Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Förgasarbestyckning ATV & Motocross

Förgasarbestyckning ATV & Motocross

Många av dom produkter vi erbjuder passar även utmärkt på andra fordon än snöskotrar. T.ex våra bränslesystem Dial-A-Jet och Intel-A-jet, som är mycket populära till ATV´s.

förgasarbestyckning atv mx

Finns nog inget fordon som är så dåligt bestyckade som ATV/Quads och de blir ännu värre om man byter luftfilter och avgassystem. Då hamnar man i ett läge där den går för snålt. Kännetecken är bl.a avgassmällar när man släpper gasen och att den går väldigt varm.

Vad sägs då om att kunna bestycka om lika enkelt som du ställer tomgången?

  • Du behöver inte skruva bort förgasaren.
  • Du behöver inte ha en hel låda med olika munstycken.
  • Du behöver inte leta efter tappade cir-clips eller skruvar till flottörhuset.

Vrid bara på en skruv för en snålare eller fetare blandning. Låter nästan för bra för att vara sant, eller hur?! Detta är varför våra bränslesystem som Dial-A-Jet och Intel-A-Jet är så vanliga på ATV´s och på racing snöskotrar. När man behöver bestycka om en snöskoter, är de ofta så kallt att man knappt kan röra fingrarna. Sedan måste man plocka bort luftburken och en massa annat bara för att komma åt förgasarna.

Till vilket pris?

förgasarbestyckning atv mx

Bekvämligheten har dock ett pris! Om vi tar Dial-A-Jet så behöver du installera systemet som tar ca 1 timme. Först, måste man göra ett enkelt byte av munstycket för att kalibrera in systemet. Om din maskin går rätt så bra nu, så rekommenderas att man monterar ett huvudmunstycke 2-3 steg mindre och ibland även ställer trottelnålen ett läge snålare.

Den snålare inställning gör att man kan använda Dial-A-Jet´s justeringsområde för att köra med en snålare eller fetare inställning än original. På dom flesta ATVs räcker de med att byta ut dräneringsskruven i flottörhuset och ersätta den med en nippel som medföljer för att DAJ ska få bränsle.

Oavsett varifrån DAJ tar bränsle, så blandas de med luft i enheten och sprayas i atomiserad form in i insuget. DAJ fyller på med bränsle i registret där motorn går snålt för bättre gassvar tillsammans med en perfekt bestyckning. Vilket man märker på vissa MX maskiner, där den spikar väldigt lätt med fabriksbestyckningen vid hög belastning kring halvgas. Med DAJ monterat så kan man åka med snålare bestyckning och dra på gas i tung sand med starkt acceleration utan spikningar.

Bättre gassvar

Förbättrat gassvar är bara en sidoeffekt av Dial-A-Jet och Intel-A-Jet. Den verkliga fördelen är att den gör ombestyckning till snålare/rikare bränsleblandning så enkelt. När du installerat systemet är de bara att vrida på justeringsskruven. Vad man egentligen gör är att förändra den mängd luft som blandas och på så vis avgör bränsleblandningen.

Läs mer om Dial-A-Jet till ATV och MX.

Äntligen så finns ett sätt att bestycka lite fetare för max effekt vid kalla dagar, på vintern eller tidigt på morgon utan att stift slår igen eller att den bluddrar. Snålare bestyckning kan vara bra när de är riktigt varmt, eller om man kör enduro vid tekniska förhållanden där bästa gassvar är viktigt och man sällan kör full gas under längre perioder.

Sammanfattning

Oavsett om du har en ATV som du monterat nytt avgassystem på eller en motocross som du enkelt vill kunna bestycka om och få bättre gassvar på, så kommer du att bli nöjd med Dial-A-Jet eller Intel-A-Jet som är den senare mera påkostade varianten. Prova själv på din maskin!

Läs här för mer information om skillnad mellan Dial-A-Jet och Intel-A-Jet.

Dela gärna artikeln på sociala media med dina vänner, om du vet någon som bråkar och byter munstycken hela tiden på sin förgasare 😀

Vad har du för maskin du vill kunna bestycka om enkelt?

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: