Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Variatorjustering Förarvikt

Hur påverkar förarvikt när vi ska optimera variatorerna på skotern?

Vi ska gå igenom ett ämne och en faktor som kanske inte många tänker på när man justerar och optimerar sina variatorer.

Thunder Shift variatorvikter

Variatoroptimering

Oavsett om du har varit med i skoterbranschen i flera år och eller nyss börjat, så vet du säkert att den bästa “bang for the buck” (prisvärda) prestandamodifiering är att optimera variatorerna. Vi vill introducera dig till en ny term som kallas ´Weight Specific Clutching´, enkelt förklarat så betyder de att en speciell förare och skotertyp kräver en viss vikt i primärvariatorn.

Vikten på föraren

Tänk oss att vi har en 250kgs skoter med en 100hp motor. Om föraren väger 100kg, så har man en totalvikt på 350kg eller 1hp för varje 3.5kg. Nu kan vi tänka oss att vi har samma skoter med en 70kg förare på. De blir alltså en 30kg viktfördel eller likvärt som 10hp mera!

Vikten är också en av faktorerna varför man ibland måste finjustera när man köpt ett färdigt variatorkitt. Går inte att veta om föraren väger 70kg eller 110kg.

Poängen är att vikt går hand i hand med hästkrafter. En så liten skillnad som 3.5kg i förarvikt är samma som 1hp fördel. Ökar man effekten på motorn så kräver de en annan variatorbestyckning, ingen säger emot detta!

Thunder Shift TRA Pinn Kitt

Väldigt lite tid läggs ner på att bestycka variatorn annorlunda efter en vikt skillnad på 10, 15, 20 eller kanske 25kg skillnad, även fast de betyder exakt samma sak som skillnad i HP. En av anledningen de inte nämns så ofta, är att de har varit en svårt uppgift att utföra, som ofta kräver andra vikter, primärfjädrar, sekundärfjädrar, helixar eller värsta av allt, att behöva slipa ner vikterna eller ramperna. Nu kan du enkelt utöva viktbaserade inställningar och erhålla de där lilla extra i prestanda.

Hur justera efter vikt

Thunder Shift Kitten designades med WSC i åtanke.

Poängen är: om du lastar på vikterna maximalt, utan att varvtalet sjunker under ditt maxeffekt RPM och skotern håller detta ända till toppfart, så är detta de snabbaste din skoter kan gå oavsett vem som justerar in den!

Detta är WSC = VIKT BASERADE JUSTERINGAR.

Har du dom rätta delarna i din primärvariator för att kunna utföra dessa justeringar? Heavy Hitter/Thunder Shift vikter från oss låter dig finjustera och utföra justering efter förarvikt, med en mängd kombinationer. Finns till Arctic Cat, Comet, Polaris, Yamaha och TRA variatorn som sitter på Ski-doo och Lynx.

Läs mer om våra justerbara variatorvikter på hemsidan.

Sammanfattning

Nu har du fått insikt på hur förarvikten påverkar variator inställningen och skoterns prestanda. Även varför exakt samma inställning ibland inte fungerar på två skotrar med olika förare, utan finjustering kan vara nödvändigt.

Glöm inte bort att prenumerera på vår blogg och dela gärna artikeln på sociala media om du tycker att den var intressant. Tack på förhand!

Använder du justerbara vikter för att optimera din variatorinställning efter förarvikt?

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: