Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Grunderna i Variatorjustering-Sekundärvariatorn

Variatorjustering Sekundärvariatorn

justera sekundärvariatorn

Då fortsätter vi skriva på vår tidigare artikel om grunderna i variatorjustering. Nu ska jag gå igenom dom olika funktionerna i sekundärvariatorn. Kom ihåg tumreglerna sen tidigare.

  • Vill du öka eller minska shiftvarvtalet eller inslagsvarv så jobba med primärvariatorn.
  • Vill du förbättra backshift eller effektivitet, jobba med sekundärvariatorn.

Sekundärvariatorn

Sekundärvariatorn sitter på axeln från kedjehuset och består av en vridmomentsavkännare (helix) och en fjäder. Huvudsakliga funktionen är att hålla remtrycket tillräckligt högt, så att all effekt kan överföras.

Remtryck har även mycket att göra med den naturliga effektförlusten, desto högre remtryck som krävs – desto högre effektförlust.

Den känner hela tiden skillnaden i vridmoment mellan motor och drivmatta. Går de tyngre för skotern (djupsnö, backe och liknande) kommer sekundärvariatorn tvinga ihop skivorna och växla ner variatorn till en lägre växel, så att varvtalen hålls uppe. Likadant, om man accelererar max och har bra fäste med mattan så kommer sekundärvariator/helixen känna av vridmomentsökningen och hålla ihop skivorna från början. Annars skulle den helt enkelt växla upp för snabbt.

Motsatsen, kommer du ut på en sjö med hård skare eller is där de går väldigt lätt så kommer variatorn att känna av detta, öppna skivorna och lägga i en hög växel tidigt.

Helix

yamaha sekundärhelix

Helixen är en vridmomentsavkännare som känner motorn och mattans vridmoment. Helixar finns i olika vinklar som ger olika egenskaper. Du kan använda helixen för att uppnå rätt balans mellan remtryck och uppväxling/nerväxling, att eliminera övervarv från början och i övrigt finjustera med.

  • En brantare helix (högre gradtal) ger lägre remtryck, gör att skivorna öppnar snabbare och ger inte lika snabb nerväxling.
  • En mindre brant helix (lågt gradtal) ger högre remtryck, gör att skivorna inte öppnar lika fort och har bättre snabbare backshift/respons.
justera sekundärvariatorn

I bilden ovan, kan du se skillnaden mellan olika raka helixar vad gäller remtryck och växlingstryck genom hela växlingsregistret. Notera att remtrycket är som högst vid lägsta växel och sjunker när variatorn växlar upp. Helixar finns i olika vinklar och utföranden. Rak vinkel, flerstegs, progressiva/multi-angle och även reversed.

Typer av helixar

En Multi-Angle helix är designad för att förbättra accelerationen och samtidigt behålla back-shiften. Startvinkeln är högre för att kompensera den stora vridmomentsökningen dom nya tvåtaktsmotorerna och fyrtaktarna har vid lägre varvtal. Allt eftersom varvtalet och hastigheten ökar, minskar vinkeln vilket gör att backshiften förbättras där ökningen av vridmomentet inte är lika stor per rpm.

Helixen kan exempelvis ha vinkel 50/42. De första numret är alltså startvinkeln, de läget som helixen är placerad i när variatorn är stängd. Och de andra numret är fullshiftvinkeln, vinkeln ändras konstant tills den uppnås i fullt utväxlat läge.

En Reversed helix är tvärtom, från startvinkeln blir helixen istället brantare när den växlar ut. T.ex en 35/39 börjar på 35 och vid fullshift är gradtalet 39. Funkar ibland bra på turbo maskiner, där man vill uppnå bra respons och få turbon att spoola upp snabbt vid start. När sedan turbotrycket och effekten kommer så växlar den upp snabbare på slutet. Helixar kan även användas som finjustering, 1 grads skillnad ger som regel en förändring på 100rpm.

Tips: När du laborerar med olika helixar, försöka att hålla dig till samma fabrikat. Alla tillverkare av eftermarknads helixar har sitt sätt att fräsa vinkeln på. De betyder att en 45/39 från tillverkare X inte växlar exakt lika som en 45/39 från fabrikat Y.

Här finns mer djupgående info gällande Helix vs Sekundärfjäder.

Sekundärfjäder

Sekundärfjädern ser till att remtrycket hålls tillräckligt högt (speciellt initialt) så att inte variatorremmen slirar och att trycka ihop skivorna igen vid nerväxling. Fjädrar finns i olika varianter med olika sidotryck och rate. Byter man till en brantare mera aggressiv helix, kan man ibland behöva en fjäder med högre sidotryck.

Du uppnår högst effektivitet genom att köra fjäderspänningen i (eller i närheten av) standardläge. Sekundärfjädern ska inte användas som ett sätt att höja eller sänka shiftvarven, som många tyvärr gör. Som finjustering fungerar de bra för att anpassa till olika fören, eller för att få rätt sidotryck och backshift. Men ökar man förspänningen för att höja varvtalen, så är de enda man (oftast) uppnår en tillfällig ökning, mera värme, högre slitage på bussningar och lägre effektivitet.

Sidotryck/remtryck = värme.

Hårdare sekundärfjädrar skapar ibland för mycket värme. Ledtråd – Om skotern varvar men du saknar ”finish” toppfart, kan ibland fjädern vara för hård. Prova minska spänningen eller prova brantare helix. Avvägning är – hur snabbt den växlar upp och fortfarande håller en låg remtemperatur.

Hårdare fjädrar gör att variatorn växlar ner snabbare. Kan ibland vara bra vid hillclimb/lössnö körning. När man tappar belastningen på mattan (hopp etc), så kommer man snabbare upp i varv när man går på gasen. Problem med superhårda fjädrar är att dom sliter ut delar i variatorn snabbare och skapar värme, beror på att dom nyper remmen för hårt.

Roller konvertering

På eftermarknaden finns kitt för att konvertera sin YVX sekundärvariator från plastklackar (som förlitar sig helt på friktion) till rullar som går mot helixen. Som bl.a nya Yamaha Sidewinder sekundärvariatorn har. Man eliminerar då friktion och får en variator som växlar snabbare upp/ner och höjer effektiviteten, som i sin tur ger mera hp ner till mattan. Läs mer Roller Kitt till Yamaha här.

Slideshow Variatorjustering

Kolla in vår slideshow som innehåller grunderna. Perfekt att ladda ner till din mobil så att du har vid behov!

Sammanfattning

Så fungerar sekundärvariatorn på din snöskoter. Vill du läsa om primärvariatorn kan du göra de här – Här kan du läsa om Grunderna i variatorjustering – primärvariatorn. Glöm inte att kommentera nedan vid frågor eller synpunkter och att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Dela gärna artikeln på sociala media med dina skotervänner.

Vilka typer av helixar har du testat på din skoter, vad fungerade bäst?

Notering: Denna artikel publicerades ursprungligen Jan 2015 och har uppdaterats med nytt innehåll Aug 2017. 

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: