Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Test DIAL-A-JET På Yamaha SX VIPER

Vi installerar & testar DIAL-A-JET på en Yamaha SX VIPER

Funderar du på att investera i Dial-A-Jet eller Intel-A-Jet bränslesystem till din Snöskoter? Läs vidare när vi installerar på en Viper.

DIAL-A-JET på en Yamaha SX VIPER

Då vi får många frågor angående Dial-A-Jet systemet, tänkte vi här samla ihop en summering och beskrivning när vi installerar på en Yamaha SX Viper ´04. Skotern är helt original när de gäller motorn och luftbox. Yamaha tripplarna som använder sig av 3xTM33 förgasare, tillhör dom maskiner som har allra minst utrymme för DJ installation. Iallafall vid en snabbtitt ner i motorrummet kan de verka så.

Dock var de inga större problem alls som bilderna nedan visar, vi använde på denna skoter ett kitt som är speciellt framtaget för Yamaha med Mikuni Flatslide och trippel motorn (part# DJ-211-1YAM). De är ett vanlig kitt med skillnad att de ingår 3st nipplar som man ersätter dräneringsskruvarna med. Vilket gör att man inte behöver borra i flottörhuspluggarna.

Dial-A-Jet på Yamahas TM33:or

De bästa sättet att installera Dial-A-Jet enheten på Yamahas TM33:or, är att montera insugsgummi och klammer i den position man önskar och drar fast allt. Märk för där du tänker borra i klamret (ex kl 11 på PTO och CEN, kl 1 på MAG sidan) och borrar därefter med den rätta borren (#21) igenom klammer, insugsgummi och förgasare samtidigt. Slutligen gängar man i förgasaren med en 10×32″ gängtapp för bästa passform, och drar fast enheten med insugsröret precis som vanligt.

test dial-a-jet
 
test dial-a-jet

De hela betyder att insugsgummit sitter fast på förgasaren så länge man har DJ enheten monterad. Som gör att vid installation av t.ex luftburken, måste man montera fast insugsgummit i burken före. Tar lite mera tid, men hela idén sedan är att man ska slippa plocka bort luftburken och förgasaren i framtiden för ombestyckning. Den extra tiden tycker kan man kosta på sig! Med allt på plats ser de ut som på bilderna ovan, mycket bra installation och enheterna sitter stadigt mot förgasarna.

Du kan även installera enheten på MAG förgasaren kl 11. Men jag tyckte personligen den de enklare att komma åt för justering i läge kring kl 1. Snålare bestyckning krävs vid montage av Dial-A-Jet. Genom att bestycka ner 2-4 steg på MJ, skapar man ett ”fönster” i registret där DJ förser motorn med extra bränsle. SX Viper ´04 har 156.3MJ från fabrik, vi kör i denna maskin 150 MJ på alla förgasare. Några andra ändringar har inte gjorts hittills.

Resultatet?

Som vid alla maskiner vi installerat Dial-A-Jet på, är vi riktigt nöjd även denna gång. SX Viper är inte känd för att vara direkt känslig för temperaturförändringar. Men fortfarande känner man klart märkbar skillnad vid körning i mildare temperaturer, skotern spetsar ut på ett helt annat sätt vid -20 (klart kallt väder) än vid 0 grader utan DJ. De vi märker nu är att maskinen går som om de vore -20 grader även om de bara är -5 ute! Den har alltid de där riktiga krispa gassvaret och spetsar ut fint på toppen hela tiden.

De som är intressant på Viper ´04 är att den har DCS, man kan alltså ”se” att systemet verkligen fungerar. Som exempel, en kall dag med temperatur kring -15 och DJ i läge nr3, började DCS varna i steg ett (långsam blinkning) efter ca 5sek fullgaskörning på sjöis. Testade då att ändra ett steg rikare på samtliga cylindrars enheter, mycket riktigt kunde vi då köra mer än 20sek och längre i toppfart utan en enda signal från DCS:n!

Vid kontroll av stiften är dom väldigt ljusa, hade vi inte haft Dial-A-Jet hade vi sagt att motorn gått för snålt. Men poängen är, att de är oförbränt bränsle som färgar stiften. Dial-A-Jet ger motorn förblandat bränsle, som ger betydligt effektivare förbränning. Därför är stiften mycket ljusare än vad dom normalt skulle vara, även fast man har korrekt bestyckat. Även vid inspektion av kolvtopparna med Bend-A-Light, ser man att blandningen är idealisk.

Dial-A-jet Power!

Vi fortsätter att imponeras av Dial-A-Jet systemet, även fast vi bara hittills kört vid samma höjd över havet. Skotern går mycket bra vid alla temperaturer, är bränsleeffektivare och har bättre respons. Även fast motorn är helt original kan man dra nytta av Dial-A-Jets egenskaper. Senare på våren om man kör uppe i fjällen, alltså varmare väder och tunnare luft kan man bara enkelt ställa ner blandningen. Har man istället en motor med högre effektuttag (kanske en mindre 2-takt med mycket hp), som är betydligt känsligare än Vipern, kan vi lova att man blir imponerad av DJ egenskaper. Dessutom får man ett automatiskt bränslesystem som förser bränslet baserat på motorns behov och inte tvärtom.

Kör man en trimmad maskin (pipor, portning etc) är de oftast svårt att justera in en perfekt blandning genom hela registret. De suveräna med DJ, är att den fyller på automatiskt i den del i registret där motorn går snålt. Låter dig alltså justera in motorn perfekt, som gör att du får dom där extra hästkrafterna som kanske konkurrenterna saknar?

Har du också erfarenheter av eller funderar på Dial-A-Jet till din maskin? Skriv en rad nedan! Kontakta oss om du har frågor eller funderingar, så vi plockar ihop dom delar du behöver 🙂

Notera: Sedan artikeln skrevs har vi även Intel-A-Jet från Thunder Products som passar trippel. Rekommenderas!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: