Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Variatorvikter Profiler Skillnad

Variatorvikter Skillnad – Olika Profiler

Primärvariatorn är varvtals-styrd och vikterna skapar uppväxlingskraft när varvtalet ökar (centrifugalkraft). De finns en mängd olika profiler eller kurvor på vikterna, som påverkar hur variatorn växlar upp och de ska vi kolla på här. Även fast två vikter väger lika på vågen, kan dom växla helt annorlunda i praktiken.

Viktprofiler

Här ovan kan vi se ett exempel på några olika Yamaha variatorvikter. Bilden visar kraften som dom olika vikterna skapar vid ett fast varvtal på 7500rpm allt eftersom variatorn växlar ut.

Om vi jämför 8FA-00 (standard RX-1) mot 8BU-00 (standard Vmax-4), så ser man att 8BU har en brantare/aggressivare kurva upp från 0mm. De betyder att dom kommer att växla upp hårt från start och ge bra hole-shot och acceleration. Vid 10mm slaglängd så ger 8BU ungefär lika mycket kraft som 8FA, även fast 8FA är mer än 20gr tyngre! Mot fullshift skapar faktiskt 8BU mera kraft, även fast dom är lättare. Beror helt enkelt på profilen och viktens uppbyggnad.

8BU-00 är populär för dragracing och till motorer med mycket effekt. 8FA-00 har en flackare och jämnare kurva, som var original på RX-1 2003 för att matcha den motorkaraktären.

Yamaha Variatorvikter

Här kan du jämföra några olika Yamaha och deras karaktär och bra användningsområden.

8AB-17605-10-00 – aggressive weight, good for drag racing or aggressive trail
8CA-17605-01-00 – aggressive weight, good for drag racing or aggressive trail
8BU-17605-00-00 – aggressive weight, good for higher hp drag sleds (Vmax-4, SRX etc.)
8CH-17605-00-00 – trail riding, used on most Vmax 700 models ´97-´99
8CR-17605-10-00 – mountain riding, and general trail use lower hp
8DF-17605-10-00 – fairly aggressive trail, used on 600 SRX & 700 SX-R
8DN-17605-10-00 – fairly aggressive trail, used on ´99 SRX 700
8DN-17605-20-00 – aggressive trail, used on ´00-´02 SRX
8EK-17605-00-00 – aggressive trail, used on ´02-´04 SX Viper

Här kan du se mer info om fler Yamaha original vikter.

Tips – Efter att ha testat tidigare med vikterna 8AB och 8CA, så har vi lärt oss att de är viktigt att köra dom med nitar. Utan nitar förlorar du initialt tryck vilket leder till dålig acceleration från lågfart. Genom att köra en tung nit i hål #1 (närmast pinnen), så förbättrar man accelerationen från lågfart. Dom är ett riktigt bra val till dragracing och aggressiv ledkörning!

Centrum Av Massa

Många tror att de är hur mycket variatorvikten väger, som är den avgörande faktorn hur dom reagerar i variatorn – inte sant. De är vikten tillsammans med profilen och var efter vikten massan är koncentrerad.

Viktpinnen är centrumlinjen när vikten är installerad i variatorn (bild nedan). Den del av vikten som är ovanför (mot rullen) har en positiv verkan på kraften. Den del som är under centrumlinjen har en negativ effekt. Allt eftersom vikten slungas efter sin axel så skapar den positiv kraft. En vikt som har massan samlad nära pinnen eller högt upp på vikten när den är installerad, kommer att vara väldigt aggressiv initialt (även beroende på profil). En vikt som har massan samlad mot mitten, med större del mot slutet av vikten kommer att vara icke-aggressiv initialt. För att bli mer aggressiv ju mer den växlar ut.


En vikt som ger högt remtryck och bra acceleration från start, har ofta en profil med mycket vikt nära pinnen. Tvärtom en vikt som är “snällare” har en mer jämn uppbyggnad eller mera vikt mot spetsen.

Heavy Hitter Viktprofil

Här kan du se skillnaden mellan justerbara Heavy Hitter och 8GL som sitter standard på Yamaha Nytro, SR Viper etc. Man ser en tydlig skillnad på kurvan och hur den är uppbyggd. Heavy Hitter vikterna har en mycket aggressiv profil som ändå är “jämn” över hela registret. Ibland när man monterat dom på vissa skotrar, blir man lurad av känslan hur progressivt dom växlar. Dom växlar så mjukt och jämt över hela kurvan, så de är tidtagning som gäller för att se hur mycket snabbare dom faktiskt är! Kolla även hur mycket jämnare dom är nära pinnen, som avgör hur den tar igång vid inslaget. Inget av/på som man får från andra vikttyper.

När man monterar Heavy Hitter på fyrtaktare, så reducerar man även motorbromsen. Detta märks speciellt på tidigare Yamaha 4T modeller. När vikten är aggressivare, så behöver dom inte vara lika tunga som tidigare. Resultatet blir mindre motorbroms och bättre respons från variatorerna.

Läs här för mer information om justerbara variatorvikter.

En annan sak du kan laborera med om man har justerbara Heavy Hitters, är att flytta massan efter vikten. För att se hur de påverkar växlingen och för att match varje skoter.

Sammanfattning

Så tänk på detta när ni tänker byta vikter för att få bättre prestanda, profilen påverkar mycket hur vikten växlar. Är du intresserad av att läsa mer om variatorjustering – kolla in denna artikel för Grunderna i variatorjustering primärvariatorn.

Har du några sekunder över? Varför inte dela artikeln på social media om du har några vänner som laborerar med variatorer 🙂

Har du testat olika variatorvikter och märkt skillnad på hur dom växlar? Skriva en rad nedan!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: