Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Inkörning Variatorrem

Inkörning av Variatorrem

gates g-force variatorrem

Korrekt installation och inkörning av en Gates G-Force (och övriga) variatorrem

För att garantera optimal prestanda från en ny variatorrem, så måste CVT skivorna rengöras från gamla avlagringar, glasning och olja. Rengöringen fixas enklast genom att försiktigt rugga upp skivorna med en fin putsduk (220-400). Följ sedan upp med varmt vatten/tvållösning, alkohol eller acetone.

Att rengöra skivorna tills alla avlagringar är borta är mycket viktigt för den nya remmen. Om några partiklar finns kvar på skivorna, så kan man få remslir och en märkbar försämring i prestanda. Om remmen senare tas bort tillfälligt vid service, så är de rekommenderat att sätta tillbaka den i samma riktning som tidigare för att matcha slitageprofilen och kontakten med skivorna.

Köra in variatorremmen, hur?

En ny rem kräver en inkörnings period om minst 4-5 mil för att maximera livslängden och prestandan. Målet med inkörningen är att helt enkelt nöta in remmen för att matcha skivorna före max effekt ges. Genom att sparsamt köra remmen genom hela växlingsområdet, så optimerar man kontakten mellan rem/skivor över hela området för att eliminera remslir och drastiskt öka remmens livslängd.

Följ dessa råd för att köra in din nya rem på rätt sätt:

  • Variera hastighet och motorns RPM för att remmen ska växla igenom de normala arbetsområdet.
  • Inte mer än ¾ gas vid dom första 4milen.
  • Stanna motorn och låt remmen svalna varje 15min.

Under inkörningen ska följande UNDVIKAS:

  • Aggressiv acceleration eller av/på med gasen vid låg hastighet.
  • Hålla hastighet/RPM vid en konstant hastighet för länge.
  • Att dra tungt.
  • Att köra för länge utan att låta remmen svalna helt.

Läs mer om Gates Geforce C12 kolfiber variatorremmar på vår hemsida.

Sammanfattning

Följer man detta noggrant, så kommer remmen att nötas in för att matcha dom individuella skivorna för maximalt grepp och reducera värme, glazing och framtida slitage. Nästa gång du byter variatorrem, glöm inte att köra in den på rätt sätt.

Glöm inte att kommentera nedan vid frågor eller synpunkter och att prenumerera på vår blogg. Dela gärna artikeln på sociala media. Tack på förhand!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: