen slits ofta mest framme vid böjen på boggiskenorna.

Styrstål

Inspektera styrstålen på varje skida. De ska finnas kvar koromant i mitten på varje styrstål. Införskaffa nya styrstål om de saknas koromant eller är väldigt lite kvar. De sista som finns kvar kan slitas bort fort vid dom första turerna på säsongen. Om du tvingas köra där de är lite snö med stenar och annat som är framme.

Smörj Chassie

inför skotersäsongen

Gå igenom hela boggien och framvagn med fettsprutan där de finns smörjnipplar. Enkel service att genomföra som tar några minuter. Då säkerställer du att de finns fräscht fett överallt.

Ett tips är att även kontrollera drivaxellager som många glömmer bort. De är ofta känsligt och kräver manuell smörjning då de saknas smörjnippel på många modeller.

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Variatorer

inför skotersäsongen

En av dom viktigaste detaljerna på din skoter! Kontrollera samtliga bussningar och blås rent med tryckluft. Yamahas variatorer ska inte smörjas med fett eller olja. Du hittar mer information om kontroll och renovering av primärvariatorn här [Variatorrenovering Snöskoter].

Sekundärvariatorn har en viktig detalj du inte ska missa. Speciellt om skotern gått långt eller du kört med hård sekundärfjäder. De är plastklackarna som helixen glider emot. Kör man för länge slits dom ner tills du får metall mot metall vilket förstör helixen direkt. Där gäller original delar om du behöver byta ut plastklackarna. Finns billigare pirat men materialet är oftast för mjukt och dom slits ut direkt.

Åker du en sekundärvariator med rullar så kontrollera att de inte finns flat-spots.

Variatorremmen

Hur ser variatorremmen ut? Ser du sprickor eller att bitar lossnat så kosta på en ny rem inför säsongen. Mät även variatorremmens bredd och kontrollera att den inte ligger under minimum bredd. Du hittar den informationen i instruktionsboken (oftast). Variatorremmen är en viktig del och avgör mycket hur variatorerna växlar.

En ny rem inför varje säsong är ingen dum idé. Då kan du använda den gamla som reserv. Vill du testa något annat än original fabrikat på variatorremmen kan jag rekommendera Gates G-Force C12 med kolfiberkord. Otroligt slitstarka remmar som erbjuder suveränt grepp mot skivorna.

Summering

Där har du några av dom viktigaste detaljerna du ska kontrollera före vintern drar igång. Kör du en Yamaha 4T gäller även oljebyte varje säsong. Övrig service du bör göra (beroende på hur långt din skoter gått) är att kontrollera bromsklossar, kullager i boggiehjul, kontrolldragning av bultar, mattans sträckning, inspektera viktiga delar efter skador och använd en bra bränslerengörings tillsats i tanken (om du inte gjorde de när du ställde bort skotern).

Stötdämparna är även en detalj du inte ska missa. Dom ska renoveras vid intervaller för att fungera och göra sitt jobb. Du kan läsa om rekommendationer här [Renovering Stötdämpare Snöskoter].

Något annat du brukar göra på din skoter inför varje vinter?

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: