Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Dial-A-Jet och Intel-A-jet Vanliga frågor

Vanliga frågor Dial-A-Jet & Intel-A-Jet

dial-a-jet
Dial-A-Jet Mikuni Roundslide

Dial-A-Jet (och nu även Intelajet) är ett mycket populärt tillbehör för ATV ägare som åker med förgasare, eftersom fler upptäcker fördelarna och egenskaperna systemet erbjuder.

Här har vi försökt samla tips och svar på vanliga frågor. Som kan vara till nytta när du installerar systemet på en ATV eller annat fordon som snöskotrar, mx, enduro, eller kart.

Hur fungerar Dial-A-Jet?

Dial-A-Jet är en extra bränslekrets, som suger upp bränsle från flottörhuset, blandar de med luft och sprayar sedan in denna dimma i förgasaren. Eftersom de förblandade bränsle är lättare (väger endast 10% jämfört med oblandat bränsle som alla andra kretsar i förgasaren ger), reagerar de väldigt snabbt på motorns behov. De ser till att automatiskt kompensera för motorbelastning, luftdensitet etc och ser på de viset till att bränslekurvan blir optimal. De som triggar signalen och påverkar hur mycket bränsle systemet matar på med är vakuum, luftflöde och akustiska signaler.

På enheten sitter en 5-klicks justerare, som man kan vrida på och snabbt ändra bestyckningen i fem olika lägen. Varje sådant läge motsvarar inte en fast munstycks storlek, utan systemet jobbar och kompenserar även till en viss del automatiskt inom de området. Blir de kallare/varmare ute eller liknande, kan man enkelt på några sekunder justera upp/ner ett klick för att ändra bränsleblandningen.

Hur installeras systemet?

Finns två sätt att installera Dial-A-Jet på, vilket man väljer beror på vad man installerar på. Ifall man har kvar luftboxen och en gummidamask där imellan från förgasaren, så tar man bara hål i den med verktyget som medföljer och drar fast enheten med ett speciellt stripes. Andra alternativet är en så kallad Pro-Mount installation, som är vanligast på snöskotrar. Då borrar/gängar man i förgasaren och drar fast enheten därigenom. Båda metoderna beskrivs med bilder i manualen som medföljer. Bra att komplettera med ett borr & gängtapp kitt (part# DJ-580), då de är tum-gänga som inte alla har i garaget.

Injustering/optimering

Dial-A-Jet kräver att motorn går snålt vid montage för att systemet skall fungera korrekt. Från en redan korrekt bestyckad motor, rekommenderas att du går ner 2 steg på huvudmunstycket som utgångsläge. I vissa fall vid montage av annat avgassystem eller liknande på en ATV, kan man i regel bara montera DAJ utan att byta munstycket eftersom de orsakar att motor går snålare. Många tips angående detta står beskrivet i manualen, hur du ska hitta rätt beroende på vilka modifieringar man tidigare gjort.

Allmänna Tips

Färg på tändstiftet

När DAJ är installerat och optimerat, så kommer stiftets färg att vara väldigt ljus och de beror på förbrännings effektiviteten. Kom ihåg, de är oförbränt bränsle som färgar stiftet.

Komplettera med ett Nology Silvertändstift när du installerar ditt bränslesystem.

Snålt mellanregister

När man gått ner mer än 4 steg på huvudmunstycket från fabriksinställningen, så måste du kontrollera att inte mellanregistret är snålt. Detta kan korrigeras med att höja nålen och ändra läget på clipset.

Bränsleflöde

Även fast man åker med Dial-A-Jet i snålaste läget, är de totala flödet större än storleken på huvudmunstycket. DAJ kan aldrig minska flödet så de blir mindre än huvudmunstycket.

Dial-A-Jet justering

Ditt huvudmunstycke är för stort, ifall du kan vrida justeraren från de snålaste till fetaste utan någon skillnad i prestanda.

Problem med bestyckning

Om man råkar ut för problem med att få till bestyckningen, så orsakas dom flesta av att man har modifierat luftboxen som t.ex håltagning eller att locket avlägsnats helt. Se nedan.

Modifierade luftboxar

Dom flesta så kallade modifieringar av luftboxen fungerar inte särskilt bra. Bidrar oftast till stora problem att hitta en optimal bestyckning, försämrad bränsleförbrukning och minskad effekt. All motorer kräver en viss mängd motstånd (tryckfall eller vakuum) på insugssidan. För att fungera bra i olika temperaturer och höjder. Genom att t.ex ta bort locket från luftboxen eller borra hål, påverkas mängden motstånd som motorn kräver för att dra i sig bränsle. De orsakar oftast dålig prestanda på låg och mellanregistret. Motorn börjar till slut att bygga upp tillräcklig sugeffekt, för att dra bränslet vid högre varvtal så de fungera acceptabelt.

Vi rekommenderar inte detta, installera istället en TPI ventil på locket av luftboxen, så kan du justera mängden motstånd och luftflöde. Du undviker problemen ovan och vinner prestanda i allmänhet. Enkelt förklarat, så har man kontroll på bränsleflödet via Dial-A-Jet och luften med TPI ventilen!

Lågfartskretsen vid modifierad luftbox

Pilot eller lågfartskretsen i förgasaren kontrollerar bränsleblandningen vid start och upp till ¼ trottelläge – detta är den enda del som Dial-A-Jet inte påverkar. På nästan alla förgasare sitter en pilotskruv för att finjustera blandningen med. Pilotkretsen kan kräva justering i vissa fall, genom att justera till en fetare lågfartsblandning förbättras vanligtvis motorns gång vid låga varv och gaslägen.

Vilket bränslesystem ska jag välja

Funderar du på vilket av våra bränslesystem som skulle passa dig bäst?
Läs denna artikel för information och skillnaderna på dom olika alternativen.

Sammanfattning

Fick du inte svar på din fråga? Skriv den bara i en kommentar nedan. Glöm inte att prenumerera på vår blogg för de senaste. Dela gärna artikeln på social media om du finner den intressant.

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: