Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Remavstånd Primärvariatorn-Hur Justerar Jag?

Så Ställer Du in Optimalt Rem-till-Skiva Avstånd

rem till skiva avstånd

Remavstånd primärvariatorn

Många tänker inte på denna kritiska del i variatorsystemet – alltså avståndet mellan variatorremmen och primärvariatorns skivor i lägsta växel.

Primärvariatorn har faktiskt flera funktioner, först styr den inslagsvarvtal dvs av/på, men den fungerar även som ½ delen av transmissionen som styr utväxlingen. Sidspelet eller rem-till-skiva avståndet, är kritiskt för att hela systemet ska starta i rätt utväxling.

När en rem är helt ny och remavståndet är injusterat är allt ok. Men allt eftersom remmen slits och blir smalare, ökar spelet och variatorn får trycka ihop mer för att greppa remmen. När detta händer startar systemet i en högre växel än vad den borde. Detta är speciellt kritiskt under situationer med hög belastning, som djup eller tung/blöt snö eller när man är ute efter bästa möjliga acceleration.

Vad är ett optimalt avstånd?

Ett optimalt rem-till-skiva avstånd brukar ligga på 0.25-0.40mm för vanlig körning, vilket du enkelt kan kontrollera med ett bladmått. För t.ex dragracing på gräs kan man köra med ett större avstånd, då man vill att variatorn ska slå in hårt från början för en brutal ”avfyring”! 😀

Min 0.25mm
Max 0.40mm

Dom flesta skotrar ligger inte ens i närheten, faktiskt så är ett remavstånd på upp mot 2mm inte ovanligt! Fråga någon som är insatt i variatoroptimering om detta är viktigt. Alla kommer fort vara överens om att de är kritiskt av många orsaker. Först, de ger dig ett mjukare positivare holeshot! Beror på att skivorna greppar remmen direkt och hjälper till att eliminera remslir (vilket ger avlagringar på skivorna) och värme som orsakas av att de slirar. Eliminerar man värme förbättras fästet på variatorn och livslängden på remmen.

På tal om variatorremmar så har varje rem har en tolerans i tillverkningen. Dom är inte alla exakt samma, speciellt i bredd men även i längden. Beror helt enkelt på att försöka göra dom så bra som möjligt till lägsta möjliga kostnad.

Hur justerar jag Remavståndet?

Du kan ta isär primärvariatorn och shimsa in skiva/kors för få rätt avstånd. Ett enklare sätt är att skaffa något av våra smarta tillbehör. Då kan du optimera utan demontering och de blir även enklare att byta rem.

Tänk på att justera in avståndet först och sedan finjustera om inslagsvarvtalet förändras. Då man justerar in rörliga skivan för att minska remavståndet, blir avståndet från vikt till rulle större vilket påverkar inslagsvarvtalet.

Här är några av våra tillbehör som låter dig justera in remavståndet på primärvariatorn.

YAMAHA

911 Response Clutch Cover

ARCTIC CAT

911 Response Clutch Cover, Additional Bearing Contact Kit och Spyder/Sheave Spacer Kit

POLARIS

911 Response Clutch Cover

SKI-DOO/LYNX TRA

TRA Belt Adjuster Kit

Sammanfattning

Så ut till garaget och kontrollera hur stort rem-till-skiva avstånd du har. Alla som åker mycket friåkning kommer att märka skillnad direkt. Eftersom de ger ett mjukt förutsägbart inslag istället för ett som slår in. Ett mjukt inslag gör att du kommer upp på snön och vidare!

Är du intresserad av hur du i övrigt justerar dina variatorer? Då kan jag tipsa om dessa artiklar – Variatorjustering Primärvariatorn och Variatorjustering Sekundärvariatorn.

Delar gärna artikeln på social media med dina skotervänner!

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: