Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Få Min Variator att Växla Bättre-Eliminera Friktion

Få Min Variator att Växla Bättre-Eliminera Friktion

Yamaha Roller Clutch

Hur påverkar den friktion som finns i variatorerna? Blir de någon skillnad om man reducerar friktion i sekundärvariatorn?

Jag personligen började laborera och montera rullkonverteringar från Maxximum Performance på Yamaha YVXC under sent 90-tal. På den tiden man åkte Vmax 700 SX. Sålde faktiskt ett antal roller kitt till nöjda kunder. Låt oss titta närmare på hur friktionen påverkar! Med en intressant artikel från tidningen American Snowmobiler (följ dom på Twitter) [Artikel om att reducera och eliminera friktionen i dina variatorer] får jag citera Olav Aaen;

Om man tittar tillbaka 30år, så är de tydligt att dom förbättringar som gjorts på variatorerna handlar om att reducera och eliminera friktion.

Ett stort steg framåt att reducera friktionen var möjligt genom att flytta punkten på primärvariatorn där allt vridmoment överförs, så långt från centrum som möjligt. Dagens variatorkors med plastklackar var resultatet.

Om du kan förbättra variatorernas effektivitet, kan du även överföra mera effekt eftersom mindre effekt förloras i värme och i variatorns komponenter.

En sekundärvariator med rullar erbjuder hård acceleration och snabb backshift.

Om vi ser på utveckling och test av olika lösningar för CVT systemet. Tänk bara att dom första primärvariatorerna hade splines på centrumaxeln som den rörliga skivan gled efter. Allt vridmoment skulle överföras via splines. Friktionen och effektförlusten var enorm. Mycket beroende på att avståndet från centrum till den punkt där allt vridmoment skulle överföras.

Variatorkors med Rullar

Sedan kom ersättaren, variatorkors med plastklackar som flyttade ut punkten där allt vridmomentet skulle överföras längre ut från centrumaxeln. En lösning som hänger med än idag! Testades även att ersätta plastklackarna på korset med rullar, en lösning som även Yamaha specialisterna MaXXimum Performance testade på Yamaha YXR variatorn.

Roller Sekundärvariator

Sekundärvariatorn med en helixen som glider mot plastklackar bygger helt på friktion. En av förbättringarna som gjorts var att ersätta plastklackarna med rullar. Sitter idag på många variatorer från fabrik och är en stor förbättring. Lägre temperatur på variator/remmen, starkare acceleration och snabbare backshift är resultatet. Effektiviteten blev även högre.

Effektivitet

När de gäller effektivitet (hög effektivitet betyder mindre effektförlust genom variatorerna), så kan man överföra mera effekt om man minskar på friktionen i variatorsystemet. Eftersom mindre effekt förloras genom variatorns komponenter.

Jag har även skrivit om effektivitet i artikeln helix vs sekundärfjäder och grunderna i variatorjustering – sekundärvariatorn. Där går jag igenom hur variatorinställningen också påverkar effektiviteten.

Eftermarknaden

Mycket av dom förbättringar som diskuteras sitter redan nu på en del maskiner från fabriken. T.ex sekundärvariatorer med rullar istället för plastklackar. Sitter de inte från fabriken, finns de oftast produkter på eftermarknaden för den som vill förbättra.

Vi har eftermarknadsdelarna som gör att du kan eliminera friktion. Kolla in följande;

Arctic Cat har stora problem med friktion och primärvariatorer som binder och kärvar på vissa modeller. Du kan läsa mer om dom problemen på denna sida.

Länk till källa Artikel om att reducera och eliminera friktionen i dina variatorer [artikel av Olav Aaen American Snowmobiler magazine ].

Hur du gjort något för att eliminera friktion och förbättrat dina variatorer? Skriv en rad nedan. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: