Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Hur fungerar Helix vs Sekundärfjäder

Hur fungerar Helix vs Sekundärfjäder

Variatorbestyckningen är ett område man kan fördjupa sig i hur mycket som helst. När man har ett slutresultat man vill uppnå, så kan man fråga sig.. hur reagerar en komponent med en annan komponent. Vi vet att man kan laborera med olika komponenter, som i slutändan ger samma varvtal, men inställning A är snabbare än B! Varför?

Vi hänvisar även till denna text http://www.sledgear.com/driventech.htm. Gå in och läs artikeln, rekommenderas! Finns även bra info i våra tidigare artiklar;

CVT Effektivitet

Som dom nämner – låg effektivitet leder till dålig acceleration. Effektivitet grundas på många faktorer och vi som justerar har endast kontroll på några få. Dom flesta är redan inbyggda från fabrik (diametrar, vinkel på skivorna, kontaktytor och materialval) som ofta beror på kompromisser.

Högt remtryck, höga motorvarv och overdrive är faktorer som bidrar till låg effektivitet.

Kontaktyta

Om vi läser de som står om remmens kontaktyta vilket är en kritiska del i variator justering. Kontaktytan är alltså remmens kontakt mot skivorna i grader multiplicerat med tjockleken. Kolla in bilden i artikeln där kan man se hur kontaktytan förändras vid utväxling. Eftersom remmen är konstant, så ökar kontakten på primärvariatorn och minskar på sekundärvariatorn när utväxlingen ökar.

Notera även att raten som kontakten ökar (primären) och minskar (sekundären) inte är konstant. Med andra ord, så graderna av kontakt mellan rem och skiva förändras mycket snabbare när vi närmar oss 1:1 i utväxling. Detta ger oss en bra indikering, på att en rak helix inte är den optimala lösningen för att uppnå maximal CVT effektivitet.

Den viktigaste data från bilden med kontaktyta, är att primärvariatorn har mycket mindre kontaktyta än sekundärvariatorn upp till 1:1. De betyder att om du har dålig acceleration och mellanregister, är primärvariatorn mycket möjligt den du ska jobba med eftersom remslir mer troligt inträffar där pga den mindre kontaktytan.

Om du letar efter högre toppfart och finish, så är sekundärvariatorn troligt den som ska ombestyckas av samma anledning. Installera en mindre aggressiv helix (lägre gradtal), en hårdare sekundärfjäder eller förändra drevningen så att sidotrycket ökas på remmen som hindrar den från att slira pga att kontaktytan snabbt minskas.

Sekundärhelix

yamaha yvx helix

I sekundärvariatorn har vi en helix/fjäder som genererar remtryck och uppväxlingskraft, vilket är balanserat mot motorns vridmoment. Helixen är den huvudsakliga delen som utvecklar krafterna och fjädern är mera för finjustering. Tänk på följande om man drar helixvinkel och fjäderhårdhet långt åt extremerna:

  • Helix med lågt gradtal och mjuk fjäder
    Fördel: bra vridmomentsavkänning och följsamhet
  • Helix med högt gradtal och hård fjäder
    Fördel: mindre känslig för höjd-över-havet pga mindre vridmomentsavkänning.

Sekundärfjädern

Vi får citera vår artikel om Grunderna i variatorjustering – Sekundärvariatorn;

Sekundärfjädern ser till att remtrycket hålls nog högt (speciellt initialt) så att inte variatorremmen slirar och att trycka ihop skivorna igen vid nerväxling. Fjädrar finns i olika varianter med olika sidotryck och rate. Byter man till en brantare mera aggressiv helix, kan man ibland behöva en fjäder med högre sidotryck.

Vissa variatorkitt som säljs, kommer med en brantare helix till sekundärvariatorn för att snabba på uppväxlingen, sedan vill dom att du ska bromsa ner växlingen med en hårdare sekundärfjäder tillsammans med helixen. Hallå?! Brantare helixar är faktiskt sällan nödvändigt (undantag dragracing etc!). Att ta fram en setup optimerat efter en helix med lägre vinkel är oftast metoden att föredra.

Tillägg – en hårdare sekundärfjäder kan också vara något att testa, om man kör hillclimb eller djupsnö och vill komma snabbt upp i varv efter att man tappat belastningen på mattan vid hopp etc. Då hjälper den hårdare fjädern att trycka ihop skivorna snabbare. Nackdel med riktigt hårda fjädrar är att dom sliter ut delar snabbare och skapar mer värme.

Remslir vid fullgas

Om vi summerar de teoretiskt och tänker oss in i en vanlig situation med bestyckning av turbomaskiner idag. Många kunder som kontaktar oss har problem med att remmen slirar i sekundärvariatorn på högsta växel när laddtrycket ökar.

Många variatorkitt kommer med en aggressiv helix och en superhård sekundärfjäder för att motverka remslir vid hög utväxling, vilket är de läge då remtrycket är lägst på sekundärvariatorn. En hårdare sekundärfjäder kan ibland vara nödvändigt då vi ökar effekten så pass, men är det optimalt med en superhård fjäder för bästa effektivitet? Problem med remsprängningar någon?

Med en superhård sekundärfjäder (som är tänkt för finjustering) ökar vi även uppväxlingskraften och remtrycket i lägre växel, där remtrycket redan är tillräckligt högt och sekundärvariatorn har högst kontaktyta. Vilket vi inte är i behov av. Då är de effektivare, att montera en progressiv helix med lägre slutvinkel som ger tillräckligt remtryck i hög utväxling så att man motverkar remslir. Då påverkar vi inte något i låg utväxling på samma sätt.

Vi är så klart intresserad av att få ner så mycket effekt som möjligt i snön, och att åka med den mängd remtryck som ger oss bäst effektivitet. Åker man utanför de “nödvändiga området” får man antingen remslir eller högt slitage och låg effektivitet. Så nästa gång du köper ett variatorkitt som innehåller en mycket hårdare sekundärfjäder ibland tillsammans med en brantare helix, ställ frågan varför!

Läs mer om KN RACING variatorkitt till Yamaha.

Sammanfattning

Då vet du hur helixen och sekundärfjädern samt remmens kontaktyta fungerar ihop. Mycket bra info att veta när du försöker få din skoter att gå så bra som möjligt. Dela gärna artikeln på social media med dina vänner.

Har du laborerat med olika helixar och sekundärfjädrar? Skriv en rad nedan!

Notering: Denna artikel publicerades ursprungligen Jan 2017 och har uppdaterats med nytt innehåll. 

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: