Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Variatorjustering – Få Bättre Backshift

Få Bättre Backshift på Din Skoter

bättre backshift

Du har säkert hört talas om ”bra backshift” när de gäller snöskotrar och variatorer. Men vad är backshift i detalj och hur kan man förbättra? Först låt oss titta på vad backshift egentligen är.

Backshift = Nedväxling

Backshift är variatorsystemets förmåga att växla ned när du t.ex kommer in i en kurva. Du släpper gasen, bromsar in och går på gasen igen och accelererar ut från kurvan. Har din skoter bra backshift svarar den bra och går upp till MAX EFFEKT RPM så fort du trycker på gasen. Har den dåligt backshift känns din skoter seg. Känns som att du ligger på 2:ans växel och de tar längre tid innan den kommer upp i varvtal. Accelerationen blir då sämre.

Sekundärvariatorn

De är Sekundärvariatorn [Grunderna i Variatorjustering – Sekundärvariatorn] som sköter nedväxlingen. Den känner skillnad i vridmoment mellan motor och matta. Går de tyngre för mattan tvingar den ihop sekundärvariatorns skivor och växlar ner till en lägre växel (remmen åker längre in på primärvariatorn och längre ut på sekundärvariatorns skivor). De är sekundärvariatorns helix tillsammans med fjädern som avgör hur fort den växlar ner.

  • En helix med lägre gradtal ger högre remtryck och snabbare nerväxling
  • En helix med högre gradtal ger lägre remtryck och snabbare uppväxling

Tänk helixen som en gänga som skruvar ihop variatornsskivorna. Är gradtalet lägre blir funktionen som en gänga med finare stigning = de blir lättare att dra ihop skivorna. Tvärtom ifall helixen har högre gradtal.

Olika Typer av Backshift

Finns även olika typer av backshift. Den vanligaste är när du bromsar in för en kurva, kör igenom en serie gupp eller kommer ut i tyngre före (lösare snö) som tvingar variatorn att växla ner för att hålla uppe varvtalet.

Den andra är en situation som många mountain åkare råkar ut för som kör på högre höjd. Tänk att att du kör upp för en lång fjällbrant. Höjden ökar och gasläget hålls konstant. De går tyngre hela tiden för motorn samt att effekten minskar. Sekundärvariatorn ska då känna av denna förändring och växla ned.

Drevning

Påverkar drevning backshiften? Ja faktiskt! Skoterns drevning/utväxling avgör hur mycket feedback mattan ger till sekundärvariatorn. Drevar du ner skotern blir backshiften inte lika effektiv. Sekundärvariatorn känner inte lika snabbt skillnaden hur tungt de går för mattan. Drevar man ner blir skotern kvickare och svarar snabbare, men kommer man ut i tyngre före orkar den inte hålla uppe varvtalen lika bra.

En anpassning av variatorbestyckningen kan vara nödvändig när man drevat om. T.ex lätta på variatorvikterna eller montera en helix med lägre gradtal.

Få Bättre Backshift

Om din skoter känns seg och du vill förbättra backshiften finns några saker man bör känna till. All förändring man gör på variatorerna kommer inte bara att påverka backshiften, utan allt handlar om en kompromiss.

Är variatorerna helt slut (dåliga bussningar etc) påverkar de växlingen och backshiften blir sämre. Så har de fungerat bra tidigare men blivit sämre med tiden, är de nog dags att gå igenom och fräscha upp dina variatorer.

Helixen och fjädern är dom två faktorer (som vi kan justera) som påverkar backshiften. Helixen är den huvudsakliga faktorn och fjädern är mera finjustering. Dom jobbar tillsammans så de gäller att hitta en bra kombination. Här kan du läsa mer [Hur Fungerar Helix vs Sekundärfjädern]. Primärvariatorn har på ett sätt också en inverkan på backshiften. Om du har alldeles för tunga vikter tar de längre tid för sekundärvariatorn att växla ned.

Om vi utgår från att primärvariatorn är optimalt inställd med rätt vikter, så kan vi prova något av följande;

  • Montera en Helix med lägre gradtal
  • Montera en Hårdare Sekundärfjäder

Helixen

helix

Byter du helix till en med lägre gradtal från t.ex 45 till 39 grader skapar vi högre remtryck och sekundärvariatorn kommer att växla ned snabbare. I regel kommer då shiftvarvtalet att öka med ca 100rpm per grad. Variatorn kommer heller inte att växla upp lika snabbt från start = sämre acceleration. Du måste då kompensera med att t.ex tynga på vikterna för att få bra acceleration. Primärvariatorn växlar då upp snabbare och varvtalen sänks.

En progressiv helix fungerar bra i den här situationen. Om vi monterar en progressiv med vinkel 45/39, istället för en rak 39 kan vi behålla likvärdig acceleration från start och uppnå bättre backshift. Då kommer den att starta på standard 45 grader och steglöst gå över till 39 grader vid full utväxling.

Fjädern

helix

Fjädern kan även bytas för att snabba på nedväxlingen. Den gör i regel inte lika stor skillnad som byte av helix. Fungerar mera som finjustering där helixen skapar den större delen av kraften.

Kan man inte bara spänna på fjädern så får jag bättre backshift? De är inte så enkelt. Mera förspänning eller hårdare fjäder nyper remmen hårdare och skapar mera värme. Effektiviteten sänks och man får mindre effekt till mattan. Du kanske känner att skotern svarar bra på gasen, men när man kommer upp i fart saknas effekt ner till mattan och finish. Variatorn fungerar i regel bäst med standard förspänning.

Sekundärfjädern känner ingen skillnad i vridmoment eller när de börjar gå tungt. Den trycker ihop skivorna hela tiden oavsett. Därför blir en kalibrering med lägre helixvinkel mera följsam och känner av skillnaden bättre. Hårdare fjädrar kan vara bra då man har mycket effekt och har problem med att de slirar i sekundärvariatorn, kör hillclimb, skogskörning där mattan tappar kontakt med snön då och då. Då hjälper den att trycka ihop skivorna även om mattan inte har kontakt med snön (ingen feedback).

Roller Sekundär

Att eliminera friktion i variatorerna är också ett sätt att få bättre backshift. Har du en sekundärvariator med plastklackar, kan man titta på eftermarknads kitt för att konvertera till rullar. Rätt kalibrerad får man blixtsnabb följsamhet och variatorerna är alltid i rätt läge. Ett exempel på ombyggnad till Yamaha YVXC Sekundärvariatorn är vårat Encapsulated Roller Kit från Thunder Products.

Våra Variatorkitt

I dom flesta av våra variatorkitt kalibrerar vi med progressiva helixar med lägre slutvinkel än standard. I kombination med Heavy Hitter vikter ger detta mycket bra backshift och följsamhet när man går av/på gasen. I vissa kitt ingår även sekundärfjäder med något högre kompressionstryck för att matcha helixen.

Hur bra funkar backshiften på din skoter? Skriv en rad nedan 🙂

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: