7 Viktiga Snöskoter Service Tips inför Säsongen

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Snöskoter Service Tips inför Vintern

inför skotersäsongen

De börjar bli dags att plocka fram skotern och serva inför vintern. Allt för många drar bara av kapellet (om man tagit hand om skotern så pass), tankar och ut på första turen för säsongen. Var inte en av dom 😐 För att slippa bli stående efter leden eller ute i skogen med i värsta fall rasat kedjehus, finns de några punkter du alltid ska gå igenom före säsongen. Lika viktigt för att skotern ska gå som den gjorde när den var ny. Därför har jag tagit upp 7 snöskoter service tips du inte ska glömma bort inför varje säsong.

Service inför Skotersäsongen

Jag rekommenderar att du går igenom och utför följande inför skotersäsongen. För bättre prestanda och för att öka livslängden på skotern.

  1. Byt Kedjehusolja
  2. Kedjesträckning
  3. Slides
  4. Styrstål
  5. Smörj Chassi
  6. Kontrollera Variatorer
  7. Inspektera Variatorrem

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:

Byt Kedjehusolja

inför skotersäsongen

Tillverkarna rekommenderar ofta byte av kedjehusolja en gång per säsong. Oljan försämras av kondens, föroreningar och metallspån. I värsta fall kanske den läka ut vilket resulterar i att nivån blir för låg. Börja med att tömma ut den gamla oljan. Dom flesta skotrar har plugg för urtappning och nivå. Spraya drev och kedja med något rengöringsmedel (brake cleaner). Låt torka, montera tillbaka och fyll på med ny olja. Kontrollera efter läckage.

Tips: Video oljebyte kedjehus och motor Yamaha SR Viper [How to change Yamaha Viper Chaincase and Engine Oil].

Kedjesträckning

När du ändå byter kedjehusoljan kontrollera även kedjesträckningen. De är lika viktigt som oljan då en kedja som inte är korrekt spänd kan kugga över och orsaka ett dyrt haveri. Du kan även få problem med backväxeln om kedjan är för lös. Kontrollera i instruktionsboken vad tillverkaren rekommenderar när de gäller kedjesträckningen på din skoter. På Yamaha är de ofta ”finger-tight” dvs dra in bulten för sträckningen tills de tar stopp för hand. Backa därefter ut 1 1/2 varv är vad som gäller för t.ex SR Viper.

Slides

Slidsen sitter på boggiskenorna och är vad mattans metallbleck glider emot. Vid hårt och isigt före kan slidsen slitas ut fort. Dom flesta slides har en slitagelinje du kan kontrollera. Montera nya slides om de bara är kvar 3-4mm under linjen. Tips: Vid böjen på boggiskenorna slits slidsen ofta fortast.

Kontrollera därför före och under säsongen med jämna mellanrum. För att inte i värsta fall förstöra både boggiskenor och matta. Kör du ofta efter isiga leder som sliter hård på slidsen, kan de vara idé att montera bättre eftermarknadsslides eller extra hjul i boggin.

Styrstål

Inspektera styrstålen på varje skida. De ska finnas kvar koromant i mitten på varje styrstål. Är koromanten i princip borta införskaffa nya styrstål. Eftersom du kan slita ut styrstålen fort när du kör under bristfälliga snöförhållanden. Exempelvis vid början av säsongen med stenar och annat framme.

Smörj Chassi

tips inför skotersäsongen

Gå igenom hela boggin och framvagn med fettsprutan där de finns smörjnipplar. Enkel service att genomföra som tar några minuter. Då säkerställer du att de finns fräscht fett överallt och att du tränger ut vatten och fukt.

Ett tips är att även kontrollera drivaxellagret som många glömmer bort. Demontera och smörj manuellt om smörjnippel saknas.

Variatorer

En av dom viktigaste detaljerna på din skoter. Är variatorerna i dåligt skick går skotern inte som tänkt och växlar ej optimalt. Förlust i prestanda blir resultatet. Inspektera därför bussningar, rullar, vikter och blås rent med tryckluft. Smörj inte Yamahas variatorer med fett eller olja. Här har jag skrivit mer om kontroll av variatorer;

Variatorremmen

Hur ser variatorremmen ut? Ser du sprickor eller att bitar lossnat, kosta på en ny rem inför säsongen. Mät även variatorremmens bredd och kontrollera att den inte ligger under minimum bredd. Du hittar den informationen (oftast) i instruktionsboken. Många problem som uppstår med växlingen kan ofta härledas till en utsliten variatorrem. En ny rem inför varje säsong är ingen dum idé. Då kan du använda den gamla som reserv.

Vill du testa något annat än original kan jag rekommendera Gates Redline. Slitstarka remmar som erbjuder suveränt grepp mot skivorna. Kör du Yamaha vet du att t.ex 8DN remmen har en hård gummiblandning som håller hur länge som helst men vill slira mycket. Gates remmen är en stor förbättring på de området.

Summering

Där har du några snöskoter service tips du ska gå igenom och kontrollera före säsongen drar igång. Kör du en Yamaha 4T gäller även oljebyte varje säsong. Övrig service du bör göra (beroende på hur långt din skoter gått) är att kontrollera bromsklossar, kullager i boggihjul, kontrolldragning av bultar, mattans sträckning, inspektera viktiga delar efter skador och använda ett bränsleadditiv i tanken (om du inte gjorde de vid service före sommarförvaring).

Stötdämparna är även en detalj du inte ska glömma bort. Renovering krävs vid rekommenderade intervaller för att dom ska kunna göra sitt jobb på bästa sätt. Du kan läsa om rekommendationer här [Renovering Stötdämpare Snöskoter].

Något annat du brukar göra på din skoter inför varje vinter?

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 25år. Gillar att fördjupa sig i variatorjustering och olika lösningar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.