Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Övervarv vid Start som Förstör Prestanda

Variatorjustering – Övervarv vid Start som Förstör Prestanda

Har du en Yamaha SR Viper eller FX Nytro som ibland vill gå mot varvstoppen när du nyper fullt från stillastående? Eller vilken annan skoter som helst som vill övervarva från början.

Om din skoter har ett maxeffekt varvtal på säg 8800rpm. När du ger fullgas från stillastående, går den upp över 9000rpm i någon sekund och in i varvstoppen. Den slutar dra för ett ögonblick och sedan när farten ökar sjunker den tillbaka under 9000rpm igen. Tänkte först gå igenom vad som händer i variatorerna och vad man kan göra för att förbättra.

Vad som händer

Vad som delvis händer är en fördröjning av uppväxlingen. Sekundärvariatorn är som vi tidigare gått igenom vridmomentskänslig. Du nyper fullt och motorn varvar upp och över maxeffekt varvtalet. Uppväxlingen stannar av eftersom motorns vridmoment minskar och så gör då även uppväxlingen och accelerationen.

Varvtalet faller sedan tillbaka dit motorn ger maxeffekt och sekundärvariatorn svarar med att börja växla upp igen. De här läget är inte bra för bästa acceleration och att köra mot varvstoppen för ofta är inte bra för motorn om du kör turbo ❗ Någon som kör större turbokitt på sin Viper och kan berätta om resultatet? 😕

övervarv vid start

Möjliga lösningar att testa

För att minska på övervarvet och uppnå straight shift så kan man prova följande;

  • Tynga på variatorvikterna
  • Minska sekundärfjäderns spänning
  • Primärfjäder med lägre inslagstryck
  • Kontrollera Variatorrem & Remslir
  • Helix med brantare startvinkel
  • Dreva högre

Prenumerera på vårt MailChimp nyhetsbrev för tips om skoteroptimering, how-to´s, nyheter och erbjudanden direkt till din inkorg:


Tynga på Variatorvikterna

Som första lösning prova att tynga på vikterna. Vilket kommer att reducera fördröjningen av uppväxlingen för max acceleration från början. Har man justerbara Heavy Hitter vikter blir de enkelt, tyng på hål#1 först och sedan hål #2. Kör du Yamaha original vikter så byt till en tyngre nit i hål #1 närmast pinnen.

Minska Sekundärfjäderns Spänning

Något du kan testa så inte sekundärvariatorn håller emot lika mycket i början av uppväxlingen. Reducera spänningen med 10-20grader. Kör du 80 grader (2-6) nu så testa 70 (1-6) eller 60grader (3-3).

Primärfjäder med lägre Inslagstryck

Prova en primärfjäder med lägre inslagstryck. Lägre inslagstryck och varvtal, bygger mindre hp från början. Om du kör en fjäder på 45/100kg nu, så testa en med 25/100kg.

Äger du en SR Viper eller FX Nytro XTX så kan jag rekommendera VIT/GUL/VIT (25/99kg) part# 90501-550A6-00. Inslaget blir mjukare och lägre. Du beställer den primärfjädern här.

Kontrollera Variatorrem & Remslir

Om variatorremmen vill slira mot primärvariatorns skivor från början, kan de orsaka övervarv och varvtal som inte är konstant. Rugga upp skivorna med putsduk och tvätta rent med varmvatten/tvål. Yamaha remmarna 8DN och 8JP har en hård gummiblandning, vilket är bra för livslängden men inte är optimalt för bästa grepp mot skivorna.

Där kan du prova en Gates G-Force C12 rem som alternativ. Den har en mjukare gummiblandning som slirar mindre. Konstanta varvtal och mindre övervarv från början är vad kunderna säger!

Helix med Brantare Startvinkel

En annan möjlig lösning är att testa en annan helix. Om du kör en rak 43graders helix nu, prova en progressiv med brantare startvinkel som t.ex 45/XX. Den brantare vinkeln gör att variatorn växlar upp snabbare och gör att motorn belastas mer från början med lägre varvtal. Tänk även på att en brantare helixvinkel gör att remtryck blir lägre och nerväxling/backshift försämras.

Dreva Högre

Drevning är också något att testa om man har en maskin som är väldigt lågt drevad. Testa att öka utväxlingen något för att den ska bli lite ”lugnare” från början. Korta SR Viper med turbo funkar väldigt bra med något högre drevning.

övervarv vid start

Slutsats?

Att bli av med övervarvet helt från start eller om man ger fullt och tappar fästet på is är svårt. När jag själv kör SR Viper kan jag leva med att den går i varvstoppen lätt ibland från lågfart. All variatorbestyckning är ofta en kompromiss. Byter du till en helix med brantare startvinkel, kan du reducera övervarvet men nackdelen blir att den växlar upp för snabbt och maskinen känns inte lika snabb när man släpper gasen och tar om. Men skulle du istället prioritera bästa möjliga prestanda på 200m, så blir de en annan sak!

Har du synpunkter eller andra bra förslag? Skriv en rad nedan.

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: