Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Så Kör Du in Variatorremmen

Inkörning av Variatorrem

 

inkörning variatorrem

Måste jag köra in Variatoremmen?

Svaret är enkelt – ja! Varje tillverkare rekommenderar inkörning. Här nedan följer korrekt installation och inkörning av en Gates G-Force variatorrem.

För att garantera optimal prestanda från en ny variatorrem, måste CVT skivorna först rengöras från gamla avlagringar, glazing och olja. Rengöringen fixas enklast genom att försiktigt rugga upp skivorna med en fin putsduk (220-400). Följ sedan upp med varmt vatten/tvållösning, alkohol eller acetone. Undvik petroleum baserade rengörningsmedel som absorberas i aluminium skivorna och läcker ut när skivorna blir varma.

Att rengöra skivorna är mycket viktigt för den nya remmen. Om några partiklar finns kvar på skivorna ökar risken för remslir och en märkbar försämring i prestanda. Läs även [5 Anledningar till att Variator Remslir]. Om remmen tas bort tillfälligt vid service sätter du tillbaka den i samma riktning som tidigare. För att matcha slitageprofilen och kontakten med skivorna.

När variatorremmen är ny finns spår och beläggningar från tillverkningsprocessen. Beläggningar som kommer att sätta sig på skivor och som absorberas i porerna på aluminiumskivorna. De kan också öka möjligheten att de slirar och självklart – mindre hästkrafter ner i snön. Rekommenderar att tvätta remmen i varmt vatten/tvållösning och använda en mjuk borste.

How-to: Inkörning av Variatorrem

En ny rem kräver en inkörnings period om minst 4-5 mil för att maximera livslängden och prestandan. Målet med inkörningen är att nöta in remmen för att matcha skivorna före max effekt ges. Genom att sparsamt köra remmen genom hela växlingsområdet, optimerar du kontakten mellan rem/skivor för att eliminera remslir och öka remmens livslängd.

Följ dessa råd för att köra in din nya rem på rätt sätt:

  1. Variera hastighet och motorns RPM för att remmen ska växla igenom de normala arbetsområdet.
  2. Inte mer än ¾ gas vid dom första 4milen.
  3. Stanna motorn och låt remmen svalna varje 15min.

Under inkörningen ska följande UNDVIKAS:

  1. Aggressiv acceleration eller av/på med gasen vid låg hastighet.
  2. Hålla hastighet/RPM vid en konstant hastighet för länge.
  3. Att dra tungt.
  4. Att köra för länge utan att låta remmen svalna helt.

Läs mer om Gates Geforce C12 kolfiber variatorremmar på vår hemsida.

Sammanfattning

Följer man detta noggrant kommer remmen att nötas in för att matcha dom individuella skivorna för maximalt grepp och reducera värme, glazing och framtida slitage. Nästa gång du byter variatorrem glöm inte att köra in den på rätt sätt!

Har du problem med att remmarna havererar? Läs denna artikel [5 Anledningar att Variatorremmen Havererar].

Glöm inte att kommentera nedan vid frågor eller synpunkter.

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

%d bloggare gillar detta: