Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

6 Vanliga Missar När Man Vill Få Sin Snöskoter Att Gå Bättre

6 Vanliga Missar När Man Vill Få Sin Snöskoter Att Gå Bättre

få sin skoter att gå bättre

Försökt få din Snöskoter att Gå Bättre? Men..

Har du någon gång monterat dina nya variatorgrejor, kört ner på sjön och efter några testrepor verkar de som skotern inte går bättre? Monterat eftermarknadsprodukter som ska höja effekten som pipor eller turbokitt och efter första provturen så känns de som något inte stämmer?

Om så är fallet, är du säkert inte ensam! Jag tänkte därför gå igenom och kommentera en bra artikel från tidningen Snowgoer (Följ dom på Twitter). Citerar deras artikel [5 Common Mistakes Made By Shade-Tree Snowmobile Tuners],

As the owner of Straightline Performance in Forest Lake, Minnesota, Jason Houle and his team produce parts big and small to create more horsepower and get more of that horsepower to the ground. In doing so, Jason deals with a lot of people who think they might be great tuners or backyard mechanics. In actuality, some of those people miss some of the details.

När du ökar effekten och justerar in din skoter för bästa möjliga prestanda, är de lätt man missar vissa saker som får motsatt effekt. Här tänkte jag gå igenom och kommentera 5st vanliga punkter som nämns, med mina egna synpunkter och dessutom en egen punkt som jag valt att lägga till.

  • Fel Remsträckning
  • Mattan inte nog Sträckt
  • Glömt bort Grunderna
  • Tänker inte på Fästet
  • Tyngre vikter sänker Varvtalet
  • Tänker inte på Shiftvarvtalet

Fel Remsträckning

Mycket vanligt att detta glöms bort. Bara för att remmen ligger rätt på sekundärvariatorn (höjd i förhållande till kanten på skivan), betyder inte de att sträckningen är optimal. Justera in variatorremmen så sträckt som möjligt förutsatt att de inte gnisslar i variatorn eller drar på tomgång. Då startar man även i en så låg växel som möjligt för bästa acceleration. Jag förklarar detta bra i vår video om Sekundärvariator Verktyget till Yamaha SR Viper och Sidewinder.

Mattan Inte Nog Sträckt

Många gör misstaget att köra mattan alldeles för löst spänt. På dagens maskiner är de viktigt att köra mattan korrekt sträckt. Vid högre farter får man annars en ”ballong effekt” av mattan som gör att man tappar toppfart.

Glömt Bort Grunderna

Kanske den vanligaste orsaken till att förbättringen i prestanda uteblir. De första man ska göra innan man monterar ett variatorkitt eller ökar effekten på motorn, är att kontrollera så att bussningar i variatorer och liknande är i bra skick. Variatorer som inte är OK eller inte linjerade gör att man kan tappa prestanda. För att inte nämna variatorremmen, se till att den är i bra skick och är du osäker så montera en ny (glöm inte att köra in den korrekt).

Tänker inte på Fästet

dubbad matta snöskoter

Mera hästkrafter kräver bättre fäste för att göra någon nytta. Annars spinner de oftast bara mer vilket gör att man i vissa situationer förlorar acceleration. På den tiden man själv körde korta maskiner, var steg ett innan man ens monterade variatorkitt att dubba mattan. Då fick man ner effekten i snön och när man sedan modifierade så att de växlade på hårdare, kände man verkligen skillnad på ett helt annat sätt. Inte kul att lägga ner en massa pengar på att öka effekten, för att sedan inte hänga med en original maskin på 200m som har dubbad matta. Vilket man upplevt själv ett antal gånger, rätt kul när man kör den dubbade skotern 😀

Tyngre Vikter sänker Varvtalet

This statement may be correct, but not always. Today’s twin-cylinder engines have larger torque bands and might require several calibration changes in order to see the engine speed change.

Tyngre variatorvikter kan ibland inte räcka för att sänka varvtalet, utan de krävs betydande ombestyckning för att sänka växlingsvarvtalet. I de här läget är de suveränt att åka med justerbara variatorvikter, då kan man tynga eller lätta vikterna hur man vill i små steg. Tänk på att om man lättar vikterna och inte märker någon skillnad, så kan de ibland vara så att motorpaketet inte kan varva högre.

Tänker inte på Shiftvarvtalet

Ett sak jag märkt många inte tänker på, är vad har du för shift-varvtal. Alltså vad varvar motorn vid fullgas när den växlar ut. Stämmer inte varvtalet mot vad som rekommenderas i dom instruktioner man fått med sitt variatorkitt eller andra eftermarknadsdelar, får du oftast en försämring av prestandan. Motorn levererar inte maximalt med effekt. Beroende på vad man har för andra modifieringar på sin skoter, måste man alltid kontrollera och eventuellt finjustera tills de stämmer. Läs mer om variatorkitt och shiftvarvtal i vår VariatorKitt FAQ.

Sammanfattning

Nu har vi tittat på saker man inte ska glömma bort när man försöker få bättre fart på sin skoter. Så kontrollera sträckningen/skick på din variatorrem. Är mattspänning okej? Kanske behöver du byta matta eller dubba. Framför allt har du några dåliga bussningar i variatorn? Tänk på detta nästa gång du monterar eftermarknadsprodukter eller gå igenom punkterna före säsongen när du servar din skoter.

Har du erfarenheter av saker som har gjort att din skoter inte gått som planerat? Skriv en rad nedan!

Källa till artikeln Snowgoer [5 Common Mistakes Made By Shade-Tree Snowmobile Tuners].

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: