Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Variator Optimering

Få din skoter att gå bättre!

Många kunder frågar, vars ska jag börja om jag vill få min skoter att gå bättre?

Svaret är utan tvekan, som första åtgärd lägg pengarna på ett variatorkitt (dvs en förbättrad variatorbestyckning). Vi har många olika alternativ, beroende på just din budget och vad man har för övriga modifieringar på sin skoter. Många förstår inte vikten och hur mycket de ger att fixa variatorerna.

Man har många minnen, där ibland skotrar med mindre effekt var snabbare än en som hade 100cc+ under huven! Eller en som monterat effektpipor var knappt snabbare än en väl optimerad likvärdig standard skoter. Eller när vi testade hos Maxximum Performance 1998 inför Haydays, och man körde från morgon till kväll flera dagar i sträck med obegränsade resurser. För att just optimera variator och chassieinställningar, så förstår man hur mycket de ger.

variatoroptimering

KN Racing Products Yamaha SR ViperVariatorkit

Vars ska jag då börja?

Köper du ett färdigt kitt från oss till sin Yamaha, har man en grundinställning klar i form av nya vikter, progressiv helix och fjädrar (vad som ingår exakt beror på modell). Den finjustering som krävs i vissa fall, är att byta nitar i vikterna eller bultar/brickor i dina Heavy Hitter vikter för att shiftvarvtalet ska bli korrekt.

Shiftvarv eller växlingsvarvtal  är de varvtal där motorn ger max effekt och där den ska växla ut för att ge skotern bästa prestanda. Vikterna ska bestyckas så tunga som möjligt, förutsatt att motorn orkar hålla varvtalet genom hela registret. Står alltid ett rekommenderat varvtal i instruktionerna som medföljer kittet. Man kollar detta genom att från stillastående med bra fäste, ge fullgas och tittar på varvräknaren. Den ska växla upp jämnt tills varvtalet nås för att ligga där till toppfart eller variatorn har växlat ut.

Varför måste man finjustera en del själv?

Jo helt enkelt för att de är omöjligt att göra ett kitt som passar perfekt till alla. Faktorer som spelar in är förarvikt, fabrikstoleranser, snötyp och mycket annat. Men i dom flesta fall är de bara att montera och köra. Försöker någon hävda motsatsen, så välj en annan leverantör av variatordelar till din skoter!

Något annat man ska tänka på?

Viktigt är också att variatorer är i bra skick. När variatorkitten tas fram, provas de ut på maskiner där allt är i bra skick. Kan vara en bra idé att gå igenom bussningar, rullar, shims och montera en ny rem samtidigt (glöm inte att köra in remmen korrekt först).

Här kan du hitta mer info om svaren på dom vanligaste frågorna som vi får, när de gäller att installera ett variatorkit och optimera variatorerna på sin skoter.

Sammanfattning

Funderar du på att få din skoter att gå bättre, så är ett variatorkitt vad du ska titta på först. Gillar du artikeln så dela den gärna på social media och glöm inte att prenumerera på vår blogg.

Är de några andra frågor eller funderingar, skriv en rad i kommentarerna nedan. Tack!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: