Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

5 Anledningar till Variator Remslir

Vad orsakar Remslir på din Skoter

variator remslir

Har du svarta avlagringar på variatorskivorna? Skjuter du variatorremmar och efteråt kan du tydligt se att de slirat på skivorna? Inte helt ovanligt på dagens maskiner med höga effekter och körsätt. När remmen börjar slira blir gummit hårdare och de blir svårare för skivorna att greppa effektivt. Kan inträffa över en längre period eller direkt och resultatet blir en rem i småbitar 🙁

Orsaker till Variator Remslir

Vi kan börja med att titta på vanliga orsaker till att variatorremmen slirar. Utesluter när de slirar pga att man kört fast eller mattan går tungt av andra anledningar. Några vanliga anledningar är;

  • Variatorer i Dåligt Skick
  • Ej Rengjorda Variatorskivor
  • Smutsig Variatorrem
  • Aggressiv Körning med ny Variatorrem
  • Variatorbestyckningen

Variatorer i Dåligt Skick

Vanligaste orsaken till dom flesta variatorproblem! Utslitna variatorer som inte hänger med i växlingen kan få variatorremmen att börja slira. Kärvar sekundärvariatorn kan remtrycket bli fel och du har direkt en rem som slirar. Kolla igenom dina variator som första åtgärd. Här finns mer information om variatorrenovering.


Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Ej Rengjorda Variatorskivor

Har du smuts och oljeavlagringar på skivorna orsakar de sämre friktion och remmen kan inte greppas. Rengör skivorna med en fin putsduk (200-400) och torka rent med alkohol. Varmt vatten med tvålblandning fungerar också fint. Blås rent med tryckluft och låt torka. Undvik petroleum baserade rengöringsmedel (solvent, förgasarrengöring, contact cleaner etc) då aluminiumskivorna absorberar petroleum produkten som läcker ut när skivorna blir varm. Kan orsaka att skivorna tappar grepp om remmen.

Smutsig Variatorrem

Kan vara smuts från ett hårt liv under huven eller rengöringsmedel i skivorna som får remmen att slira. När den är helt ny finns beläggningar kvar från tillverkningsprocessen. Tvätta remmen i varmt vatten med tvål före installation för att minska möjligheten till remslir.

Aggressiv Körning med ny Variatorrem

Inkörning av en ny variatorrem är viktig. En ny rem måste nötas in mot skivorna för bästa grepp. Monterar du en ny rem och kör fullt direkt kommer remmen att slira och skapa värme vilket förkortar livslängden. Läs gärna min artikel om Inkörning av Variatorrem för mer information.

Variatorbestyckningen

En vanlig orsak till remslir när man har mycket effekt. Lätt att skruva bort sig och man tänker inte på hur komponenterna man byter påverkar remtryck och effektivitet. För branta helixar är bidragande.

  • Slirar på Primärvariatorn

    Du kan tro att de är primärvariatorn som måste bestyckas om. Men tänk tvärtom ifall du har svarta remavlagringar långt upp på skivorna! Sekundärvariatorn bestämmer trycket och hur hårt remmen sträcks. Om du läser artikeln [Helix vs Sekundärfjäder] och tänker på kontaktytan remmen har vid hög växel. Ofta får du öka remtrycket i sekundärvariatorn för att bli av med problemet. En helix med lägre vinkel eller en progressiv med lägre slutvinkel. T.ex kör du en 48/44 så montera en 48/40 eller liknande.

  • Slirar på Sekundärvariatorn

    Slirar de längst inne på sekundärvariatorn där kontaktytan är som lägst vid hög växel är de ofta av samma orsak. Remtrycket är för lågt. Kalibrera om sekundärvariatorn på samma sätt som ovan.

Att byta sekundärfjäder till en hårdare är också ett sätt att få ökat remtryck. Men helixvinkel är mest avgörande och skapar den största kraften.

Om vi summerar

Har du problem med variator remslir så kontrollera och gå igenom punkterna ovan. Samtliga kan orsaka problemet och dålig prestanda.

Vad har du själv för lösningar på att få minimalt med remslir?

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: