Variatorjustering – Få Bättre Backshift

Allt började med en stor passion för snöskotrar och optimering. Sedan 1996 hjälper vi skoterägare att få ut den bästa prestandan med rätt produkter efter dina specifika önskemål.

Få Bättre Backshift på Din Skoter

Bättre backshift snöskoter

Du har säkert hört talas om “bra backshift” när de gäller snöskotrar och variatorer. Men vad är backshift i detalj och hur kan man förbättra? Först låt oss titta på vad backshift egentligen är.

Backshift = Nedväxling

Backshift är variatorsystemets förmåga att växla ned när du t.ex kommer in i en kurva. Du släpper gasen, bromsar in och går på gasen igen och accelererar ut från kurvan. Har din skoter bra backshift svarar den bra och går upp till MAX EFFEKT RPM så fort du trycker på gasen. Har den dåligt backshift känns din skoter seg. Känns som att du ligger på 2:ans växel och de tar längre tid innan den kommer upp i varvtal. Accelerationen blir då sämre.

Sekundärvariatorn

De är Sekundärvariatorn [Grunderna i Variatorjustering – Sekundärvariatorn] som sköter nedväxlingen. Den känner skillnad i vridmoment mellan motor och matta. Går de tyngre för mattan tvingar den ihop sekundärvariatorns skivor och växlar ner till en lägre växel (remmen åker längre in på primärvariatorn och längre ut på sekundärvariatorns skivor). De är sekundärvariatorns helix tillsammans med fjädern som avgör hur fort den växlar ner.

  • En helix med lägre gradtal ger högre remtryck och snabbare nerväxling
  • En helix med högre gradtal ger lägre remtryck och snabbare uppväxling

Tänk helixen som en gänga som skruvar ihop variatornsskivorna. Är gradtalet lägre blir funktionen som en gänga med finare stigning = de blir lättare att dra ihop skivorna. Tvärtom ifall helixen har högre gradtal.

Olika Typer av Backshift

Finns även olika typer av backshift. Den vanligaste är när du bromsar in för en kurva, kör igenom en serie gupp eller kommer ut i tyngre före (lösare snö) som tvingar variatorn att växla ner för att hålla uppe varvtalet.

Den andra är en situation som många mountain åkare råkar ut för som kör på högre höjd. Tänk att att du kör upp för en lång fjällbrant. Höjden ökar och gasläget hålls konstant. De går tyngre hela tiden för motorn samt att effekten minskar. Sekundärvariatorn ska då känna av denna förändring och växla ned.

Drevning

Påverkar drevning backshiften? Ja faktiskt! Skoterns drevning/utväxling avgör hur mycket feedback mattan ger till sekundärvariatorn. Drevar du ner skotern blir backshiften inte lika effektiv. Sekundärvariatorn känner inte lika snabbt skillnaden hur tungt de går för mattan. Drevar man ner blir skotern kvickare och svarar snabbare, men kommer man ut i tyngre före orkar den inte hålla uppe varvtalen lika bra.

En anpassning av variatorbestyckningen kan vara nödvändig när man drevat om. T.ex lätta på variatorvikterna eller montera en helix med lägre gradtal.

Få Bättre Backshift

Om din skoter känns seg och du vill förbättra backshiften finns några saker du bör känna till. All förändring man gör på variatorerna kommer inte bara att påverka backshiften, utan allt handlar om en kompromiss.

Är variatorerna helt slut (dåliga bussningar etc) påverkar de växlingen och backshiften blir sämre. Har de fungerat bra tidigare men blivit sämre med tiden, är de nog dags att gå igenom och fräscha upp dina variatorer.

Helixen och fjädern är dom två faktorer (som vi kan justera) som påverkar backshiften. Helixen är den huvudsakliga faktorn och fjädern är mera finjustering. Dom jobbar tillsammans så de gäller att hitta en bra kombination. Här kan du läsa mer [Hur Fungerar Helix vs Sekundärfjädern]. Primärvariatorn har på ett sätt också en inverkan på backshiften. Om du har alldeles för tunga vikter tar de längre tid för sekundärvariatorn att växla ned.

Om vi utgår från att primärvariatorn är optimalt inställd med rätt vikter, så kan vi prova något av följande;

  • Montera en Helix med lägre gradtal
  • Montera en Hårdare Sekundärfjäder

Helixen

bättre backshift helix

Byter du helix till en med lägre gradtal från t.ex 45 till 39 grader skapar vi högre remtryck och sekundärvariatorn kommer att växla ner snabbare. I regel kommer då shiftvarvtalet att öka med ca 100rpm per grad. Variatorn kommer heller inte att växla upp lika snabbt från start = sämre acceleration. Du måste då kompensera med att t.ex tynga på vikterna för att få bra acceleration. Primärvariatorn växlar då upp snabbare och varvtalen sänks.

En progressiv helix fungerar bra i den här situationen. Om vi monterar en progressiv med vinkel 45/39, istället för en rak 39 kan vi behålla likvärdig acceleration från start och uppnå bättre backshift. Då kommer den att starta på standard 45 grader och steglöst gå över till 39 grader vid full utväxling.

Fjädern

bättre backshift sekundärfjäder

Fjädern kan även bytas för att snabba på nedväxlingen. Den gör i regel inte lika stor skillnad som byte av helix. Fungerar mera som finjustering där helixen skapar den större delen av kraften.

Kan jag inte bara spänna på fjädern för att få bättre backshift? Ja teoretiskt men de är inte så enkelt. Ökad förspänning eller hårdare fjäder nyper remmen hårdare och skapar mera värme. Effektiviteten sänks och du får mindre effekt till mattan. Du kanske känner att skotern svarar bra på gasen, men när du kommer upp i fart saknas finish. Variatorn fungerar i regel bäst med standard förspänning.

Sekundärfjädern känner ingen skillnad i vridmoment eller när de börjar gå tungt. Den trycker ihop skivorna hela tiden oavsett. Därför blir en kalibrering med lägre helixvinkel oftast mera följsam och känner av skillnaden bättre. Hårdare sekundärfjäder kan vara nödvändigt vid hög effekt för att nypa fast remmen tillräcklig hårt. Eller om du kör hillclimb, skogskörning  etc där mattan tappar kontakt med snön då och då. Då hjälper den att trycka ihop skivorna snabbt även om mattan inte hinner få feedback från snön.

Roller Sekundär

yamaha yvxc roller sekundärvariator

Att eliminera friktion i variatorerna är också ett sätt att få bättre backshift. Har du en sekundärvariator med plastklackar, kan man titta på eftermarknads kitt för att konvertera till rullar. Rätt kalibrerad får man blixtsnabb följsamhet och variatorerna är alltid i rätt läge. Ett exempel på ombyggnad till Yamaha YVXC Sekundärvariatorn är vårat Encapsulated Roller Kit från Thunder Products.

Våra Variatorkitt

I dom flesta av våra variatorkitt kalibrerar vi med progressiva helixar med lägre slutvinkel än standard. I kombination med Heavy Hitter vikter ger detta mycket bra backshift och följsamhet när man går av/på gasen. I vissa kitt ingår även sekundärfjäder med högre kompressionstryck för att matcha helixen.

Hur bra funkar backshiften på din skoter? Skriv en rad nedan 🙂

Foto av författare

Kristofer Nilsson

info@knracing.se

Inbiten Yamahafantast som jobbat med optimering av snöskotrar i över 30år. Gillar att fördjupa sig i variatorer och olika former av optimering.

2 svar på ”Variatorjustering – Få Bättre Backshift”

  1. Jag har problem med en skidoo 850 2017 med Diablo variatorkit. Accelerationen är mycket bra genom varvtalsregistren men när jag släpper gasen så bromsar maskinen likt en ”motorbromsning”. Har det att gör med backshiften? Vad kan jag göra att att minska detta? Den är alltså nästan lika kraftig som vanlig broms vilket gör körningen hackig och mycket svårkört.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.