Brännbergsvägen 29B, 92136, Lycksele, SWEDEN
+46 (0)950-10899, (0)70-5568634

Arctic Cat Hercules Helix

Thunder Products Hercules Helix

Arctic Cat Hercules Helix

Här går vi igenom Thunder Products nya Hercules helix till Arctic Cat sekundärvariatorn.

All effekt som motorn producerar går igenom några väldigt små detaljer i variatorn. Tänk bara på hur mycket effekt som en 160hp motor producerar. När man modifierar en Arctic Cat 1100 4T, så är effekter på över 200hp inte ovanliga.

Bakgrund

Primärvariatorn “nyper” fast remmen och sekundärvariatorn “håller emot” och justerar, jämför hela tiden vridmoment från motor och mattan. Under tiden som detta sker, överför rullar och helix inne i sekundären all effekt från skivorna till sekundäraxeln, som binder och flexar på vägen. Detta är orsaken till att rullar går sönder, till att helixen ibland spricker. Vad? Helixen?

Ja! De händer. Dom kan och spricker ibland, på vissa går armarna av, på vissa tornen. Då kan man lugnt säga, att om motorer med hög effekt kan skada dom tunna armarna på helixen, så är de enorma krafter som utsätter väldigt små ytor. Tänk då hur långa armarna på helixen är, och på “bryt” effekten som uppstår. Tror du verkligen att helixen kommer att hålla sig vinkelrät mot skivorna? Tror du verkligen att den lilla bussningen ej kommer att binda på axeln?

Sådana saker är just vad dom som justerar och jobbar med variatorer oroar sig för. OEMs försöker alltid göra saker som fungera så bra som möjligt, till ett rimligt pris med acceptabel livslängd. Vilket man förstår. De är just detta, som gör att eftermarknaden kan använda bättre konstruktioner, bättre material och bättre tillverkningsmetoder.Blir de dyrare? Självklart, och av just den anledningen kommer inte skotern så från fabriken. Dom kan helt enkelt inte göra varje del i skotern så optimal som möjligt, de skulle helt enkelt bli för dyrt.

Företag som jobbar med variatorer får samtal dagligen från skoterägare som har problem med sin maskin. Dom lyssnar till vad skoterägarna önskar, och kommer fram med en lösning. I detta fall, Lonn Peterson och Duane Watt från Thunder Products. Dom som läser tidningen SnowTech känner till vilka de är, då dom har bidragit med sammanlagt (kombinerat) 60års erfarenhet.

Vilket gör en hel del variatorvikter, fjädrar och helixar. Duane har patent på den inkapslade roller sekundären som nu tre av fyra OEM använder och Lonn har patent på dom justerbara vikterna, så de här är inte första gången.

Dom kollade upp vad som händer på insidan av Arctic Cat sekundären på alla större maskiner. Vad dom såg var att helixen var byggd lätt och inte alls påkostad. Den var tillverkad i gjuten aluminium. När dom såg på dom smala och långa tornen som ramperna är infrästa i, såg dom att särskilt starkt var dessa inte heller. Dom såg en liten och billig bussning. Dom såg också att de satt en super-hård kompressions fjäder som var alldeles för hård, som skapar högt tryck på remmen (den är så pass hård för att greppa remmen vid backning). Resultatet, dom såg att här fanns de verkligen möjlighet att förbättra.

Arctic Cat Hercules Helix

Standard helix till vänster – Hercules till höger.
Notera bredden på armarna. Notera höjden på centrum bussningen. Notera supportytan vid infästningen. Notera urfräsning för backväxel.
Gjuten vs Billet – Svag vs ultra stark.

Hercules Helix

Här kommer Hercules helixen in. Namnet är passande eftersom den ger en super-stark förbättring till den vridmoments avkännande sekundären, där helixen är själva hjärtat. Hercules helixen är tillverkad av ett stycke flygplans aluminium. Bara detta gör den starkare och mera exakt vad gäller alla dimensioner.

Första du ser är hur mycket tjockare själva armarna är, jämfört med dom smala som original helixen har. Sedan ser man även hur mycket större kontaktyta helixen har, där den monteras mot skivan vilket ger en solid installation. Vilket eliminerar vridningar, flex och att den binder eftersom variatorn växlar med all effekt som överförs genom armarna.

Duane Watt gillar att använda stora oljebronze lager för att ge extra support vid axeln på alla hans variator produkter, och hercules helixen är inget undantag. Titta gärna på standard helixen och se hur mycket av axeln som verkligen har kontakt när variatorn är stängd – axeln har knappt någon kontakt alls av bussningen, som då ger väldigt lite support vid inslaget! Där original helixen har en liten ½” bussning, så har Hercules en 1.5″ lång bussning, ger en ökad lageryta på 300%.

Detta hjälper till att hålla skivorna raka och parallella mot varandra, men reducerar även friktion och behåller en mjuk växling. Vanligtvis är de standard bussningen som blir dålig och gör helixen obrukbar efter ett tag, men med den här typen av oljebronze bussning så förlängs livslängden på Hercules helixen avsevärt.

En annan sak som du märker på Hercules helixen är att den har en speciell urfräsning för backväxeln. OEM förlitar sig på en super-hård kompressions fjäder för att ge nog med remtryck vid backning, medans med denna urfräsning på Hercules helixen så kan du köra med en mycket mjukare kompressions fjäder. Skillnaden från enbart detta kommer att överraska dig!

Ärligt talat, du kan nu köra med en fjäder som har ca 50kg mindre tryck. Detta reducerar värme, och du behöver inte oroa dig att sekundären “smäller upp” pga den mjukare fjädern vid backning. Normalt sett kommer remmen att gå mycket kallare med en Hercules helix installerad, och vi vet vad detta betyder och hur viktigt de är för drivremmens livslängd.

Om du tar standard variatorn och helix (utan fjäder) och öppnar den helt, titta på vad som händer med rullarna vid slutet av spåret. Rullarna når slutet av spåret, och går sedan förbi spåret och sedan ner igen när variatorn till slut öppnar. Prova själv och du kommer att förstå vad som händer! Installera sedan Hercules helixen och gör samma sak. Den går till slutet av helixen, skivorna helt öppna och stannar. Sedan är den direkt redo att backshifta.

Slutligen, så har Hercules helixen dubbla vinklar på rampvinkeln. Den växlar hårt från start och hjälper till att motverka övervarv.

Du kommer att, tillsammans med alla andra uppgraderingar du får från designen, direkt märka skillnad från aggressiv uppväxling och snabb/mjuk backshift. Allt har testats mycket genomgående i både dyno och fält för att komma fram till optimala vinklar och deras startpunkter, och de fungerar.

Sammanfattning, om du vill att dina variatorer ska fungera optimalt, så finns de några enkla steg för att få ut de bästa av den effekt du har. Håll variatorskivor raka och parallella, sänk variatorremmens temperatur och försöka få systemet att växla mjukt med mindre friktion. Hercules helixen är ett enormt steg i denna riktning!

Läs mer om Hercules Helixen i vår webbutik.

Relaterade Inlägg

Lämna ett svar


%d bloggare gillar detta: