Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Variatorrenovering Snöskoter

Renovering av Primärvariatorn på en Yamaha

variatorrenovering

Här följer tips till dig som är på gång att fräscha din variator inför vintern. Här går vi igenom Yamaha YXR primärvariatorn.

Att tänka på innan du börjar jobba:

  1. Använd en avdragare av bra kvalitet när du tar bort variatorn från skotern. Vi har genomhärdade avdragare från Dalton Industries som rekommenderas. Bättre än Yamaha OEM och billiga pirat, som i värsta fall bara fungerar en gång eller skadar variator eller vevaxel. Läs mer om avdragare på vår hemsida.
  2. Ska du demontera bort korset på din YXR, så kräver de specialverktyg. Vi hänvisar till servicemanual för anvisningar och specifikationer.
  3. Inga bussningar eller något annat i variatorn ska smörjas med fett eller olja. Rengör med alkohol/brake cleaner och blås rent, inget annat!
variatorrenovering

Två vanligaste felen på variatorn

Först och främst, de finns två vanliga orsaker till att en primärvariator inte växlar som den ska efter att ha gått ett tag utan underhåll.

  • Slitna bussningar i rullar. Här ska inte något glapp finnas axialt mot pinnen. Glappet orsakar att vikten kommer längre ut och att variatorn inte alls växlar som tänkt. Märker man att shiftvarvtalen börjar sjunka kan de vara rullarna som är dåliga. Har man slitna bussningar finns dom att köpa lösa av oss, och de räcker med att byta enbart bussningarna om inte rullen i sig är skadad. Vilket kan bli resultatet om man inte kollar upp sin variator. Riktigt slitna bussningar i rullarna kan i värsta fall slita ut både rullarna i sig och förstöra vikterna.Gör så här när du tänker kontrollera bussningen i rullen. Skruva loss variatorn från skotern och lägg den på ett bord. Med en skruvmejsel, peta på rullen uppåt och se om de finns något glapp. Finns glapp i någon av rullarna, byt alla 3st bussningar samtidigt.
  • Remdamm under bussning i rörliga skivan. Vanligt om man inte rengör och blåser rent sin variator, att de samlas avlagringar från variatorremmen mellan axeln och bussningen. Gör att man får en variator som växlar ojämt och övervarvar.

Efter demontering, så använd brake cleaner/alkohol och blås rent med tryckluft.

Kontrollera variatorn

Kontrollera därefter bussning i lock, bussning i rörliga skivan, bussning i vikter och rullar samt shimsen. Om du hittar stort glapp sidledes i rullar/vikter, så byt ut dom vita plastbrickorna. Viktigt är även att titta efter sprickor i skivorna som kan uppstå på vissa modeller. Finns sprickor så byt ut skivan. Balansering av variatorn rekommenderas.

variatorrenovering

Kontrollera om glidklackarna på korset är glapp. Behöver dom bytas måste variatorn demonteras med specialverktyg. Samma sak gäller om bussning i rörliga skivan ska bytas ut.

För att kontrollera bussningarna i lock och skiva, montera ihop variatorn utan fjäder och lyft längst ut på skivan och känn efter om variatorn binder på något sätt eller lätt glider upp. Se bild nedan.

variatorrenovering

Kärvar de om du lyfter, så är de dags att byta bussningarna. Lockbussningen brukar slitas ut först men den jobbar tillsammans med bussningen i skivan. Tänker du byta glidklackar och har demonterat variatorn, så kan de vara ett bra tillfälle att även byta bussningen i rörliga skivan.

variatorrenovering

När du demonterat allt så rengör pinnar, rullar, vikter osv med brake cleaner. Därefter när alla nödvändiga slitdelar är ersatta kan man monterar ihop variatorn igen, kom ihåg inget fett/olja i Yamaha YXR variatorn. Vi brukar även rugga upp skivorna med putsduk (200-400) när vi renoverar.

Montera en YXR primärvariator

Anvisning när du monterar Yamaha YXR variatorn;

  1. Drag först åt 12kg.
  2. Lossa centrumbulten och dra åt 6kg.

För dom som vill gå ännu längre för att optimera sina variatorer kan man “blue-printa” delarna. Då balanserar man, svarvar av skivor för att få bort kast och liknande. Allt för att eliminera dom toleranser som finns från fabriken, vilket ger mer ökad effektivitet och mer hp ner i snön. Men då är vi inne på ett annat område 🙂

Reservdelar till variatorn

Tänker du börja titta över din variator och behöver reservdelar? Klicka dig vidare till vår webbutik för prisuppgifter och att beställa.

Sammanfattning

Lycka till när du ska fräscha upp din variator. Har du inte möjlighet själv, så tar vi även emot variatorer för renovering. Kontakta oss för prisuppgift. Dela gärna artikeln på sociala media om du tycker att den var intressant. Tack på förhand!

När renoverade du variatorn på din skoter sist? 😀

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: